گزارش و تحلیل

لاهه و جنایات آمریکا

© AP Photo / Peter Dejongدیوان کیفری بین المللی لاهه
دیوان کیفری بین المللی لاهه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دادگاه لاهه به بازرسی جنایات آمریکا در افغانستان می پردازد.

  مجله « Foreign Policy» با استناد  به منابع خود نوشت که  دیوان کیفری بین المللی  لاهه  قصد دارد  به بازرسی جنایات  جنگی در افغانستان  بپردازد که نظامیان  آمریکائی  متهم به آن شده اند.

به نوشته نشریه  مذکور، فاتو بنسودا دادستان  دیوان  کیفری لاهه  مبتکر  انجام بازرسی ها در چند هفته  نزدیک  شد  که احتمالا پس از  انتخابات  ریاست جمهوری  آمریکا در روز 8 ماه نوامبر  و تا پایان سال جاری  آغاز خواهد شد.  مطابق با  اطلاعات مجله ، نمایندگان آمریکا  چندی پیش سفری به  لاهه داشتند تا در باره  آغاز  بازرسی های احتمالی  صحبت کنند. آنها نسبت به این موضوع  ابراز نگرانی کردند.

گزارش می شود  که بازرسان دیوان کیفری  بارها تقاضای رسیدگی  به بازداشت شهروندان افغانستان توسط نظامیان آمریکایی  در افغانستان  در دوره ای از سال 2003  تا 2005 را دریافت کردند.  مقامات آمریکا  آنطور که باید و شاید است به این  موضوع رسیدگی نکردند.  در گزارش سال گذشته دیوان کیفری لاهه آمده است که « جنایات انجام شده  با ظلم و ستم  زیادی همراه  بوده و باعث تضعیف  عزت انسانی قربانیان این جنایات شده است».

به نوشته مجله،  بنسودا می تواند  بازرسی  مرتبط با  بمباران  بیمارستان سازمان « پزشکان بدون مرز»  در قندوز  توسط نظامیان آمریکایی را  مطرح کند  که در نتیجه این بمباران  دهها نفر  کشته شدند.  اوایل  ماه اکتبر سال 2015، اخبار این بمباران ها منتشر شد.

 حتی اگر بازرسی ها  آغاز  شوند،  معلوم نیست که  دادستان  زمانی  آمریکا را در این رابطه به دادگاه بکشاند.

مجله  « فورین پولیسی»  نوشت: «  بدین منظور نیاز به  ثبوتی بیش از آنچه هم اکنون  دادستانی در اختیار دارد لازم خواهد بود.

 دیوان  کیفری بین المللی  در زمان  بازرسی های مقدماتی  شهود را مورد بازپرسی قرار نمی دهد و به جمع آوری شهادت ها  و بازرسی های جامع نمی پردازد.

مناسبات دیوان  کیفری بین المللی  و واشنگتن در زمان ریاست جمهوری  جرج بوش  سخت بود، اما در چند سال اخیر  بهبود یافته است.  با وجود این،  آمریکا عضو دیوان کیفری  بین المللی نیست و شهروندان آمریکا تابع قوانین این دادگاه نیستند.

آمریکا  در سال 2001، نیروهای خود را برای سرنگونی  گروهبندی « طالبان»  و مبارزه با  سازمان تروریستی « القاعده»  وارد افعانستان کرد.  در ابتدا  قرار بود  نیروها در سال 2014 بطور کامل از افغانستان خارج شوند، اما کابل  تقاضا کرد بخشی از واحدهای  نظامی برای  کمک به نیروهای  امنیت افغانستان در آنجا باقی بمانند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала