رشد جمعیت

© Sputnik / Alexey Kudenkoتاجیکستان
تاجیکستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رشد جمعیت باعث خوشحالی می شود.

 در تاجیکستان  آهنگ بالای  رشد جمعیت به ثبت رسیده است. طی 20 سال اخیر،  ساکنان کشور سه برابر بیشتر شده است.  عالم فصح الدینوف، خبرنگار  « اسپوتنیک»  در خصوص ارزیابی  رشد بالای زاد و ولد از سوی کارشناسان ، گزارشی تهیه کرده است.

 از زمان فروپاشی اتحاد شوروی،  جمعیت تاجیکستان  تقریبا 30 درصد بیشتر شده است.  طی این مدت،  تاجیکستان درگیر جنگ داخلی بود و  در زمینه  این حوادث تراژیک  نزدیک به یک میلیون نفر کشور را ترک کردند. بیشترین  سطح زاد و ولد در  دوره بحران اقتصادی به ثبت رسیده است و از سال 2008 میلادی تا کنون رشد جمعیت 16 درصد بوده است.  هم اکنون نزدیک به 8 میلیون و 500 هزار نفر در تاجیکستان زندگی می کنند.اگر آهنگ زاد و ولد  در سطح بیش از 2 درصد در سال حفظ شود تا سال 2020  جمعیت کشور به 10 میلیون نفر خواهد  رسید.

رستم باباجانوف،  کارمند ارشد  انستیتوی  اقتصاد و دموگرافی  آکادمی علوم تاجیکستان در این خصوص گفت:  از یکسو این موضوع باعث خوشحالی می شود ، زیرا  افزایش جمعیت به نفع کشور است. مطابق با  تئوری  کلاسیک، ثروت  هر ملتی  با تعداد ساکنان آن تعیین می شود.  اما من به این تئوری یک جمله دیگر را اضافه می کنم، نه فقط  افرادی که در کشور ساکن هستند، بلکه  افرادی که کار می کنند. زیرا همانا از اینجاست که مسائل بروز می کند. در واقع ما نمی توانیم برای تمام ساکنان کشور   جای کار در داخل کشور مهیا سازیم».

هم اکنون شاخص های افزایش جمعیت  با آهنگ ایجاد جای کار همخوان نیست.  یک نفر از هر سه نفر  ساکن بزرگسال  برای تأمین نیازهای خانواده خود مجبور است برای کار به خارج از کشور برود و مهاجر کاری  بشود. تقریبا  دو سوم  افراد شاغل در داخل کشور  در بخش غیر رسمی  کار می کنند  که دستمزد در این بخش  پایین  است و ساعات کار مشخص نیست  و هیچگونه  تضمینات اجتماعی و یا ترفیع در نظر گرفته نمی شود.

در  پنجاه سال آتی، بعید است  تاجیکستان بتواند همه  ساکنان بزرگسال کشور  را با کار تأمین کند.  از اینرو تشنج  در بازار کار را باید با تشویق مهاجرت کاری کاهش داد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала