پنج سوال اصلی برای گزارش جاسوسان امریکایی درباره هکرهای روسی

© Fotolia / Andrea IzzottiЛоготип ФБР на входе в их штаб-квартиру в Вашингтоне
Логотип ФБР на входе в их штаб-квартиру в Вашингтоне - اسپوتنیک ایران
اشتراک
این سند نسخه قابل انتشار گزارش محرمانه است که بخش هایی از آن را حذف کرده اند.

ماموران اداره اطلاعات امریکا گزارشی تحت عنوان «ارزیابی اقدامات و برنامه های روسیه در دوره برگزاری انتخابات در امریکا» منتشر کرده اند که در آن ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در سازماندهی حملات سایبری در دوره برگزاری انتخابات در امریکا را متهم اصلی معرفی کرده اند.

این سند نسخه قابل انتشار گزارش محرمانه است که بخش هایی از آن را حذف کرده اند. انتقادات وارد شده به روسیه بدون دلیل و استناد هستند و ماموران اطلاعات امریکا صرفا راجع به انتشار اطلاعات در رسانه های گروهی روسیه و اظهارنظرهای سیاست مداران سخن می گویند. پورتال خبری «مدوزا» بعد از مطالعه این سند پنج سوال مهم مطرح کرده است که به این شرح می باشد.

چرا در گزارش هیچ مطلب جدیدی به چشم نمی خورد؟

گزارش حاضر نتیجه تحلیل های همه جانبه حملات سایبری در زمان انتخاباتی است که باراک اوباما رییس جمهور وقت ایالات متحده دستور انجامش را صادر کرده است. ماموران اطلاعات تقریبا یک ماه روی این گزارش کار کرده اند. قاعدتا باید مطالب جالب و جدیدی را طرح می کردند. اما چنین اتفاقی رخ نداد. متن منتشر شده هیچ مطلب جدیدی ندارد و تماما برگرفته از همان سخنان گذشته و اشاره به بازنشر مطالب رسانه های امریکا یا نمایندگان امریکا با ذکر منبع است.

شواهد سخنان مطرح شده در گزارش چیست؟

نقطه ضعف اصلی این گزارش فقدان شواهد و مدارک در خصوص وقوع حملات سایبری از سوی روسیه است. شاید این شواهد وجود داشته باشند، اما در معرض دید عموم قرار نگرفته باشند. در مقدمه گزارش گفته شده که مطلب قبل از انتشار خلاصه شده است. طبق گزارشات واشنگتن پست، متن کامل 50 صفحه است، اما تنها 25 صفحه را منتشر کرده اند. این کار برای عدم انتشار منابع و روش های جمع آوری اطلاعات انجام شده و اگر سوال شود که از کجا و کدام کانال ها اطلاعات را جمع آوری کرده اند، پاسخی برای آن نیست.

بخش محرمانه گزارش برای ما روشن نیست، اما از منابع فرعی می توان اینطور فهمید که شواهدی در دست دارند. دونالد ترامپ رییس جمهور برگزیده امریکا با دیدن متن کامل گزارش برای اولین بار صراحتا گفته است: ممکن است روسیه در حمله سایبری به حزب دموکرات دست داشته باشد.

چرا نیمی از گزارش درباره خبرگزاری «راشا تودی» است؟

بخش اصلی گزارش (بدون مقدمه و خلاصه نتیجه گیری ها) کلا 14 صحفه است که هفت صفحه آن درباره عملکرد کانال راشا تودی نوشته شده است. ضمن اینکه مولفین این گزاش صادقانه می گویند که تمام هشت صفحه را از گزارش های مرکز تحلیل وابسته به سازمان سیا گرفته اند که سال 2012 تهیه شده و مطالب جدیدتری در دست ندارند. در عوض برای افرادی که با عملکرد راشا تودی آشنا هستند یک نتیجه گیری کامل از ارتباطات کانال تلویزیونی با کرملین درآورده اند. این نگاه تحلیلی به کار راشا تودی و ضمیمه کردن آن به متن نشان دهنده آن است که رسانه های گروهی روسیه کمپین کلینتون را منفی نشان داده اند و در مقابل ترامپ را بالا برده اند.

چطور می توان نیات روسیه را بر مبنای سخنان رهبر حزب لیبرال دموکرات این کشور تعیین کرد؟

در این گزارش سخنان ولادیمیر ژیرینوفسکی رهبر حزب لیبرال دموکرات روسیه را به عنوان یکی از شواهد کمک های روسیه به دونالد ترامپ و پیروزی وی در انتخابات عنوان کرده اند و ژیرینوفسکی را «عروسک کرملین» نامیده اند. روز اول نوامبر این سیاستمدار روس در مصاحبه خود با روزنامه «کامسامولسکایا پراودا» گفته بود که اگر ترامپ پیروز شود، روز 9 نوامبر به افتخارش شامپاین می نوشیم. علاوه بر این از دیمیتری کیسیلیف رییس خبرگزاری «راسیا سیودنیا» به عنوان مبلغ اصلی پوتین یاد کرده اند.

نمونه های ذکر شده ابهام برانگیز هستند. کافی است این مساله را به خاطر بیاوریم که کیسیلیف در یکی از نطق هایش گفته بود که ترامپ را به خاطر علاقه اش به روسیه می کشم و ژیرینوفسکی معقتد است که رییس جمهور برگزیده امریکا می تواند از خویشان دور او باشد. این سخنان در گزارش نیامده و ظاهرا ماموران اطلاعات امریکا توجه خاصی به این دو چهره روسی داشته اند.

چرا ماموران اطلاعات امریکا نمی توانند درباره انگیزه های کرملین بین خودشان توافق کنند؟

تنها بخش گزارش که ماموران امریکایی روی آن اختلاف نظر دارند، انگیزه های کرملین از دخالت در انتخابات ریاست جمهوری امریکا است. گزارش به طور مشترک با سازمان سیا، دفتر تحقیقات فدرال و آژانس امنیت ملی امریکا تهیه شده است.

سازمان سیا و آژانس امنیت ملی کاملا اطمینان دارند که روسیه نه تنها قصد داشت به هیلاری کلینتون نامزد حزب دموکرات امریکا ضربه بزند، بلکه می خواسته به انتخاب دونالد ترامپ هم کمک کند. آژانس امنیت ملی امریکا هیچ بحثی با نتیجه گیری های همکاران خود در سیا ندارد، اما معتقد است که سیاه نمایی کلینتون به عمد و برای کمک به ترامپ صورت گرفته است. با این وجود مشخص نیست که این اختلاف نظرها چه تاثیری بر نتیجه گیری ماموران اطلاعات داشته است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала