سفیر آمریکا در روسیه احتمال قوی کاهش تنش در روابط مسکو و واشنگتن را مطرح کرد

© Sputnik / Sergey GuneevПосол США в Российской Федерации Джон Теффт
Посол США в Российской Федерации Джон Теффт - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جان تفت سفیر آمریکا در روسیه در واکنشی فوری پس از اعلام پیروزی دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، احتمال قوی کاهش تنش در روابط مسکو و واشنگتن را مطرح کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، وی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در مسکو اظهار کرد: آمریکا و روسیه در مسائل مختلفی از جمله سوریه و اوکراین اختلاف های جدی دارند.
خبرگزاری روسیا سگودنیا به نقل از وی افزود: به احتمال زیاد دولت جدید آمریکا برای پیشرفت در حل این اختلاف ها تلاش خواهد کرد.
سفیر آمریکا افزود: امیدواریم که طرف روسی هم برای برداشتن گام هایی در مسیر حل اختلاف ها با آمریکا آمادگی داشته باشد.
وی گفت: روابط با روسیه یکی اولویت های اصلی دولت جدید آمریکا خواهد بود، هرچند تا 21 ژانویه دوره گذار حکومت در کشور است.
ترامپ صبح امروز با نتایج شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و در حالیکه هیلاری کلینتون نامزد دمکرات ها و هم حزبی باراک اوباما رئیس جمهوری این کشور از حمایت های گسترده دولتی، رسانه ای و سیاسی اروپایی برخوردار بود، با 277 رای الکترال در برابر 219 رای رقیب خود پیروز اعلام شد.
این رویداد نامنتظره در حالی رخ داد که بیشتر نظرسنجی های مهم دربرگیرنده پیروزی کلینتون در انتخابات بود.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه 22 مهرماه گفته بود: با هر نامزدی که رئیس جمهوری آمریکا شود، همکاری خواهیم کرد، اما بدیهی است که از ترامپ اگر واقعا صادقانه خواستار همکاری های بیشتر باشد، استقبال می کنیم.
وی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی تی.اف.یک فرانسه، افزود: روسیه با رئیس جمهوری منتخب آمریکا همکاری خواهد کرد، اما مسلم است کاربرد این رویکرد با فردی که خواهان چنین امری باشد، آسان تر است.
ترامپ افزون بر تحسین پوتین به عنوان یک رهبر قدرتمند در برابر اوباما، مواضع دوستانه در برابر روسیه را حتی به مسائل بین المللی کشاند و تعامل همراه با کاهش تنش بین واشنگتن و مسکو را سودمند خواند.
وی وعده داد که در صورت پیروزی در انتخابات برای کاهش یا لغو تحریم های سه ساله ضدروسی آمریکا و اتحادیه اروپا مرتبط با اوضاع اوکراین تلاش خواهد کرد.
اکنون راهیابی ترامپ به کاخ سفید می تواند امیدها برای احیای روابط روسیه و آمریکا را که به پائین ترین سطح از زمان فروپاشی شوروی (سال 1991) رسیده است، افزایش دهد.
ویتالی چورکین نماینده دائمی روسیه 25 مهرماه در سازمان ملل اعلام کرد: روابط مسکو و واشنگتن به پایین ترین سطح و دوره جنگ سرد رسیده و وضع کلی بسیار بد و بدترین از سال 1973 (شوروی) است.
روابط واشنگتن و مسکو از سال 2014 در سه محور گسترش نفوذ نظامی ناتو بوِیژه آمریکا نزدیک و حتی هم مرز روسیه در شرق اروپا، دریای بالتیک و اوضاع سوریه تیره شده است.
از سوی دیگر، آمریکا و اتحادیه اروپا از سال 2014 با طرح اتهام دخالت روسیه در درگیری های شرق اوکراین و کمک به مخالفان دولت این کشور، مجموعه ای از تحریم های گسترده اقتصادی و مالی ضدروسی را وضع کرده اند که واکنش متقابل مسکو را در پی داشته است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала