ترامپ در دوراهی انتخاب: صلح یا پول برای صنایع نظامی

© AP Photo / Pablo Martinez MonsivaisПобедивший в президентских выборах Дональд Трамп и действующий президент США Барак Обама на встрече в Белом доме
Победивший в президентских выборах Дональд Трамп и действующий президент США Барак Обама на встрече в Белом доме - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جفری ساکس اقتصاد دان امریکایی به خاطر هزینه های فوق العاده سنگین برای عملیات نظامی در سراسر دنیا از امریکا به شدت انتقاد کرد.

ساکس در روزنامه بوستون گلاب می نویسد که عامل اصلی در توزیع ذخایر ملی انتخاب بین جنگ و صلح است.

اگر رییس جمهور بعدی ما از تله جنگ در خاورمیانه بیرون نیاید، هزینه های صورت گرفته از بودجه تمام امیدهای ما برای حل مشکلات داخلی را نابود می کنند.

ماهیت برنامه پیش از انتخابات کمپین ترامپ نشان داد که امریکا باید دست از هزینه های سنگین برای حمایت از ابرقدرت بودن خود در دنیا بردارد.

یوری سوِتوف تحلیلپر  سیاسی به خبرنگار رادیو اسپوتنیک می گوید که رییس جمهور کنونی امریکا با مساله هزینه های نظامی روبرو است. او انتخاب سختی پیش رو دارد.

سوتوف در ادامه توضیح می دهد: «ترامپ بعد از انتخابات گفت که منافع امریکا را در اولویت قرار خواهد داد. حال او باید توضیح بدهد که منافع امریکا در چه چیزهایی خلاصه می شوند. فرض کنیم که تصمیم به کاهش هزینه های نظامی بگیرد. این بدان معناست که باید کارخانه ها را بست و تعداد بیکاران بیشتر می شود. وعده های ترامپ در خصوص اشتغال زایی و حل مشکل بیکاری مردم بود. او باید امروز انتخاب درست انجام دهد».

موضوع دیگری که ترامپ باید به آن توجه داشته باشد، مشارکت امریکا در عملیات نظامی در سراسر دنیاست. سیاست پرداز روس در این رابطه می گوید: «شاید ترامپ نگران این مساله باشد که چطور هزینه های عملیات در دنیا را کاهش دهد. باراک اوباما بر این عقیده بود که عملیات نظامی ویژگی امریکاست، اگر جایی اتفاقی بیفتد، ما باید فورا به آنجا رفته و دخالت کنیم. حال او بالاخره به این نتیجه رسیده است که آیا اصلا دخالت در لیبی ارزش داشت؟ ترامپ هم باید به این مسایل فکر کند. او می گفت که نباید در مسایل کشورهای دنیا دخالت کرد. به اعتقاد من احتمال دارد که ترامپ واقعا هزینه های نظامی را کاهش دهد و حتی نیروهای امریکا را از عراق و افغانستان خارج کند. با این حال از طرف دیگر جنگ سودآورد است. اگرچه ترامپ در دوره نامزدی از کلمات صلح استفاده کرد، اما امروز باید حساب پول ها را داشته باشد و ممکن است بگوید که بهتر است فعلا رویه سابق را ادامه دهیم».

سوتوف همچنین توجه  را به مساله ائتلاف قدیمی ناتو جلب می کند. وی می گوید: «ممکن است اطرافیان رییس جمهور جدید را متقاعد به رفتارهای دیگری بکنند. آخرین جملات ترامپ این بود: «ما به دنبال راه مصالحه هستیم و نه دشمنی، شراکت می خواهیم و نه اختلاف». در عین حال ناتو صرفا در مسیر دشمنی و اختلاف حرکت می کند. آیا ترامپ اینقدر قدرت دارد که روند کنونی را تغییر دهد؟ در امریکا تعداد افرادی که مایل به توسعه ناتو و حمایت مالی آن هستند، به اندازه کافی زیاد است. علاوه بر این شرکای ناتو می توانند بگویند که حاضر به خرید سلاح امریکایی نیستند. این مساله به صنایع نظامی امریکا ضربه وارد می کند. تا امروز ترامپ خود را شخصی توانمند برای حل مسایل سخت نشان داده است. شاید در مقام ریاست جمهوری بتواند تصمیمات غیراستاندارد هم بگیرد. امید همیشه هست».

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала