چین طی عملیات جاسوسی، زیردریایی بدون سرنشین آمریکایی را گرفت

© Photo / Official U.S. Navy Pageچین طی عملیات جاسوسی، زیردریایی بدون سرنشین آمریکایی را گرفت
چین طی عملیات جاسوسی، زیردریایی بدون سرنشین آمریکایی را گرفت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نظامیان چینی زیردریایی بدون سرنشین را که پیشتر در عرشه ی یکی از کشتی های ناوگان دریایی چین قرار داده بودند، به آمریکا تحویل داد.

اطلاع داده شد که تصمیم مربوط به تحویل آن در جریان مشورت های مشترک اتخاذ شده است. کارشناسان کشورهای مختلف گزینه های متفاوتی از دلایل این اتفاق را شرح می دهند. واسیلی کاشین، کارشناس نظامی روسی ، نظر خود را در این باره با خبرگزاری اسپوتنیک در میان می گذارد.
برخی از جزئیات مشخص داستان بالا آوردن زیر دریایی بدون سرنشین از کشتی اقیانوس پیمای USNS Bowditch ، توسط ملوانان نظامی چینی باعث می شود حدس بزنیم که چینی ها عمدا از قبل توسط فرماندهی نیروهای مسلح این عملیات جاسوسی را برنامه ریزی کرده و برروی آن تمرکز کرده بودند. هدف اصلی عملیات جمع آوری اطلاعات دقیق در خصوص جنبه ی تحقیقات انجام شده توسط آمریکایی ها در دریای چین جنوبی بود.
هدف دوم نمایش نیروها و شدت موضع در مقابل آمریکا بود. عملیات با حداکثر خشونت انجام شد. بر اساس اطلاعات منتشر شده می توان متوجه شد که در ۵۰ مایلی ساحل فلیپین و خارج از مرزهای اقتصادی انحصاری مورد ادعای چین انجام شده است. آمریکایی ها نمی توانستند گرفتن این زیر دریایی را پیش بینی کنند از آنجا که با گذشت مدت زمانی از وقوع این حادثه شوکه شده و سعی داشتند مشخص کنند که چطور عکس العمل بهتری نشان دهند.
مطالعه ی فن آوری دستگاه در آب گرفته شده برای چین اهمیت زیادی نداشت. زیردریایی آمریکایی ، مدل میهنی بود که برای برنامه های ویژه طراحی شده است. چینی ها می توانستند برای دسترسی به اطلاعات مربوط به ساختار آن خطرات کمتری را متحمل شده و از روش درگیری استفاده نکنند، حتی اگر در چین محدودیت کارشناس در این مدل از زیردریایی وجود دارد.
پیش آماده سازی برای این عملیات گویای آن است که بر اساس اطلاعات آمریکایی ها از USNS Bowditch ، کشتی چینی نجات قایق های زیر آبی به فاصله تقریبا 450 متری پروژه ی 922-III (بر اساس نام گذاری ناتو — Dalang-III) نزدیک شد. کشتی نجات قایق های زیردریایی به تجهیزاتی برای جستجو و بالا آوردن وسایل مختلف از زیر آب مجهزاست. وجود چنین کشتی چینی در نزدیکی Bowditch در لحظه ی ورود زیردریایی بدون سرنشین اتفاقی نبوده است. شاید نقشه این بود که این دستگاه رابدون اینکه کسی بفهمد زیر آب بگیرند اما موفق نشدند.
هدف جاسوسی برای ناوگان چینی به احتمال زیاد ممکن است اولا پی بردن به ساختار دقیق و خصوصیات حسگرها و سنسورهایی باشد که در دستگاه قرار دارند ، ثانیا دسترسی نرم افزارها و سایر اطلاعات که از حافظه ی دستگاه بدست می آید. با توجه به مدل تجاری ، جمع آوری اطلاعات مدت زمان طولانی طول نمی کشد و ساختار دستگاه نیز به هم نمی ریزد. اکنون نظامیان چینی می دانند که چطور، چگونه و کی و با کدام دقت آمریکایی ها دریای چین جنوبی را مطالعه و بررسی کرده اند. این امر باعث می شود که نتایج مشخصی در خصوص اهداف و نقشه ها در این منطقه بدست آید.
دریای چین جنوبی به صحنه ی تقابل نیروهای زیر دریایی چندین ناوگان تبدیل می شود. در دریای چین جنوبی پایگاه اصلی قایق های زیر دریایی چینی قرار دارد، در اینجا دائما نیروهای زیردریایی برخی دول دیگر حضور دارند. چند وقت پیش آمریکایی ها اعلام کردند که چین برنامه ی عظیم ایجاد شبکه هیدروفن ها (آب لرزه یاب) در این دریا را مد نظر دارد که ناوگان چینی را در مبارزه با تهدیدات زیردریایی حمایت می کند.
توافق بر سر بازگرداندن زیردریایی آمریکایی باعث می شود که رسما این تصور در خصوص ساخت و سازهای چین از بین برود. واشنگتن پایه های رسمی برای این ادعاهای خود ندارد. دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا، مخالف این بود که این دستگاه با چنین دلیلی بازگردانده شود. می توان شک نکرد که طی دوره ریاست جمهوری وی بحران جدی آغاز شده و چین مجبور شود عذر خواهی کرده و مقصرین محکوم شوند. باراک اوباما آشکارا به درگیری طی هفته های آخر ریاست جمهوری خود علاقه ای نداشته و ممکن است این کار چینی ها را طبق عملیات برنامه ریزی شده به حساب نیاورده است. می توان بعدا انتظار داشت که آمریکا برای محافظت از این کشتی های اقیانوس پیما ، کشتی های نظامی خود را بفرستد که باعث رشد تنش در دریای چین جنوبی خواهد شد.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала