بحران اقتصادی ، پاشنه آشیل مقامات سعودی است

© Fotolia / Eugenesergeevبحران اقتصادی ، پاشنه آشیل مقامات سعودی است
بحران اقتصادی ، پاشنه آشیل مقامات سعودی است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تشدید بحران اقتصادی در عربستان سعودی باعث شد ، وزیر این کشور با 20 سال سابقه ی کار در امور اقتصادی ، استعفا دهد.

در ارتباط با فرمان پادشاه عربستان سعودی ملک سلمان ابراهیم آل آسف که طی بیست سال وزیر دارایی پادشاهی بود از مقام خود برکنار شده و به جای وی محمد آل جدون ، رئیس بورس عربستان سعودی به این مقام منصوب گردید.
پیشتر علی النعیمی که بیست و یک سال (از اوت 1995 تا ماه می 2016) وزیر نفت عربستان سعودی بود نیز جای خود را به خالد الفالح داد.
وابستگی نفتی
آغاز کاهش بهای جهانی نفت از سال 2014 باعث شد که عربستان سعودی با تولید بیش از 10 هزار بشکه نفت خام در روز ، مجبور شود تحولاتی در اقتصاد صورت داده و یارانه ها ، حقوق وزرا و کارمندان دولتی را کاهش دهد.
منابع سعودی اطلاع می دهند ، ریاض به عنوان بزرگترین تولید کننده نفت در سال جاری با کسری بودجه به میزان 87 میلیارد دلار مواجه شده است. سال گذشته کسری بودجه کشور به خاطر کاهش بهای نفت 100 میلیارد دلار بود. چنین سطحی از کسری بودجه ، برای کشورهای نفتی چون عربستان سعودی بی سابقه است.
بر اساس اطلاعات رسمی ، ذخیره ارزی کشور در ماه اوت سال جاری به میزان 562 میلیارد دلار کاهش داشته است. ذخیره ی ارزی عربستان سعودی در پایان سال 2014 ، 732 میلیارد دلار بود.
کاهش بهای جهانی نفت تا حدودی به خاطر رفتار عربستان سعودی ست. سیاست استفاده از نفت به عنوان اهرم سیاسی ، نتیجه برعکس برای این کشور به همراه داشت. برای آنکه همه چیز در این کشور به بهای کالای استراتژیکی وابسته است.
وابستگی کشور به بهای جهانی نفت و افت اخیر بهای نفت خام ، مقامات سعودی را مجبور ساخت که تصمیماتی در خصوص کاهش وابستگی به این طلای سیاه اتخاذ دارند. در این ارتباط معاون ولیعهد پادشاه عربستان سعودی محمد بن سلمان در ماه آوریل " طرح اصلاحات ملی" را ارائه کرد و هدف این بود که تا سال 2020 کشور از وابستگی نفتی رهایی یابد.
اوضاع اقتصادی اخیر در عربستان سعودی ، نتیجه ی استفاده از نفت به عنوان اهرم برای نفوذ و تاثیر بر رقبا و کشورهای غیر وابسته است. امروز این سیاست نتیجه ی عکس دارد و خشم مردم کشور را برانگیخته است. اعتراضات مردم عربستان سعودی شبکه های اجتماعی را دربرگرفته است. به طور مثال در شبکه ی توئیتر ، هشتگ اعتراض پدید آمده است که بیشتر ساکنین معترض به اوضاع کشور در آن عضو شده اند.
موج جدید اعتراضات مردمی در عربستان سعودی نشان داد که بحران اقتصادی در کشور به پاشنه آشیل رژیم تبدیل شده است.
موج نارضایتی و طرح های جدید برای اصلاحات نمی توانند مشکلات اقتصادی کشور را حل کنند. تصمیم مقامات عربستان سعودی برای پادشاهی ملک سلمان در سال 2015 بحران درون کشور را بیدار کرد و شکست سیاست کشور در عرصه ی بین المللی را به بار آورد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала