توسعه تکنولوژی دستگاه MRI توسط محقق و استاد دانشگاه ایرانی در تایوان

© REUTERS / Imperial College London-The Beckley FoundationHandout shows the brains of subjects lying awake with their eyes closed, under a placebo and the drug LSD, when being examined using functional MRI.
Handout shows the brains of subjects lying awake with their eyes closed, under a placebo and the drug LSD, when being examined using functional MRI. - اسپوتنیک ایران
اشتراک
محقق ایرانی دانشگاه ملی تایوان دستگاه تصویربرداری با وضوح بالا را عرضه کرده است و از طریق ارائه تصاویر با وضوح بالا پزشکان را در ردیابی ابزارهایی چون داروهای هدفمند و سلول‌های بنیادی در بدن یاری می‌کند.

 

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از ایسنا- حسین حسین خانی مجری طرح و استاد دانشگاه ملی تایوان، با بیان اینکه تمرکز پروژه‌های تحقیقاتی ما بیشتر تولید محصولات کاربردی است، گفت: بر این اساس در حال حاضر مطالعات وسیعی در زمینه تجهیزات تصویربرداری پزشکی در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه امروزه ابزارهای زیادی برای وارد کردن به بدن تولید شده است، گفت: اینکه آیا این ابزارها آسیبی به بافت‌های بدن وارد می‌کنند یا خیر اطلاع دقیقی نداریم از این رو لازم است تا ابزارهایی که با هدف خاصی به بدن وارد می‌شود، ردیابی شوند.

حسین خانی اضافه کرد: روش‌های ردیابی به ما کمک می‌کند تا اثرات جانبی این ابزارها را مورد بررسی قرار دهیم از این رو ما مجبور هستیم برای ردیابی از روش‌های تصویربرداری استفاده کنیم.

این محقق ایرانی استنت‌های داخل عروق قلبی و داروهای هدفمند را از جمله ابزارهایی دانست که به بدن وارد می‌شوند و اظهار کرد: سلول‌های بنیادی نیز از دیگر محصولاتی است که به بدن تزریق می‌شوند و ما برای آنکه بدانیم به کدام ناحیه از بدن مهاجرت می‌کنند و اینکه آیا ماموریت‌های مورد نظر را انجام می‌دهند یا خیر لازم است آنها را ردیابی کنیم.

وی با بیان اینکه در این راستا اقدام به طراحی و ساخت دستگاه‌هایی برای ردیابی این ابزارها کردیم، یادآور شد: برای این منظور تلاش شد تا دستگاهی با عنوان «تصویربرداری با وضوح بالا از بافت‌های داخل بدن» را برای ردیابی ارائه دهیم که از ویژگی‌هایی چون ساده بودن، کاربردی برای همه اعضای بدن و کاهش هزینه‌ها برخوردار باشند.

حسین خانی،‌با بیان اینکه در این مطالعات اقدام به توسعه تکنولوژی دستگاه MRI شد، اظهار کرد: تکنولوژی به کار رفته در دستگاه‌هایی چون CT‌ اسکن و MRI قدیمی هستند از این رو تصاویری که از این دستگاه‌ها به دست می‌آیند تصاویری با وضوح بالا و شفاف نیست و ما در این مطالعات دستگاه‌های جدیدی را به گونه‌ای طراحی کردیم که مشکلات سیستم‌های قدیمی را برطرف کند.

مجری طرح اضافه کرد: از آنجایی که تصاویر ارائه شده از سوی دستگاه MRI تصاویر روشنی نیست، برای تفسیر تصاویر نیاز به حضور متخصص رادیولوژی است ولی دستگاه‌های تصویر برداری ما به گونه‌ای عرضه شده که تصاویر به دست آمده قابل تفسیر برای پزشکان نیز باشد.

به گفته وی با استفاده از این دستگاه پزشکان قادر به ردیابی ابزارهای وارد شده به بدن هستند و  می‌توانند از آسیب‌های احتمالی وارد شده به سایر بافت‌ها مطلع شوند. ضمن آنکه می‌توانند تشخیص دهند که ابزار وارد شده به بدن در مدت زمان معین ماموریت‌های مورد نظر را انجام داده است یا خیر.

وی ساده بودن فناوری به کاربرده شده در این دستگاه تصویربرداری را از دیگر مزایای این محصول نام برد و گفت: تصاویر به دست آمده از این دستگاه جدید MRI به گونه‌ای است که گویی یک تصویر واقعی از اعضای بدن انسان است.

حسین خانی با اشاره به تغییرات اعمال شده در دستگاه MRI، خاطر نشان کرد: وضوح تصاویر در دستگاه‌های CT اسکن و MRI‌ بالا نیست که این امر مربوط به مغناطیس دستگاه می‌شود و برای افزایش وضوح تصاویر نیاز به ایجاد میدان‌های مغناطیسی بالاتری هستیم.

مجری طرح میدان مغناطیسی ایجاد شده در این دستگاه را 5 تا 7 تسلا ذکر کرد و ادامه داد: این دستگاه با ایجاد میدان‌های مغناظیسی شدیدتر وضوح تصاویر را افزایش دادیم.

وی با بیان اینکه دستگاه ساخته شده نسبت به سایر دستگاه‌ها دارای وضوح تصاویر بالاتری است، یادآور شد: این امر موجب شده است که تفسیر تصاویر به دست آمده توسط پزشکان امکان پذیر شود. علاوه بر آن قیمت دستگاه ساخته شده نسبت به سایر دستگاه‌های مشابه کمتر است.

به گفته این استاد ایرانی دانشگاه ملی تایوان این دستگاه علاوه بر بافت مورد، بر بافت‌های مجاور نیز متمرکز می‌شود.

مجری طرح از تجاری سازی این دستگاه خبر داد و گفت: دستگاه «تصویربرداری با وضوح بالا از بافت‌های داخل بدن» ساخته شده در کشورهای شرق آسیا چون تایوان و سنگاپور و آمریکای شمالی کاربردی شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала