واکنش رسانه های وابسته به آل سعود نسبت به عملیات آزادسازی موصل

© AFP 2023 / Ahmad Al-Rubayeاولین خط دفاعی داعش در موصل درهم شکسته شد
اولین خط دفاعی داعش در موصل درهم شکسته شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
با آغاز عملیات آزاد سازی موصل ازچنگال گروه تروریستی داعش توسط ارتش عراق والحشد الشعبی، رسانه ها ومطبوعات پادوی ال سعود ترفندهای خبیثانه ای را به کار گرفته وتلاش می کنند چنین القا کنند که این یک جنگ بین شیعه وسنی وفارس ها واعراب است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا- پایگاه 'میدل ایست آنلاین' به نقل از 'عادل الجبیر' وزیرخارجه عربستان با اعلام مخالفت با مشارکت الحشد الشعبی در عملیات آزادسازی شهر موصل این نیروها را متهم کرد که پس از آزادی موصل قصد دارند به جنایت های طایفه ای دست بزنند.

شبکه 'العربیه' نیز در همین راستا نوشت: داعش والحشد الشعبی دو روی یک سکه هستند؛ مردم سنی موصل بین ماندن درچنگ داعش وترس از الحشد الشعبی باید یکی را انتخاب کنند.

با نگاهی به مطالب رسانه های سعودی وبرخی رسانه های مزدور عربی می توان فهمید که آنها همچنان خط تخریب وجهه نیروهای داوطلب مردمی و ایجاد موج رعب و وحشت از این نیروها را در میان اهل سنت در پیش گرفته اند.

این شبکه ها القاء می کنند که تلاش امریکا برای نابودی داعش به هر وسیله ای ازجمله تقویت الحشد الشعبی بخشی ازسیاست های اشتباه این کشور است و این عربستان است که همواره تلاش کرده جنگ های طایفه ای درجهان اسلام را متوقف کند وهر چند از آزاد سازی مناطق تحت تصرف داعش استقبال می کند اما پاسخ عراق به نگرانی ها وهشدارهای ما غیر مسئولانه است وموجب افزایش نگرانی همسایه ها می شود.

روزنامه سعودی 'عکاظ' چاپ عربستان نیز به نقل از آنچه منابع عراقی نامید، مدعی شد که الحشد الشعبی به صورت محرمانه درعملیات موصل حضور دارد واز نخست وزیر عراق خواسته است تا در روند تحقیقات وبازداشت هایی که به هنگام ورود به موصل از سوی الحشد الشعبی صورت می گیرد دخالتی صورت نگیرد.

عکاظ به نقل از 'زنون یونس' کارشناس نظامی عراقی ادعا کرد که 80 درصد از عناصر یگان طلایی ومبارزه با تروریسم ارتش عراق را ایرانی ها تشکیل می دهند ودر حدود 95 گروه در جنگ موصل مشارکت دارند که زیر نظر وزارت اطلاعات ایران هستند.

یونس نقش ایران را درعملیات موصل بیشتر ازنقش عراق دانست وگفت که در اتاق عملیات موصل مشاوران ایرانی با مدیریت وزارت اطلاعات این کشور مشارکت دارند.

این اتهامات ناروا در حالیست که ایران همواره تاکید کرده است در کنار همه قشرها، همه پیروان مذاهب، قومیت ها و قبایل و گروه های مختلف عراقی که همواره و در طول تاریخ به طور مسالمت آمیز کنار یکدیگر زندگی کرده اند ایستاده و به آنان کمک می کند.

عکاظ در ادامه ادعاهایش افزود: پس ازعملیات موصل یک درگیری پیچیده طایفه ای و قومیتی بین کردها، اعراب سنی وشیعه شعله ور خواهد شد زیرا الحشد الشعبی یک ارتش شبه ایرانی است.

این روزنامه سعودی ادعا کرد که کارشناسان پیش بینی کرده اند که درصورت ورود الحشد الشعبی به موصل این نیروها به یک میلیون مهاجر در این شهر که از کمک های پزشکی وامدادرسانی بی بهره اند تعدی خواهد کرد و همزمان با تخریب موصل یک فاجعه انسانی به راه خواهد انداخت.

گویا روزنامه سعودی فراموش کرده است که ایران به تقاضای دولت عراق درمبارزه با تروریسم با این کشور همکاری می کند وقصد دخالت در امور داخلی این کشور را ندارد و به تصمیمات دولت عراق به عنوان دولتی مستقل احترام می گذارد.

ایران از ابتدا به تمامیت ارضی وحاکمیت ملی کشور همسایه، عراق احترام گذاشته، به آن پایبند بوده است زیرا موصل بخشی ازخاک عراق است و سرنوشت آن و تصمیم گیری درباره آن به دولت این کشور مربوط می شود.

شبکه قطری 'الجزیره' در این زمینه به نقل از 'ظافر العجمی' مدیر اجرایی 'گروه دیده بان خلیج' (فارس) نوشت: با توجه به طمع ورزی ترکیه از یک سو وایران از سوی دیگر آنچه باعث نگرانی است سرنوشت هویت عربی موصل است؛ بنابراین اعراب باید برهویت عربی این شهر اصرار داشته باشند.

حال انکه ایران بارها اعلام کرده است ازهرگونه مبارزه ای که دولت عراق بتواند علیه تروریست ها داشته باشد وآنان را از این کشور براند، دفاع می کند وتا پاکسازی کامل عراق وبرقراری ثبات دراین کشور درکنار ملت و دولت این کشور خواهد ماند.

الجزیره مدعی است: 'یحیی السنبل' رئیس مجلس عشایر عربی عراق نیز مشارکت الحشد الشعبی درعملیات موصل را موجب نگرانی دانسته واین گروه را به نقض حقوق بشر دردیالی، تکریت، جرف الصخر وفلوجه متهم کرده است.

شبکه 'سی ان ان عربی' که حامی عربستان است نیز در همین خط و مش خبری ضد ایرانی نوشت: 'سلمان العوده' مبلغ سعودی ونائب رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان به ریاست یوسف قرضاوی برروی صفحه توئیتر خود نوشت: پایتخت های عربی واسلامی یکی پس از دیگری مباح می شوند وما تماشاچی هستیم.

به نوشته سی ان ان ضاحی خلفان، نایب رئیس پلیس دبی نیز برروی توئیتر ادعا کرد: نیروهای الحشد الشعبی به داعش هشدار داده است که موصل را ترک کند تا خود آن را اشغال نماید وبرادران اهل سنت آن را وادار به مهاجرت کند.

اما باید یقین داشت که نیروهای مردمی عراق یا همان الحشد الشعبی یکی از تأثیرگذارترین نیروهای نظامی علیه داعش است که مختص به طایفه خاصی نیست و همه طیف ها درآن حضور دارند وهرچند ساختار وبدنه نظامی ان را شیعیان عراق تشکیل می دهند اما عشایر سنی ازاستان صلاح الدین ، استان نینوا و استان الانبار و نیز کُردهای فیلی و مسیحیان عراقی نیز در آن حضور دارند.

ازجمله دستاوردهای الحشد الشعبی می توان به آزاد سازی جرف النصر، آزاد سازی آمرلی، آزاد سازی الضلوعیه، آزاد سازی بلد ، آزاد سازی دیالی ، آزادسازی الدور، آزاد سازی العلم، آزاد سازی ناحیه البغدادی وآزاد سازی تکریت اشاره کرد.

علی قره داغی، دبیر کل اتحادیه جهانی علمای مسلمان که یکی دیگر از پادوهای ال سعود است در صفحه توئیتر خود با انتشار یک عکس عاشورایی که روی یک تانک ارتش عراق نصب شده بود نوشت: آنها می گویند این یک جنگ طایفه ای نیست در حالیکه بر روی تانک ها وزره پوش هایشان شعارهای طایفه ای نصب می کنند.

وی مدعی است: شیعه نقشه کشیده تا عراق را ازاهل سنت خالی کند ما نمی خواهیم موصل تحت کنترل داعش و یا الحشد الشعبی باشد.

روزنامه اردنی الغد نیز ادعا دارد: اقلیت ها درشهر موصل تحت ظلم وستم هستند، اگر این موضوع حل وفصل نشود پس از آزادسازی موصل شاهد از دست رفتن این شهر خواهیم بود.

این نحوه خبرسازی وتلاش برای القای مردمی نبودن نیروهای داوطلب وحتی ادعای این که این نیروها هیچ تعصب ودلبستگی به میهن شان ندارند، بیش از همه وحشت این رسانه ها ازتاثیرگذار بودن نیروهای داوطلب مردمی وقریب الوقوع بودن پیروزی برتروریست های مورد حمایت آنها را نشان می دهد.

این خط خبری رسانه های مزدور ال سعود نشان دهنده عزم حامیان اصلی تروریست های تکفیری درعراق برای شعله ور کردن آتش فتنه مذهبی میان ملت عراق و بدبین کردن اهل سنت به نیروهای جان برکف مردمی است که هر چند بیشتر آنها را شیعیان تشکیل می دهند، اما در این نیروها، حتی از مردم اهل سنت و مسیحی هم حضور دارند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала