گزارش و تحلیل

اتحادیه اروپا خطر عواقب تبلیغات ضد روسی را تصور نمی کند

© Sputnik / Igor Russakاتحادیه اروپا خطر عواقب تبلیغات ضد روسی را تصور نمی کند
اتحادیه اروپا خطر عواقب تبلیغات ضد روسی را تصور نمی کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نمایندگان پارلمان اروپا روز چهارشنبه به تصویب قطع نامه مربوط به تقابل با رسانه های روسی که خطرناک ترین آن را خبرگزاری اسپوتنیک و شبکه تلویزیونی راشا تودی می نامند، رای دادند.

در این رای گیری 691 نماینده حضور داشتند و 304 نفر از این سند حمایت کرده ، 179 نفر مخالف تصویب سند و 208 نفر رای ممتنع دادند. تصویب این قطع نامه ، جنبه ی توصیه ای داشته و کشورهای عضو اتحادیه ی اروپا موظف به اجرای آن نیستند.
ولادیمیر پوتین، ريیس جمهور روسیه ضمن ابراز نظر در خصوص این قطع نامه بیان داشت که همه سعی دارند به روسیه دموکراسی بیاموزند اما ممنوعیت بهترین روش برای این کار نیست. رئیس دولت همچنین به خبرنگاران راشا تودی و اسپوتنیک تبریک گفته و کار آنها را نتیجه بخش خواند.
در قطع نامه ی تحت عنوان " ارتباطات استراتژیک اتحادیه اروپا به عنوان تقابل با تبلیغات طرف ثالث" که آنا فوتیگا ، نماینده ای از لهستان آنرا پیشنهاد داده است، تاکید می کند که روسیه از احزاب سیاسی مخالف و سازمان ها در کشورهای اتحادیه اروپا حمایت مالی کرده و از فاکتور ارتباطات بین دولتی دوجانبه برای جدایی اعضای اتحادیه استفاده می کند. در این قطع نامه خبرگزاری اسپوتنیک و شبکه تلویزیونی راشا تودی و بنیاد " روسکی میر" و خبرگزاری فدرال " روس ساترودنیچستوا" تحت پوشش وزارت امور خارجه روسیه به عنوان تهدیدات اطلاعاتی اصلی اتحادیه اروپا و شرکای آنها در اروپای شرقی محسوب می شوند.
در این سند تاکید شده است که مسکو در ارتباط با اتحادیه اروپا " تبلیغات خصمانه" دارد. به همین منظور نویسندگان این قطع نامه تقابل با روسیه را برابر با مبارزه با " داعش" تلقی کرده و از کمیسیون اروپا و کشورهای عضو می خواهند که پول های بیشتری برای پروژه های ضد تبلیغاتی هزینه کنند.
به عقیده استاد دانشکده تحقیقات بین المللی دانشگاه دولتی ارتباطات بین الملل مسکو لئونید گوسیف ، نتایج رای گیری به قطع نامه در اتحادیه اروپا حاکی از آن است که همه نمایندگان حامی روند پیش گرفته شده در بروکسل نیستند.
لئونید گوسیف در مصاحبه ای با اسپوتنیک گفت: مسئله این است که برخی احزاب که نمایندگانی در پارلمان اروپا دارند ، رابطه منفی با روسیه دارند به همین خاطر آنها هر زمان چنین بیانیه هایی ایراد می کنند. آنها یک روند مشترک دارند. من چندی پیش در بروکسل در اجلاس یکی از گروه های پارلمان با نام " حزب ملی اروپایی" شرکت کردم که به برگزیت اختصاص داشت. من تنها نماینده روسیه بودم و به من گفتند: چه بد که همه چیز در کشور شما تحت تاثیر رئیس جمهور صورت می گیرد حتی باران و برف. خوب چه کار باید کرد؟ این حس وجود دارد. اما همه اینها سیاست های جداگانه اند. در عین حال به طور مثال برخی ایتالیایی ها ، فرانسوی ها، اسپانیایی ها کار خود را به حق و درست خوانده و ارتباط خوبی با روسیه دارند. من این موضوع را نیز می توانیم با این بیانات توجیه کنم.
به عقیده این تحلیل گر سیاسی ، تبلیغات ضد روسی ، نبود نقطه نظر جایگزین ، همه آنچه که نمایندگان پارلمان اروپا به آن دست می یابند ممکن است شوخی بدی با آنها باشد و عکس العمل برعکس داشته باشد.
لئونید گوسیف می گوید: عکس العمل متقابل به این تبلیغات تهاجمی که باصطلاح "صبورانه" نامیده می شود ممکن است آنقدر قدرتمند باشد که در تصورشان نمی گنجد.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала