گزارش میدانی از وضعیت حلب در سوریه

© AFP 2023 / Jalal Al-Halabiبا سقوط حلب راه صلح در سوریه باز خواهد شد
با سقوط حلب راه صلح در سوریه باز خواهد شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
استان حلب به سبب قرار گرفتن در مرزهای ترکیه، جدای از اهمیت نظامی‌اش، موقعیت راهبردی مهمی دارد به طوری که در جریان جنگی که از شش سال پیش علیه سوریه به راه افتاده به گذرگاهی برای عبور سلاح و تروریست از خاک ترکیه به این کشور تبدیل شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری تسنیم از سوریه-‌ می‌توان استان حلب و حومه آن واقع در شمال سوریه را مرکز تجمع بیشتر گروه‌ها و نیروهای نظامی رزمی در خاک سوریه از سال 2013 میلادی تا کنون قلمداد کرد که نزاعات بین المللی و منطقه‌ای با هدف سیطره بر بخش‌های وسیعی از آن و تحمیل شروط گفت‌وگو از طریق آن جریان دارد، نقشه مناطق تحت کنترل ارتش و گروه‌های تروریستی در حلب به چه شکلی است؟

ارتش سوریه و همپیمانان آن بر حومه شمالی حلب که همجوار مرزهای ترکیه است، مسلط هستند که از زندان مرکزی و شهرک صنعتی تا نبل و الزهراء امتداد دارد که این مسیر، جاده بین المللی را به روی تروریست‌ها قطع کرده است.

این در حالی است که گروه تروریستی داعش بر بخش‌هایی از حومه شرقی حلب تا شهر مارع و مرزهای ترکیه سیطره دارد، اما گروه تروریستی موسوم به الجبهه الاسلامیه و الجیش الحر، اعزاز، مارع، حریتان و عندان در شرق جاده بین المللی میان حلب و ترکیه را در اشغال خود دارند، نیروهای کُردی هم بر بخش غربی حلب از عفرین تا فرودگاه نظامی منغ و تپه رفعت سیطره دارند.

در حومه شرقی حلب، حندرات، مسلمیه و سیفات در کنترل نیروهای ارتش سوریه است و این نیروها در حال پیشروی به سمت باشکوی هستند که با آزادسازی این منطقه، روستاهای بیانون و رتیان که در اشغال تروریست‌هاست، از نظر نظامی سقوط خواهد کرد که معنایش قطع راه کمک‌رسانی به تروریست‌ها میان حریتان و عندان و باز شدن راه به نبل و الزهراء‌ و همچنین محاصره تروریست‌ها در شهر حلب است به ویژه این‌که ارتش سوریه در اصل، مناطق الذهبیه، النقارین، الشیخ نجار و میدان اللیرمون را در کنترل خود دارد.

اما درباره حومه غربی و جنوبی حلب باید گفت که در برهه اخیر هیچ تغییر اساسی در توزیع نیروهای نظامی ایجاد نشده است، گروه‌های تروریستی جبهه النصره و الجبهه الاسلامیه مناطق غربی همچون داره عزه، الاتارب و خان العسل را در اشغال خود دارند و مناطق جنوبی از جمله السفیره، حربیل و الذهبیه در کنترل ارتش سوریه است.

اما حلب مهمترین شهر شمالی سوریه در حال حاضر به دو بخش تقسیم شده که یک بخش تحت اشغال گروه‌های تروریستی تکفیری از جمله جبهه النصره و بخش دیگر تحت کنترل ارتش سوریه قرار دارد.

بخش شرقی حلب به استثنای فرودگاه بین المللی آن تحت اشغال گروه‌های تروریستی جبهه النصره و الجبهه الاسلامیه است که از جمله بخش‌های تحت اشغال تکفیری‌ها می‌توان به «بستان القصر، الشعار و هنانو» اشاره کرد در حالی که ارتش سوریه باقی مناطق شهر به ویژه محله‌های «الجمیلیة، الموکامبو، سیف الدولة، العزیزیة، الحمدانیة ، الخالدیة حی السریان، الأشرفیة، ، بنی زید، و محله الجامعة» را تحت کنترل دارد.

اما درباره منطقه قدیمی حلب هم باید گفت که بخشی از آن تحت کنترل ارتش سوریه و بخش دیگر تحت اشغال گروه‌های ترویستی است که این منطقه تقریبا از آرام‌ترین جبهه‌ها قلمداد می‌شد، اما طی هفته‌ های اخیر ارتش سوریه عملیات خود را آغاز کرده است و توانست طی این مدت محله الفرافره در مرکز شهر قدیم که مشرف به قلعه باستانی حلب است، از اشغال تروریست‌ها آزاد کند که سبب تنگ‌تر شدن حلقه محاصره تروریست‌های مستقر در محله‌های شرقی حلب شده است.

وقایع نشان می‌دهد که ارتش سوریه در برهه اخیر، رویکرد خود را بر ایجاد کمربند دوگانه اطراف شهر حلب با هدف جداسازی محله‌ های شرقی تحت اشغال گروه‌های تروریستی قرار داده است که با مرکز اصلی گروه‌های تروریستی در استان ادلب و خط کمک‌رسانی به آنها از سمت ترکیه از طریق جاده الکاستیلو مرتبط است به طوری که دولت سوریه این نکته را می‌‌داند که سقوط شهر و حومه آن به معنای سقوط تمام شمال سوریه و سیطره گروه‌های تروریستی بر آن است و به همین سبب پاکسازی کامل شهر حلب ضربه قاطع و کوبنده به گروه‌های تروریستی و کشورهای حامی آنها قلمداد می‌شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала