گزارش و تحلیل

چرا پیروزی ترامپ حساسیت برانگیز نیست

© AP Photo / Richard DrewКандидат в президенты США от республиканцев Дональд Трамп
Кандидат в президенты США от республиканцев Дональд Трамп - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری امریکا مثل یک بمب در حال انفجار عمل کرد.

ترامپ در حالی پیروز شد که کارزار انتخاباتی بی سابقه بود و رسانه ها علیه او بودند، در شرایطی که لیبرال ها به شدت تلاش می کردند تا او را پوپولیستی و حاشیه ای بنامند. با این وجود ترامپ 45 مین رییس جمهور امریکا شد. انتخاب ترامپ یک رویداد منحصربفرد بود که می تواند شرایط موجود در معماری روابط بین الملل امریکا را به شدت تغییر دهد.

این جریان نشان می دهد که مردم امریکا با انتخاب ترامپ علیه دولت حاکم رای دادند. اما این چندان درست نیست. اولا، واضح است که دونالد ترامپ فرد ساده ای نیست که از بین مردم برخاسته باشد، اگرچه خیلی ها می خواستند او را اینطور معرفی کنند. دوما، نمی توان گفت که ترامپ انتخاب صددرصد مردم بود، زیرا شمارش آراء نشان داد که تفاوت رای دو نامزد زیاد نبوده است. این موضوع عملکرد سیستم انتخابات امریکا را تا حدی زیر سوال می برد، زیرا بخش زیادی از مردم امریکا ناراضی هستند و تصور می کنند که سیستم رای گیری در ایالت ها چندان عملکرد درستی ندارد. در عین حال بسیاری از تحلیلگران به عنوان مثال آندره فورسوف مورخ و جامعه شناس معروف روس می گوید که انتخابات و تعیین نامزد نه تنها نتیجه اراده آزاد مردم بلکه مبارزه نخبگان است. مبارزه در داخل طبقه حاکم که از چشم مردم پنهان هستند، یک پروسه سیاسی واقعی است و شوی سیاسی نیست. در نتیجه این کارزار مخفیانه سیاست های حکومت مشخص می شود و رییس جمهور در دفتر خود آن را به اجرا درمی آورد.

این تئوری را نمی توان به سادگی اثبات کرد اما تداوم شگفت انگیز سیاست امریکا گواه این امر است و اگر همه چیز در شرایط آزاد و مبارزه برابر نیروهای اجتماعی رخ می داد، چنین نتیجه ای به دنبال نداشت. سیستم پیچیده انتخابات اراده مردم را به نمایش می گذارد، اما عناصر مدیریت سیاسی در آن مشهود است. اگر «تئوری نخبگان» را به عنوان یک نظریه واقعی بپذیریم، آنوقت باید احتمال داد که پیروزی ترامپ اتفاقی نبوده است. موفقیت او نتیجه پیروزی گروهی بوده که با طیف سیاسی حاکم جهان طلب امریکا مخالف است…

ادامه دارد…

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала