پاسخ دبیر کل سازمان ملل به نامه ظریف درباره کمک به یمن

© AFP 2023 / Timoty A. ClaryФлаги перед зданием ООН в Нью-Йорке
Флаги перед зданием ООН в Нью-Йорке - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سخنگوی دبیرکل سازمان ملل با اشاره به استقبال «بان کی مون» از نامه وزیر امور خارجه ایران گفت: ارسال این کمک ها منوط به برقراری امنیت در این کشور است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از جام جم آنلاین، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل با اشاره به ابراز خرسندی و استقبال «بان کی مون» از نامه «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران مبنی بر درخواست تسهیلات جهت ارسال کمک به یمن گفت: ارسال کمک های انسان دوستانه به یمن منوط به برقراری شرایط مساعد امنیتی در این کشور است.

«استفان دوجاریک» سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد در کنفرانس خبری روز دوشنبه در پاسخ به این پرسش که آیا در مدت زمان باقی مانده از دوران تصدی بان کی مون امیدی به برداشتن یک گام ملموس در برخورد با جنایاتی که در یمن رخ می دهد، وجود دارد یا نه گفت: «حل مسأله یمن به دوران تصدی یک دبیر کل خاص محدود نمی شود. مسأله مهم، یافتن راه حلی برای پایان بخشیدن به رنج و مشقت مردم یمن است و این که هر چه سریع تر به این شرایط خاتمه داده شود».

دوجاریک در ادامه بدون آنکه این حملات را بطور مستقیم محکوم نماید، گفت که دبیر کل سازمان ملل همچنان از تمام طرفهای درگیر در این بحران انتظار دارد که تلاش خود را بیشتر بر یافتن یک راه حل مسالمت آمیز از طریق مذاکره معطوف کنند.

سخنگوی بان کی مون در پاسخ به این پرسش که آیا در ارتباط با نامه اخیر دکتر «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران به دبیر کل این سازمان مبنی بر درخواست تسهیلاتی جهت ارسال کمکهای انساندوستانه جمعیت هلال احمر ایران به مردم یمن،‌ اقدامی صورت گرفته است یا خیر؛ پاسخ داد که «دبیر کل نامه را دریافت کرده و بویژه در شرایطی که موضوع کمک های انساندوستانه به یمن با تنگناهای مالی روبرو است، از هر گونه پیشنهاد کمک به مردم این کشور استقبال می کند».

وی افزود که مسئولین این نهاد بین المللی همچنان مترصد شرایط مساعدی هستند که امکان ارسال کمک های انساندوستانه به این کشور و خروج مجروحین و افرادی که به کمکهای فوری درمانی و پزشکی نیازمندند، را از نظر امنیتی فراهم نماید که متأسفانه هنوز چنین شرایطی مهیا نشده است.

استفان دوجاریک در پاسخ به این پرسش که آیا اقدامات عربستان برای جلوگیری از ورود کاروان ها و محموله های کمکی به مردم رنج کشیده یمن نقض مقررات بین المللی است یا خیر گفت که وی در مقامی نیست که در این باره اظهارنظر کند و بار دیگر تکرار کرد که مقامات سازمان ملل امیدوارند شرایطی در این کشور بوجود آید که ارسال آزادانه و بدون خطر کاروان های حامل کمک های انساندوستانه به داخل یمن و مردم نیازمند این کشور امکان پذیر شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала