تجاوز سربازان ژاپنی به 200 هزار زن کره ای در جنگ جهانی دوم

© AP Photo / Shuji KajiyamaЯпонские газеты в киоске
Японские газеты в киоске - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سفیر و سرکنسول ژاپن از روز 9 ژانویه موقتا به کشور خود برمی گردند تا روشن شود که چه کسی از این بیانات و طرح مساله آزار جنسی سود می برد

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ریانوستی، وزارت امور خارجه ژاپن سفیر و رایزن ژاپن در کره جنوبی را برای رایزنی و گفتگو در خصوص مساله آزار جنسی کره ای ها توسط ژاپنی ها در جنگ جهانی  دوم احضار کرد. در پیام وزارت امور خارجه ژاپن گفته شده: «سفیر و سرکنسول ژاپن از روز 9 ژانویه موقتا به کشور خود برمی گردند تا روشن شود که چه کسی از این بیانات و طرح مساله آزار جنسی سود می برد».

ماجرا از این قرار است که در مقابل سرکنسولی ژاپن در شهر پوسان مجسمه دختری را قرار داده اند که نماد نارضایتی از تجاوز و آزار به دست سربازان ژاپنی در زمان جنگ جهانی دوم است. اواخر سال 2015 توافقاتی بین دو کشور برای حل و فصل این مشکل حاصل شد و دو طرف قرار گذاشتند که به کسانی که بعد از اسارت زنده مانده اند، مبالغی پرداخت شود.

کره جنوبی هم در مقابل قول داد که این مجسمه را از معرض دید عموم در سئول بردارد. اما این مرتبه مجسمه مشابهی در پوسان و در مقابل ساختمان دیپلماتیک ژاپن قرار داده اند.

آندسته از کره ای ها که در اسارت بوده و یا به دست سربازان ژاپنی آزار دیده اند، از توافقات صورت گرفته بین دو کشور رضایت ندارند. این افراد معتقدند که دولت ژاپن و کره جنوبی تحت فشار امریکا توافق کرده اند و امریکا قصد دارد برای تقویت اتحادیه نظامی با این دو متحد کلیدی خود در آسیا، مشکلات را از میان بردارد.

پیشتر نیز مقامات کره جنوبی تاکید کرده بودند که نزدیک به 200 هزار زن که عمدتا اهل کره بوده اند، به دست سربازان ژاپنی به بردگی گرفته شدند. سال 2007 120 تن از این زنان زنده بودند و امروز تنها 47 نفر زنده هستند که بیشتر آنها بالای 90 سال دارند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала