مرگ آسان

© Fotolia / Ursuleمرگ آسان
مرگ آسان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
برخورد نسبت به« مرگ آسان» در کشورهای مختلف چگونه است.

 در هلند قصد دارند « مرگ آسان»   را برای افرادی قانونی کنند که  معتقدند « زندگی آنها به پایان رسیده است». 13 ماه اکتبر خبر تهیه  طرح قانونی مربوطه در دولت هلند  گزارش شد.  قانون « مرگ آسان» برای  بیماران لاعلاج  و افرادی که از درد طاقت فرسا رنج می برند  از سال 2002 در کشور  اجرا می شود. « اسپوتنیک» مطلبی در خصوص برخورد کشورهای  مختلف نسبت به  این روند را  برای شما تهیه دیده است.

 هلند

برای اولین بار همانا در هلند « مرگ آسان» قانونی شد.  در سال 1984 ، دادگاه عالی  اجازه  مربوطه را  در  خصوص بیماران  لاعلاج صادر کرد.  در سال 2002  « مرگ آسان» بطور نهایی قانونی شد، اما محدودیت های  شدید  بصورت  یکسری شرایط  وجود دارد که باید رعایت شوند: بیماران باید از پرونده پزشکی برخوردار باشند که  در آن بیماری و میزان درد قید شده باشد. بیمار باید  در هوشیاری کامل  قصد خود برای استفاده از این روش را اعلام کند و طی مدت زمان مشخصی  درخواست خود را تکرار کند و  بر استفاده از روش « مرگ آسان» اصرار ورزد.  از قانون « مرگ آسان» می توان  در مورد بیماران لاعلاج از سن 12  سال استفاده کرد.  اما برای کودکان از 12 تا 16 سال، موافقت والدین لازم خواهد بود.

بلژیک

 در سال 2002، در بلژیک نیز « مرگ آسان» قانونی شد. طی دو سال بعدی، 560 بیمار لاعلاج — 200 نفر در سال 2003 و 360 نفر در  سال 2004- از این قانون استفاده کردند.  در عین حال فقط پزشک  معالج بیمار میتواند اجازه استفاده از قانون « مرگ آسان» را صادر کند.  در سال 2014 میلادی، بلژیک یگانه کشور جهان شد  که اجازه « مرگ آسان» کودکان را صادر کرد- در  قانون جدید محدودیت سنی وجود ندارد.

آمریکا

در آمریکا برخورد نسبت به « مرگ آسان»   از یک  ایالت تا ایالت دیگر متفاوت است. کمک پزشکی در خودکشی بیماران لاعلاج  در اورگون در سال 1994  اجازه داده شد و در سال 2008  در واشنگتن، در سال 2013  در ورمونت، در سال 2015 در  کالیفرنیا  قانونی شد.  در سال 2012  در ایالت  جورجیا  « مرگ آسان»  ممنوع شد، هرچند پیش از آن  اجرا می شد.

سوئیس

در سوئیس، « مرگ آسان» رسما ممنوع است، اما در آن کشور، یکی از معروف ترین کلینیک های  متخصص  در اینگونه خودکشی افرادی وجود دارد که خواهان مرگ بدون درد هستند.  مطابق با قوانین کشور،  کمک به خودکشی  از تعقیب کیفری معاف است، البته در صورتی که  ثبوتی در رابطه با قانع کردن بیمار برای  مرگ به دلایل  شخصی وجود نداشته باشد — مثلا  برای دریافت ارث ومیراث و یا بی تمایلی برای پرداخت  هزینه درمان بیمار. اما بیمار خودش باید تصمیم  نوشیدن « کوکتیل مرگ» را بگیرد: هر گونه دخالتی  مثلا تزریق پیگیرد کیفری دارد.

در کشورهای لوکزامبورگ، ژاپن، کلمبیا و آفریقای جنوبی نیز « مرگ آسان»  قانونی شده است.  از سال گذشته  این قانون در کانادا نیز اجرا می شود.  در آلمان نیز در حال بررسی  این قانون هستند.

روش « مرگ آسان» در روسیه، آذربایجان و قزاقستان  ممنوع است.  اما در سپتامبر  سال جاری  تاتیانا  موسکالکوا،  کمیسر حقوق بشر  اعلام نمود  که از دادن چنین امکانی به بیماران لاعلاج  حمایت می کند. البته  این نظر شخصی اوست. وی گفت: «  من نه به عنوان کمیسر  حقوق بشر، بلکه یک انسان از ایده  واگذاری این حق به بیماران لاعلاج حمایت می کنم».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала