گزارش و تحلیل

تغییر مدل به تروریست

© Photo / Kurdishstruggleدسته نظامی زنان
دسته نظامی زنان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مدل سابق کانادایی راهی سوریه شد تا در صفوف زنان داوطلب کرد بر علیه داعشی ها بجنگد.

سرویس ویژه  بریتانیا، کیمبرلی  ماینرز مدل 27 ساله  مظنون  به ارتباط با  شبه نظامیان سازمان تروریستی « دولت اسلامی»  ممنوعه در روسیه را بازداشت کرد.  پس از مدتی این دختر جوان تحت ضمانت آزاد شد، اما  بازرسی در رابطه با وی ادامه دارد.  بازرسان بریتانیایی معتقدند که این دختر از طریق  « آکونت» های خود در شبکه های اجتماعی با  تروریستها در ارتباط بود و به تبلیغات می پرداخت. در یکی از آکونت های او  فیلم ویدئویی  منتشر شده بود  که  دستورالعمل  هایی در خصوص  انجام عملیات نظامی توسط کودکان  توصیه می شد.

 جالب آن است  که کیمبرلی  ماینرز  تا چندی پیش  فاصله زیادی با  اسلام رادیکال داشت- این دختر  حتی با نیم تنه برهنه  برای مجلات ژست گرفته بود.  اما در سال 2010 میلادی  پس از درگذشت پدرش  کیمبرلی بطور کامل  طرز زندگی خود را تغییر داد. او به اسلام گروید  و  حجاب دار شد و تمام بدن و صورتش را پوشاند.  احتمالا  جستجوی معنوی، این دختر جوان را  با فردی از « داعش» آشنا کرد که به استخدام مزدور می پرداخت. آن شخص او را برای کار در آن سازمان استخدام کرد.  مطابق با بازرسی های انجام شده، استخدام کننده-  ابو اسامه البریتانی  بود  که متخصص استخدام ساکنان بریتانیا  به عنوان مزدور برای سازمان «داعش» بود.  این دختر جوان تمام اتهامات وارده را رد کرد  و تأکید کرد که « اکونت» حاوی  مطالب افراطی به وی تعلق ندارد.

کیمبرلی  ماینرز  اولین دختر اروپایی نیست  که ناگهان تصمیم گرفته است  به تروریستها بپیوندد.  این پدیده برای روسیه نیز آشناست.  4 ژوئن سال 2015 میلادی در شهر «  کیلیس»  در مرز ترکیه — سوریه  واروارا  کارائولووا  دانشجوی روسیه  بازداشت شد  که راهی سوریه شده بود تا به صفوف  شبه نظامیان بپیوندد.  کارائولووا  دانشجوی سال دوم دانشکده فلسفه  دانشگاه مسکو بود و در  رشته فرهنگ شناسی تحصیل می کرد.  برای مدت طولانی واروارا  کارئولووا  یک دانشجوی عادی بود ولی ناگهان به یادگیری زبان عربی پرداخت  و از راه خانه به دانشگاه  حجاب دار می شد. او در خانه کتب افراطی می خواند. یک روز  این دختر جوان ناپدید شد — صبح زود   برای درس راهی دانشگاه شد  و دیگر به خانه برنگشت.  پدر کارئولوا  اولین کسی بود که  اشاره کرد شاید  شبه نظامیان  او را  استخدام کرده باشند و از سرویس ویژه کمک خواست. کارمندان سرویس ویژه با کمک همکاران ترک کارائولووا را در مرز ترکیه — سوریه دستگیر کردند.  به عقیده والدین این دانشجو،  واراوا عاشق شده بود.  او از طریق اینترنت عاشق مردی شده بود که به استخدام مزدوران برای  سازمان افراطی اسلامی می پرداخت.  کارائولووا به بازرسان گفت که برای دیدن   مرد مورد علاقه اش به  سوریه رفته بود و نه برای پیوستن به تروریست ها.  بهر حال  این دختر جوان پس از بازگشت  به وطن  با گذشته خطرناک خود وداع نکرد و ارتباط خود با تروریست ها را  حفظ کرد.  هم اکنون در بازداشت  و در انتظار تشکیل دادگاه است.

تا حدودی انگیزه های رمانیتک باعت  افتادن دختران به تله استخدام کنندگان  داعش می شود که شگردهای روانی  خوبی را بکار می برند و می توانند براحتی آنها را قانع کرده  و ایده خود را تحمیل کنند.

 اما عکس این موضوع نیز  وجود دارد.  تایگر  سان، مدل سابق کانادایی  با تماشای  وحشت های  جنگ در سوریه از طریق تلویزیون ،  راهی سوریه شد تا  در صفوف زنان داوطلب  کرد بر علیه   داعشی ها بجنگد.  وی با وجود فقدان هر نوع  تجربه عملیات جنگی  همراه  دختران مبارز کرد  در نبردهای  بیرحمانه و وحشیانه  شرکت کرد.  تایگر سان   آغاز سفر خود  به  سوریه را که در آنجا  شدت  زندگی  در زمان جنگ را  تجربه کرد  توصیف کرده گفت: «  من از «داعش»  و سیاستی که  جان انسانها را به بازی می گیرند متنفر  بودم.  در اخبار در باره  قتل  یزدی ها در « سنجر»  و از این قبیل  خبرها  گزارش هایی پخش می شد اما مقامات هیچ کاری برای پایان دادن به این وضع  به انجام نرساندند.  از اینرو تصمیم گرفتم به سوریه بروم.  این سفر  زیاد سخت نبود. از طریق « فیس بوک» با  مبارزان کرد تماس گرفتم  و آنها تمام دستورات لازم را برایم فرستادند:  برایم تعریف کردند کجا و از چه راهی به آنجا برسم و توصیه کردند  از ترکیه فاصله بگیرم».

هرازگاهی  سرنوشت زنان گوناگون  در اقصی نقاظ جهان به این شکل غیرمنتظره  تغییر می کند.  هر یک از این دختران  شخصا دست به انتخاب زده است و  حال باید با  عواقب انتخاب خود  زندگی کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала