فرانسوا فیون مسیر جدیدی برای اتحادیه اروپا طراحی می کند

© AFP 2023 / Philippe HuguenБывший премьер-министр Франции Франсуа Фийон
Бывший премьер-министр Франции Франсуа Фийон - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جامعه شناسان فرانسوا فیون را نامزد خوش شانس دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در سال 2017 می دانند.

نخست وزیر سابق فرانسه در دور اول انتخابات در روز یکشنبه 27 نوامبر به عنوان نامزد نهایی حزب جمهوری خواه برگزیده شد. وی با فاصله قابل توجهی توانست بر رقیب خود آلن ژوپن غلبه کند.

طبق نظرسنجی های انجام گرفته توسط مرکز مطالعات اجتماعی هریس اینتراکتیو، اگر رقیب فیون در دور دوم انتخابات مارین لوپن رهبر حزب جبهه ملی باشد، آنوقت او می تواند با 67% آراء درمقابل 33% جایگاه بهتری را احراز کند.

نماینده حزب سوسیالیستی بدون توجه به اینکه فرانسوا اولاند رییس جمهور کنونی یا مانوئل والس نخست وزیر کشور در انتخابات باشند یا خیر، فقط 9% رای جمع کرده است.

مواضع فرانسوا فیون نخست وزیر سابق فرانسه ازنقطه نظر اجتماعی و اقتصادی مجمع ملی فرانسه شبیه به رقیب خود از جناح حزب حاکم و اعتدال گرایان است، اما از نظر خط مشی سیاست خارجی او را نامزد طرفدار روسیه می نامند.

به اعتقاد سری فیودوروف کارشناس ارشد انستیتوی اروپا وابسته به آکادمی علوم روسیه، در صورتی که فیون رییس جمهور شود، مواضع فرانسه در سیاست گذاری اروپا تغییر خواهد کرد. وی در ادامه توضیح می دهد: «فرانسوا فیون شبیه به احزاب کلاسیک حاکم در فرانسه است. او را نیهلیست کلاسیک می نامند. فیون خواهان وجود اتحادیه اروپا است، اما به آن صورتی که شارل دو گول توصیف می کرد، یعنی این که اروپا میهن است و بروکسل تمام اختیارات این حکومت های قانونی را در اختیار ندارد. به همین خاطر اصل حاکمیت قانونی در مواضع فیون و سیاست های اروپایی او کاملا نمایان است».

به اعتقاد فیودوروف، کشروهای اتحادیه اروپا و بروکسل باید به دنبال «مسیر جدیدی» برای پروژه اروپا باشند. وی می گوید: «بروکسل چاره ای جز فکر کردن برای آینده ندارد. زیرا واضح است که در شرایط کنونی اتحادیه اروپا دچار سردرگمی شده، نه راه پس دارد و نه راه پیش. به همین خاطر آنها باید نقشه جدیدی برای پروژه اروپا طراحی کنند و این مساله اهمیت زیادی دارد. نامزدهای دور اول انتخابات یعنی فیون و سارکوزی می گفتند که پروژه جدیدی برای اتحادیه اروپا باید طراحی کرد. این کار بسیار دشوار است زیرا کشورها متعدد و اهداف و برنامه های آنها مختلف است. فیون به عنوان رییس جمهور احتمالی فرانسه در آینده باید به طور جدی روی این مساله فکر کند».

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала