ترساندن پوتین

© AFP 2023 / Saul Loebسازمان سیا
سازمان سیا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سازمان سیا نمی تواند پوتین را بترساند.

رسانه های آمریکایی  خبری در باره  نوعی « اسناد» را منتشر کردند که انتشار آنها می توانست « حرکت مشکوک تاکتیکی  رئیس جمهور ولادیمیر پوتین را بر ملا سازد».

 به نوشته « گاردین» بریتانیا ،  این خبر  را می توان شگردی برای  ترساندن روسیه دانست. اما پوتین برخلاف سیاستمداران آمریکا  به این سادگی ها تحت فشار، جا خالی نمی کند.

 به گزارش « ان.بی.سی»  کارمندان سابق  سازمان اطلاعات آمریکا  اعلام کردند که  « سیا» « مجموعه اسنادی جمع آوری کرده است که می توانند  حرکات مشکوک  تاکتیکی  رئیس جمهور ولادیمیر پوتین را آشکار سازند».  یک کارمند  عالیرتبه سابق  اعلام داشت که آمریکا، « باید  به افشاسازی معاملات  مالی پوتین و  اطرافیان نزدیک وی، بپردازد».

 به نوشته  « ترِوور  تیم» نویسنده مقاله منتشره در« گاردین»: حملات سایبری  به کشورهای خارجی  از جمله شرکای  سیاسی  — بخشی از گذشته آمریکاست  که مایکل  هیدن  مدیر سابق  آژانس امنیت ملی آمریکا  به آن اعتراف کرد. اما  سازماندهی  نشت اسناد — یک پدیده جدید  است.  آمریکا از تجربه دخالت  در  انتخابات کشورهای دیگر  برخوردار است که البته نباید بهانه ای برای اقداماتی شود که به فرض آمریکایی ها، روسیه به انجام می رساند.

 نویسنده « گاردین»  نگران آن است که این امر  به « جنگ سرد  سایبری  و چیزی بمراتب وحشتناک تر  بیانجامد».

 ترِوور تیم  در خصوص اینکه چرا  این اطلاعات آشکار شدند دست به گمانی زنی می زند.  به گمان وی،  شاید این تلاشی برای  مجبور کردن باراک اوباما به اعتراف  به این موضوع باشد که او  تشدید  جنگ سایبری را  تحریک کرده است.

 تیم می نویسد، شاید تمام این ماجرا —  شگرد جدیدی است و سازمان « سیا»  اطلاعات نادرست را  پخش کرده  است تا روسیه را بترساند.  نویسنده مقاله  می پرسد: چرا این نوابغ سازمان اطلاعات ملی » فکر می کنند  که این ایده خوبی است؟   طی 4 ماه اخیر، بسیاری از سیاستمداران به اشکال مختلف  از « بیسابقه بودن» و » خطرناک بودن» اقدامات روسیه صحبت کردند.

 اگر آمریکا  اسنادی در رابطه با پوتین را افشا سازد، ولادیمیر پوتین  نخواهد گفت: «  بسیار خوب،  شما  مچ مرا گرفتید،  فکر کنم به اینجور کارها خاتمه  خواهیم داد».  به  عقیده نویسنده مقاله، این  امر فقط باعث تعمیق تشنج  در فضای سایبری  خواهد شد ولی به عامل بازدارندگی مبدل نخواهد شد.

می گویند  گویا پوتین فکر می کند  که اسناد  پاناما  که توسط دولت آمریکا منتشر شدند (هر چند هنوز ثابت نشده است) و  حالا بسیاری معتقدند  که انتشار چندی پیش اسناد  در خصوص سیاستمداران آمریکایی —   انتقام  رهبر روسیه از آمریکاست.  عملیات احتمالی « سیا» فقط باعث تقویت انگاشت های محتمل پوتین می شود.

بعلاوه  پوتین بر خلاف  سیاستمداران آمریکایی به این سادگی ها تحت فشار عمومی جا خالی نمی کند. وی چند بار  سعی کرد قوانین سختی در رابطه  با سانسور  در اینترنت  برقرار کند که در صورت اجرای نقشه های آمریکا، به نفع  خودش مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

 به عقیده  نویسنده مقاله منتشره در « گاردین»،  روسیه و آمریکا  به جمع آوری  اطلاعات ادامه خواهند داد  اما آمریکا باید  سعی کند تشنج  کاهش یابد  و مذاکرات  در باره تهیه  نوعی پیمان بین المللی در خصوص کار در «اینترنت»  را قبل از  آنکه  همه چیز از کنترل خارج شود، آغاز کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала