برنامه های جدی هند و ایران برای تعمیق روابط

© Fotolia / Borna Mirahmadianتعمیق روابط ایران و هند
تعمیق روابط ایران و هند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هند یکی از شرکای بزرگ جمهوری اسلامی ایران است و دو کشور برنامه‌های جدی برای گسترش روابط دوجانبه دارند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از جام جم آنلاین، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان که در سفر دوره‌ای به سر می‌برد، هند را به عنوان اولین ایستگاه این سفر انتخاب کرد. هیاتی بزرگ از فعالان اقتصادی نیز ظریف را در این سفر همراهی می‌کنند.

به گفته غلامرضا انصاری سفیر ایران درهند، ایران و هند در مواضع سیاسی مرتبط با خاورمیانه، خلیج‌فارس، اقیانوس هند، افغانستان، مبارزه با تروریسم و خشونت مواضع بسیار نزدیکی دارند و می‌توانند کارهای بزرگ فرهنگی و سیاسی انجام دهند که نه‌تنها برای خودشان آثار مثبتی دارد بلکه می‌تواند بر روند جلوگیری از تندروی در منطقه نیز تاثیرگذار باشد.

وی در ادامه می گوید: اقتصاد هند و ایران تکمیل‌کننده یکدیگر است و تنها یکی از عرصه‌های مبادلات میان دوکشور در زمینه انرژی است. ایران یکی از تولیدکنندگان بزرگ گاز و نفت و محصولات پتروشیمی است و هند یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کننده جهان در این زمینه است. هند کشوری است که امسال بیشترین رشد اقتصادی را داشته و به دنبال بازار می‌گردد. افغانستان، آسیای میانه، روسیه و شمال اروپا، بازار سنتی و قدیمی هند است و کالای این کشور باید ارزان به این بازارها برسد. برای این کار، ایران بهترین مسیر است و بنابراین در حوزه اتصالات، ایران مسیری است که می‌تواند کار بسیاری برای هند انجام دهد. حوزه بعدی، معادن و فلزات است؛

به گفته انصاری، بحث دیگر، تجارت ایران و هند است. بازار ایران هم به محصولات هندی علاقه‌مند شده و هند یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان قطعات یدکی موتورسیکلت است. همچنین بزرگ‌ترین بازار جواهرات و طلای هند در تهران ، اصفهان و یزد است. بدون این‌که در آمار تجاری ما باشد، میوه ایران در هند بازار بسیار خوبی دارد، اگر روزی به دنبال بازار لوازم خانگی باشیم بازار هند بسیار خوب خواهد بود.

وی همچنین توضیح می دهد: هند یکی از کشور‌های در حال توسعه است و پروژه‌های میلیاردی کوچک و متوسط به طور بسیار گسترده در این کشور در حال اجراست و شرکت‌های ما می‌توانند در آنجا پروژه بگیرند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала