بسیاری از مشکلات جهانی به دلیل اطلاعات نادرست سیا رخ می دهند

© AFP 2023 / Timothy A. Claryچه کسی رئیس امنیت ملی آمریکا خواهد شد؟
چه کسی رئیس امنیت ملی آمریکا خواهد شد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نتیجه انتخابات بین نامزدهای احراز پست ریاست جمهوری ایالات متحده امریکا نشان می دهد که دونالد ترامپ واقعا خواهان تغییر برخی ابعاد سیاست گذاری در امریکا است.

آویگدور اسکین روزنامه نگار و فعال اجتماعی اسراییلی ضمن گفتگو با رادیو اسپوتنیک این موضوع را مطرح کرد.

پیشتر در رسانه ها نام افرادی را برای نامزدی در کابینه دولت جدید اعلام کرده بودند. ظاهرا ژنرال جیمس مِتیس رییس جدید پنتانگون خواهد شد. دونالد ترامپ همچنین درباره برنامه های خود برای انتخاب جِف سشِنس سناتور ایالات آلاباما برای احراز کرسی وزارت دادگستری امریکا، مایکل پومپئو سناتور ایالت کانزاس باری احراز مدیریت سازمان سیا و مایکل فلین ژنرال بازنشسته برای احراز پست مشاور امنیت ملی سخن گفت.

به اعتقاد آویگدورا اسکین، ویژگی اصلی دستگاه جدید ریاست جمهوری امریکا این است که می خواهد تحلیل درست تری از شرایط داشته باشد. وی می گوید: «من تصور می کنم که رییس جمهور منتخب ایالا متحده امریکا با انتخاب افراد در پست های مهم کشور واقعا خواهان ایجاد تغییرات در برخی ابعاد سیاستگذاری کشور است. برای اینکه صدای رییس جمهور به خوبی در کشور شنیده شودف او باید مواضعش را اصلاح کند. ترامپ مجبور است مواضع سازمان سیا را تغییر دهد. او باید تمام سیستم تحلیل در امریکا را اصلاح کند تا بحث و بررسی شرایط به شکل عادلانه و درستی باشند. به اعتقاد من این مهمترین چیز است که بتواند درباره صداقت گفته ها به توافق برسد».

روزنامه نگار اسراییلی معتقد است که با سرکار آمدن دستگاه جدید ریاست جمهوری امریکا، احتمال برقراری ثبات در روابط روسیه و غرب وجود دارد.

وی می گوید: «می توانستند توافق کنند که روسیه، غرب و ایالات متحده امریکا دست کم مناسبات بین خودشان را ثبات ببخشند. بعید است که بتوان این شکاف جهانی را به راحتی پر کرد اما دست کم می توان آن را کمتر کرده و نقاط تنش در خاورمیانه را پایین آورد تا شهروندان خودشان هم در امان باشند. اما امروز هر کدام جداگانه اقداماتی را انجام می دهند. در سوریه این مساله کاملا مشهود است در حالی که باید تلاش ها را کاملا هماهنگ کنند، اما جدایی آنها مانع از موفقیت می شود»

به گفته روزنامه نگار اسراییلی، بخش اعظم مشکلات تا امروز به دلیل عملکرد نادرست دستگاه جاسوسی امریکا و سازمان سیا است که اطلاعات تحریف شده درباره رویدادهای دنیا در اختیار دستگاه ریاست جمهوری قرار می دهند.

وی در توضیح این مساله می گوید: «زمانی که مهمترین مرکز جمع آوری و تحلیل اطلاعات، مطالب را حتی درباره قدرت های بزرگ دنیا تحریف می کند، همه در معرض تهدید و خطر قرار می گیرند. در واقع حتی امریکایی ها هم در معرض این تهدید هستند. من به خاطر دارم که بر اساس همین اطلاعات دروغین، کولین پائول در سازمان ملل راجع به وجود سلاح کشتار جمعی در عراق سخنرانی مفتضحانه ای کرد. همین مساله درباره القاعده هم صدق می کند، اگرچه این سخنان صحت نداشتند و نتیجه اطلاعات نادرست سازمان سیا بودند. سیا سازمانی بود که برای تشویق «بهار عربی» تلاش می کرد و اینطور توضیح می داد که با به قدرت رسیدن «اخوان المسلمین» القاعده و سایر گروه های رادیکال را کنار می زنیم. همانطور که همه می دانند، حوادث عکس آن پیش رفت. فهرست اشتباهات کانال های سیا همچنان ادامه دارد… تمام آنچه که در سیاست خارجی رخ می دهد و ارزیابی های آنها عملا اشتباه هستند. آنها فقط منافع خودشان را لابی می کنند. آنها می خواهند که روسیه را به عنوان یک تهدید نشان بدهند، زیرا در پشت این تهدید بودجه نظامی را افزایش می دهند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала