عملیات علیه داعش در موصل منجر به توسعه تروریسم در سرتاسر جهان

© AFP 2023 / HO / Al-Baraka newsБоевики ДАИШ на границе Сирия и Ирака
Боевики ДАИШ на границе Сирия и Ирака - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر امورخارجه اسپانیا ادعا کرد، عملیات علیه داعش در موصل می تواند باعث حرکت آنها به سوی منطقه ساحل و افزایش اقدامات تروریستی در تمام جهان شود.

به اسپوتنیک به نقل از ایرنا-  خبرگزاری افه در گزارشی آورده است، «خوسه مانوئل گارسیا مارگالو» روز پنجشنبه در سخنانی با بیان اینکه که اشغال سرزمین ها از سوی داعش در عراق از یک مساله داخلی به یک مساله خارجی تبدیل شده است، گفت: مشکل تروریسم به زودی حل نخواهد شد و برای نابودی آن زمان زیادی لازم است.

وی ادامه داد که باید برای معضل پناهجویان و مهاجرت های ناشی از تروریسم، راه حلی پیدا کرد.

این وزیر اسپانیایی تصریح کرد، توافق اتحادیه اروپا با ترکیه اگرچه کارکرد خوبی دارد اما باید بدنبال تضمینی بود که این توافق همچنان مشروع بماند هرچند به نظر می رسد ترکیه حاضر به تغییر قانون ضد تروریستی خود نیست.

سران اتحادیه اروپا هشتم آذرماه سال گذشته در نشستی اضطراری با ترکیه، بر سر کنترل سیل پناهجویان، پرداخت کمک سه میلیارد یورویی به ترکیه و تسریع مذاکرات عضویت ترکیه و تسهیل مقررات ویزا برای شهروندانش به توافق رسیدند.

«دونالد تاسک» رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، با اعلام این خبر گفته بود که این کمک در چند مرحله مطابق با اجرای تعهدات ترکیه در این زمینه به آنکارا پرداخت خواهد شد ضمن اینکه «چگونگی انجام تعهدات ترکیه هر ماه رصد می شود».

وی همچنین گفت که قرار شده مقررات دریافت ویزا برای اتباع ترکیه جهت ورود به کشورهای عضو اتحادیه اروپا تا اکتبر سال ۲۰۱۶ آسان تر شود.

براساس این توافقنامه، تمامی پناهجویانی که به طور غیرقانونی پس از تاریخ ۲۰ مارس(اول فروردین ۹۵)، به جزایر متعلق به یونان می رسند، به ترکیه پس فرستاده می شوند.

برخی از اعضای اتحادیه اروپا چندان موافق مفاد این توافق نبوده اند چون نگرانی های جدی درباره رعایت دمکراسی و قانون مداری در ترکیه دارند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала