کمپین نظامی اروپا در آینده

© AP Photo / Antonio Calanniاستقرار نیروهای تکمیلی ناتو در حوزه بالتیک و لهستان برای تقابل با روسیه
استقرار نیروهای تکمیلی ناتو در حوزه بالتیک و لهستان برای تقابل با روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کارشناسان نظامی روسیه نگران ضعیف شدن سیستم امنیت جهانی و بروز آشوب و نابسامانی در مناسبات بین المللی هستند.

شرایط امروز خاورمیانه و اوکراین و توسعه شبکه های تروریستی بین المللی به تضعیف این سیستم کمک می کند.

تدوین استراتژی جنگ های ترکیبی و آزمایش آن در مناطق مختلف دنیا یک تهدید بزرگ برای امنیت روسیه است. سرگی گرینیایف مدیر کل مرکز ارزیابی های استراتژیک و پیش بینی ها و همچنین مولف گزارش ناتو: ظرفیت ها و برنامه ها» معتقد است که تهدید اصلی امروز فقط تروریسم در قالب گروهک تکفیری داعش نیست، بلکه این تهدید به صورت واکنش نسبت به رویدادهای اخیر ناتو است.

بعد از حادثه 11 سپتامبر 2001 و وقوع حوادث تروریستی در امریکا ماده پنجم آیین نامه ناتو به کار گرفته شد. نیروهای جمعی ناتو از امریکا خواستند که برای تامین امنیت هر یک از این کشورها دست به کار شود. آسمان امریکا تحت کنترل هواپیماهای ناتو درآمد و خود امریکایی ها تصمیم گرفتند برنامه های سیاست خارجی اشان در افغانستان، آسیای مرکزی و دیگر مناطق را به اجرا درآورند.

نویسنده این مقاله همچنین یادآور می شود که اعضای اصلی ناتو را کشورهای اروپایی تشکیل می دهند.

از سال 1991 شاهد انفجارهای تروریستی در کشورهای اروپایی هستیم که در نتیجه آن صدها اروپایی قربانی شده و  هزاران نفر صدمه دیده اند. در هیچ یک از موارد، ناتو واکنش نشان نداد. نه در فرانسه، نه در استانبول و نه در لندن و دیگر موارد، ناتو حضور نداشت. این مساله نشان می دهد که وظایف ناتو آن چیزهایی نیست که در اسناد سازمان ذکر شده است.

به گفته این تحلیل گر عمر ناتو به آخر می رسد. حتی از نظر نظامی — سیاسی نیز می توان گفت که درگیری های امروز با دوره جنگ سرد تفاوت های زیادی دارند. هیچ کس امروز وارد جنگ های بزرگ نمی شود و هیچ حکومتی به تنهایی نمی جنگد زیرا ناتو را برای همین منظور تشکیل داده اند. در دوره کنونی که صحبت از تقارن و جنگ های ترکیبی و سازمان ها در میان است، به تنهایی جنگیدن بی فایده است.

علاوه بر این، به گفته کارشناس روس، بیشتر اعضای ناتو قادر به جنگیدن نیستند.

ایتالیا و اسپانیا قادر به جنگیدن نیستند. از جریان درگیری های لیبی این موضوع برای همه آشکار شد. تا زمانی که کشورهای مختلف سعی در اعزام نیرو دارند و یک مدیریت واحد این عملیات را هدایت نکند، کاری از پیش نخواهد رفت.

بر همین اساس می توان گفت که ماشین نظامی آینده اروپا با حمایت امریکا یک کمپین نظامی خصوصی است که خدمات بازار را در آینده تحت کنترل کامل خود می گیرد و حکومت ها عملا تمام اختیارات برای استفاده از نیروهای نظامی را به کمپین خصوصی واگذار می کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала