گزارش میدانی از عملیات آزادسازی موصل در شمال عراق

© Flickr / Benno Hansenتظاهرات گسترده در عراق در اعتراض به حضور نیروهای نظامی ترکیه در موصل
تظاهرات گسترده در عراق در اعتراض به حضور نیروهای نظامی ترکیه در موصل - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تیم خبری ایرنا که ساعت 10 و 30 دقیقه صبح از بغداد به سمت موصل به راه افتاده بود حوالی ساعت 4 بعد از ظهر به شهر پالایشگاه های عراق، بیجی که در اوت 2015 آزاد شد، رسید و به دلیل بسته شدن جاده، حوالی ساعت پنچ بعد از ظهر ناچار شد شب را در بیجی اتراق کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، 'عصام الساده' مسئول مدیریت رسانه ای تشکیلات بسیج مردمی الحشد الشعبی به خبرنگاران ایرنا گفت که از بیجی تا 'تل الباج' که حدود 50 کیلومتری فاصله است، مسیر در تصرف نیروهای عراقی است اما از 'تل الباج' تا 'القیاره' که حدود طول 80 کیلومتر مسیر است، بعد از ساعت پنج بعد از ظهر به خاطر تاریکی هوا و ناامن بودن جاده، بسته می شود و به همین خاطر به ناچار شب را در بیجی سپری کردیم.

مسیر بیجی به القیاره به جای اینکه یک مسیر مستقیم باشد به خاطر خطرات احتمالی به ویژه بخشی از این مسیر از کنار ارتفاعات مکحول عبور می کند، نیروهای عراقی ناچارند با حرکت هلالی شکل به سمت غرب، تا تقاطع شهر 'الحضر' در جنوب غربی القیاره حرکت کرده و سپس راه را به سمت پایگاه نظامی القیاره که محل استقرار خبرنگاران است، کج کنند.

طبق گفته های عصام، هنوز بخش کوه های مکحول تا روستای 'المسحب' در پشت کوه های مکحول ناامن است و به همین دلیل نیروهای عراقی ناچار شده اند یک مسیر هلالی شکل زمینی را برای رسیدن به القیاره انتخاب کنند.

در ستاد رسانه ای الحشد الشعبی در بیجی، با 'فلاح حسن' یکی از فعالان رسانه ای اهالی شبک استان نینوا آشنا شدیم و جزییات کاملی از مناطق زادگاه اش و محورهای عملیاتی ارائه کرد.

فلاح حسن گفت که پیشروی زمینی تاکنون بیشتر از محور شمالی بوده که نیروهای پیشمرگ کُرد هستند به طوری که هم اکنون کُردها تا حومه موصل در نزدیکی روستای مهم 'گوکجلیه' رسیده اند.

به گفته وی، نیروهای پیشمرگ کُرد از محور خازر در شمال موصل پیشروی را شروع کردند اما به دلیل انفجار پل خازر مسیر را تغییر دادند و از طریق سهل نینوا از سمت روستای 'وردک' (شمال شرقی موصل) پیشروی را ادامه دادند.

نیروهای پیشمرگ کرد با تغییر مسیر، تمامی روستاهای کابرلی، بدنه، بدنه کبری، شاقلی، شیخ امیر را آزاد کرده و درصدد رسیدن به روستای گوکجلیه هستند که در شرق موصل واقع شده است که عملا با رسیدن کردها به این روستا، عملیات آنها متوقف می شود.

به گفته فلاح حسن، تمامی این روستاهای آزاد شده ، روستای شیعیان شبکی است که مهمترین چاه های نفت استان نینوا در آن واقع شده است.

پیش از این نیز طبق گفته فلاح حسن، نیروهای پیشمرگ کرد مدت ها قبل از شروع عملیات ، با همکاری نیروهای هوایی آمریکایی تمامی روستاهای شمالی موصل شامل 'تل اسود'، 'الصفیر'، 'تل اللبن'، 'عین الصفیه' را به طور کامل با خاک یکسان کردند.

به گفته وی، این روستاها عرب نشین و شبک نشین هستند و جزو مناطق شیعه نشین نینوا به شمار می روند و روستای عین الصفیه در حقیقت محل استقرار چاه های تاریخی امام علی (ع) است که به نام 'بیاره امام علی (ع)' شهرت دارد.

با وجودی که محور مخمور در شرق موصل یکی دیگر از محورهای عملیاتی است اما هنوز نیروهای ارتش عراق که مقر فرماندهی مشترک عملیات آزاد سازی موصل در آن واقع شده است از این منطقه پیشروی قابل چشمگیری صورت نگرفته است.

به گفته فرماندهان امنیتی مهمترین محور عملیات موصل، محور القیاره است که نیروهای ارتش، پلیس، واکنش سریع و الحشد الشعبی مستقر هستند.

طبق اعلام عصام الساده، نیروهای عراق تاکنون از القیاره (60 کیلومتری جنوب موصل) به دلیل اهمیت و وسعت منطقه ای که به نیروهای این منطقه موکول شده، عملیات جدی شروع نشده است.

وی اضافه کرد که تاکنون بیشترین پیشروی تا نزدیکی روستای 'الشوره' در 20 کیلومتری جنوب موصل بوده که طی آن حدود 40 تا 45 روستا آزاد شده است.

در حال همین صحبت ها بودیم که یک تیم از خبرنگاران از منطقه عملیاتی القیاره با سر و روی گرد و خاک گرفته به ستاد رسانه ای الحشد الشعبی رسیدند.

'احمد صاحب' خبرنگار عراقی که با یکی از رسانه های خارجی کار می کند و 'احمد علاء' از خبرنگاران جنگی وابسته به الحشد الشعبی با مژده خبر آزادی روستای 'بنجوان' یکباره وارد ستاد خبری بیجی شدند.

روستای بنجوان شامل دو بخش علیا و سفلا است که نیروهای مشترک مردمی و نظامی عراق بخش روستای السفلا را در جنوب شرق موصل آزاد کردند.

طبق گفته عصام الساده تاکنون کل مناطق آزاد شده حدود 320 کیلومتر مربع و میانگین آمار کشته های داعش در تمامی محورها بالغ بر 120 کشته است که 150 خانواده نیز طی آزادسازی روستاها از منطقه به اردوگاه های آوارگان انتقال داده شده اند.

احمد علاء خبرنگار جنگی الحشد الشعبی به شدت از نیروهای آمریکایی شاکی بود و اعلام کرد که آمریکایی ها هیچ گونه پوشش هوایی برای محور جنوب ایجاد نکرده اند و برای اولین بار تک تیراندازهای داعش علیه نیروهای عراقی در اطراف الشوره تیراندازی کردند.

درحالی که تک تیراندازها در طول عملیات های گذشته از تکریت گرفته تا فلوجه یکی از تاکتیک های مهم داعش برای جلوگیری از پیشروی نیروهای عراقی بوده، در عملیات موصل تا به امروز ، هیچ اثری از این تاکتیک نبود که تعجب نیروهای عراقی را به دنبال داشت.

فرماندهان عراقی در عین حال استفاده از خودروهای بمبگذاری شده و مین گذاری و انفجار پل ها و چاه های نفت را مهمترین تاکتیک داعش در جلوگیری از پیشروی نیروهای عراقی می دانند.

به گفته عصام الساده و خبرنگاران بازگشت کننده از محور عملیاتی، از منطقه القیاره به دلیل آتش زدن چاه های نفت ، عملا آسمان منطقه را دود سیاهی فرا گرفته که به عنوان تاکتیکی برای اثر گذاری بر حملات هوایی نیروهای عراقی و آمریکایی علیه داعش به کار گرفته است.

در حال حاضر مسوولیت عملیات محور القیاره شامل شهر القیاره تا شهر ستان الحضر در جنوب و جنوب شرقی موصل تا تلعفر و سنجار در شمال غربی موصل به نیروهای مشترک نظامی و مردمی (الحشد الشعبی) واگذار شده است.

تیم خبرنگاران ایرنا از فردا صبح با روشن شدن هوا عازم القیاره می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала