کشف یک شکاف صد کیلومتری در جنوبگان توسط ناسا

© Flickr / Bernt Rostadکشف یک شکاف صد کیلومتری در جنوبگان توسط ناسا
کشف یک شکاف صد کیلومتری در جنوبگان توسط ناسا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
محققان ناسا یک شکاف عظیم صد کیلومتری را در جنوبگان کشف کردند.

به گزارش "اسپوتنیک" به نقل ازLive Science، متخصصان ناسا یکی از آسیب پذیرین یخچالهای طبیعی قطب جنوب به طول 112 کیلومتر را کشف کردند. ظاهر آن، شروع فروپاشی توده یخ و تشکیل منطقه ای یخی به مساحت 6.5 کیلومتر مربع را نشان می دهد.
هواشناسان، اقیانوس شناسان و سایر دانشمندان معتقد بودند که تغییرات آب و هوایی منجربه نابود شدن ذخایر یخ های شمال و یخچالهای طبیعی از گرینلند و یخ های قطب شمال می شود.
دانشمندان از روی شواهد کشف کردند که ممکن است یخ های شمال در ابتدا ناپدید نشوند، بلکه بخشهایی از یخچال های قطب جنوب از بین برود که منجر به افزایش فاجعه بار سطح آب دریا می شود. بر این اساس ناسا در بخشی از پروژه IceBridge به نظارت مستمر بر وضعیت یخ های جنوب، و تحقیقات به وسیله هواپیماهای شناسایی می پردازد.
در آخرین تصاویری هوایی که ناسا در اواخر نوامبر و اوایل دسامبر بدست آورد، نشان می دهد که در یخچالای طبیعی "لارسن سی" ترک بزرگی به طول 112 و عرض 100 کیلومتر مربع وعمقی در حدود 500 متر دیده می شود.
با آغاز فصل تابستان در نیمکره جنوبی لارسن به یک غول یخی در حدود 6500 کیلومتر مربع تبدیل می شود. مساحت این میدان یخی با ایالت دلاور در آمریکا و یا یک کشور اروپایی نه چندان بزرگ مقایسه می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала