افشاگری لیست حامیان بین‌المللی داعش

© AP Photo / Hadi MizbanA member of Iraqi counterterrorism forces stands guard near Islamic State group militant graffiti in Fallujah, Iraq (File)
A member of Iraqi counterterrorism forces stands guard near Islamic State group militant graffiti in Fallujah, Iraq (File) - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک به نقل از العالم با استناد به پایگاه "گلوبال ریسرچ" کانادا در تازه ترین گزارش افشاگرانه خود، فهرستی را از 6 کشور به عنوان حامیان گروه تروریستی داعش در جهان معرفی کرد.

گلوبال ریسرچ در گزارشی تأکید کرد که این فهرست را "تم اندرسون" نویسنده و مؤلف امریکایی برای کتابش تهیه کرده و قرار است این کتاب با نام "جنگ پلید در سوریه" به‌زودی منتشر شود. اندرسون در این کتاب به کشورها و طرف‌های حامی داعش و راههای این حمایت پرداخته است. بر اساس این گزارش، عربستان، ترکیه، قطر، اسرئیل، انگلیس، فرانسه و امریکا از داعش حمایت و پشتیبانی می‌کنند، که به طور مختصر نقش هریک از آنها در این حمایت به شرح زیر است: عربستان در سال 2006 میلادی، عربستان از امریکا دستور مستقیم برای تشکیل داعش (در عراق) برای جلوگیری از نزدیک شدن روابط این کشور با ایران دریافت کرد. در سال 2011 میلادی، عربستان از شورش مسلحانه در شهر درعای سوریه پشتیبانی کرد، و به حمایت مالی و تسلیحاتی از همه عناصر مسلح در سوریه پرداخت، و جبهه بندی بین این عناصر را حفظ کرد تا از استقلال آنها بکاهد. ترکیه دولت ترکیه گذرگاه امنی را برای عناصر مسلح جهت عزیمت به شمال سوریه فراهم کرد و جبهه النصره را با همکاری عربستان ایجاد کرد. این کشور گروه مسلح موسوم به "جیش الفتح" را در عملیات یورش در شمال سوریه در سال 2015 میلادی فرماندهی کرد و میزبان سران گروه‌های مسلح بود و روند فروش نفتی را که داعش به چنگ آورده بود، سازماندهی کرد و خدمات پزشکی به داعش ارایه داد. قطر در دوره 2011 تا 2013 میلادی، قطر میلیاردها دلار به گروه اخوان المسلمین مرتبط با گروههای مسلح نظیر گروه "فاروق" اف.اس.ای داد. بعد از سال 2013 میلادی، قطر از ائتلاف جیش الفتح با محور ترکیه — عربستان حمایت کرد. اسرائیل همه جنگجویان مسلح در سوریه را با سلاح و تقدیم خدمات پزشکی یاری رساند. داعش و جبهه النصره از جمله این گروه‌ها بودند که از حمایت رژیم برخوردار شدند. علاوه بر اینکه مراکز هماهنگی در جولان اشغالی سوریه برای آنها ایجاد کرد. انگلیس این کشور به عناصر مسلح در سوریه به منظور همکاری نزدیک با هسته های القاعده کمک تسلیحاتی کرد و این کمک ها برای گروههای مسلح یاد شده به طور منظم ادامه یافت. فرانسه دولت فرانسه خط مشی انگلیس را در کمک تسلیحاتی منظم به گروههای مسلح در سوریه دنبال کرد. امریکا نقش آمریکا در حمایت از داعش فراگیرتر بود؛ به گونه‌ای که هدایت و هماهنگی همه فعالیت‌های کشورها و طرف‌های حامی داعش را برعهده داشت و از پایگاه‌های نظامی در ترکیه، قطر، اردن، عراق و عربستان برای این منظور استفاده کرد. گلوبال ریسرچ نوشت: آمریکا داعش را از مناطق کردنشین دور و آنها را رها کرد تا به سوریه حمله کنند. به‌گفته مسئولان عراقی، آمریکا به داعش به طور مستقیم از طریق هوایی سلاح می‌رساند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала