چرا چین یخ شکن قطبی می سازد؟

© Sputnik / Valeriy MelnikovАтомный ледокол "Ямал" в Арктике
Атомный ледокол Ямал в Арктике - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ساخت کشتی یخ شکن برای مرکز مطالعات قطبی چین در کنار کشتی مشابه آن «سوئلون» جالب توجه است.

واسیلی کاشین تحلیل گر نظامی رادیو اسپوتنیک معتقد است که این پروژه با توجه به بالارفتن نفوذ چین، گسترش مرزهای جغرافیایی ناوگان نظامی چین و توجه به منابع موجود در مناطق قطبی قابل بررسی است. 

کاشین در ادامه می گوید: «قبل از هرچیز باید گفت که چین همیشه کشتی های یخ شکن می ساخته تا از آن برای مل و نقل آبی در خلیج بوهایا استفاده کند و از طرف دیگر در ناوگان دریای شمال نیز از این کشتی ها بهره برداری می کند. بزرگترین کشتی یخ شکن جدید که تحت عنوان پروژه 272 ساخته شده و Haibing 722 نام دارد، بیش از 4800 تن وزن 7000 کیلومتر برد دارد. این کشتی مجهز به محل فرود هلی کوپتر بوده و از آن می توان در سواحل غیر چین هم استفاده کرد.

این مساله جای تعجب ندارد. زیرا در واقع، کشتی پروژه 272 جایگزین مناسبی برای یخ شکن های قدیمی ناوگان دریایی شمال چین است که تحت عنوان پروژه 071 و 210 ساخته می شدند. آن کشتی ها نزدیک به 3200 و 4400 تن وزن داشتند. ظاهرا، کشتی های جدید پروژه 272 نیز برای انجام دستورات خاص و کمکی از جمله جستجو، نجات، تحقیقات هیدروگرافی و غیره استفاده می شوند. یخ شکن های نظامی چین برای عملیات در مناطق قطبی مناسب نیستند و توجه را به خود جلب نمی کنند.

یخ شکن قطبی تخصصی چین فقط یک مدل است که در واقع یخ شکن نیست، بلکه سال 1993 در کارخانه کشتی سازی خرسونِس اوکراین به عنوان کشتی حمل و نقلی مدل «ایوان پاپانین» تحت پروژه 10621 ساخته شده است.

مطالعه و تحقیق در مناطق قطبی با گذشت زمان به موضوع مورد علاقه بسیاری از کشورها تبدیل می شود، حتی کشورهایی که ارتباطی با قطب شمال و جنوب ندارند. این تحقیقات برای علوم مختلف و مطالعه روی محیط زیست بسیار مفید هستند و می توانند سود اقتصادی خوبی به دنبال داشته باشند. چین در این حوزه کاملا فعلا است و چهار مرکز مطالعاتی در قطب جنوب دارد که دو مرکز آن در طول سال فعال است.

انجام این تحقیقات بدون برخورداری از کشتی یخ شکن مشکل است، به همین خاطر، کشورهایی همچون بریتانیا، فرانسه، اسپانیا، کره جنوبی و ژاپن برای خود کشتی یخ شکن دارند. در حال حاضر هند هم مشغول ساخت یخ شکن قطبی است. ژاپن از یخ شکن قطبی بی نظیر Shirase برخوردار است که سال 2008 ساخته شده و تقریبا 20 هزار تن وزن دارد و از نظر ابعاد و فناوری بسیار بهتر و بزرگتر از «سوئلون» چین است. قطعا، اعتبار و پرستیژ هم در تصمیم گیری چین برای ساخت یخ شکن جدید نقش داشته است.

کشتی قدیمی دوره شوروی که چین تا امروز از آن استفاده می کرد در صورت به روز رسانی باز هم پاسخگوی برنامه ها و بلندپروازی های چین برای تبدیل شدن به قدرت دریایی نیست، به همین خاطر آن را با مدل جدید جایگزین می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала