گزارش و تحلیل

رئیس جمهور فلیپین، آمریکا را به چالش می کشد

© AFP 2023 / Ted Aljibeرئیس جمهور فلیپین، آمریکا را به چالش می کشد
رئیس جمهور فلیپین، آمریکا را به چالش می کشد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رودریگو دوترته، که در ماه ژوئن سال جاری به مقام ریاست جمهوری فلیپین برگزیده شد، موفق شد به واسطه ی بیانیه های جسورانه و مصمم و گاهی بحث برانگیز خود و اقدامات در جهت مبارزه با جرائم به یکی از مشهورترین رهبران سیاسی در جهان تبدیل شود.

آیا بیانیه های پرسروصدای رئیس جمهور دوترته ، پوپولیسم ساده است و یا پشت آنها چیزی بزرگتری قرار دارد؟
رئیس جمهور جدید فلیپین ، در تابستان توجه رسانه های جهانی را به سمت خود معطوف کرد ، زمانی که به مقام رسید از مردم خواست که به شدت با مافیای مواد مخدر مبارزه کنند، مسئله ای که تهدید خطرناک برای جامعه ی فلیپین و تقریبا برای هر جامعه ی مدرن دیگر محسوب می شود.
در آغاز ماه سپتامبر رودریگو دوترته ، یک بار دیگر به چهره های مورد بحث تبدیل شد. زمانی که به عنوان "مبارزه با مواد مخدر" تقریبا دو هزار فرد مظنون را در ارتباط با مافیای مواد مخدر به قتل رساند و به دنبال آن عکس العمل آمریکا را برانگیخت: رئیس جمهور باراک اوباما مقامات فلیپین را به نقض حقوق بشر محکوم کرد. پاسخ دوترته ، بسیار تند بود او اوباما را نصیحت کرد که با بیانیه هایش اهانت نکند و او را " فرزند فاحشه" خواند.
پیشتر دوترته سفیر آمریکا را " همجنس گرا و توله سگ" نامید و همچنین هشدار داد که کشورش از سازمان ملل متحد خارج می شود در صورتی که این سازمان حملات خود را به سیاست مبارزه با مواد مخدر دولت فلیپین ادامه دهد.
چه چیزی می تواند این رفتار غیر معمولی و غیر دیپلماسی رئیس جمهور فلیپین را توضیح دهد؟ خود دوترته اینطور پاسخ داد: " من عروسک خیمه شب بازی آمریکایی نیستم. من رئیس جمهور دولتی مستقل هستم. ما مدت هاست که مستعمره نیستیم. من مسئول این نیستم که به هر کسی پاسخگو باشم تنها در مقابل ملت فلیپین مسئولم. "این سخنان ممکن است بیانگر سیاست رئیس جمهور جدید فلیپین باشد که سرسختانه قصد دارد وابستگی کشورش به آمریکا خاتمه دهد. فلیپین طی سال های طولانی از پایان قرن نوزدهم تا پایان جنگ جهانی دوم مستعمره ی آمریکا بود. اما پس از دریافت استقلال ، این کشور نقش مهمی در استراتژی اقیانوس آرام آمریکا بازی می کرد. شراکت دو کشور در جنوب شرقی آسیا ، نابرابری بدیهی بود ، در واقع آمریکا در نقش " برادر بزرگ " ظاهر شده و به فلیپینی ها اجازه نداد که استقلال کامل خود را حس کنند. و رئیس جمهور جدید فلییپین می خواهد از این قیم آمریکایی رهایی یابد. وزیر امور خارجه فلیپین پرفکتو یاسای در جریان اجلاس اقیانوس آرام CSIS در واشنگتن بیان داشت که فلیپینی ها نمی توانند " برادر سیه چرده ی کوچک آمریکا " باقی بمانند.
در عین حال کشوری چون فلیپین توانایی این را ندارد که به تنهایی نفوذ آمریکا را به چالش بکشد ضمن آنکه درون کشور بخش اعظمی از مقامات طرفدار آمریکاهستند. به نظر می رسد که رئیس جمهور دوترته این موضوع را به خوبی می داند و برای همین از هدف خود برای ایجاد ارتباط شراکتی با روسیه و چین و ازجمله در زمینه دفاعی خبر داد. در حال حاضر دولت فلیپین فرصت ها و امکانات خرید تسلیحات از روسیه و چین را بررسی می کند.
تمایل و مهم تر از همه قاطعیت فلیپین برای دفاع از حاکمیت ملی خود در مقابل مداخله ی خارجی وجود دارد و گواه آن آغاز تغییرات ریشه ای در ساختمان ارتباطات بین المللی است. مرکز ثقل اقتصاد جهانی در حال حرکت به آسیاست و رهبران کشورهای آسیایی به خودشان اجازه میدهند که آشکارا مخالفت خود را به جهان تک قطبی ابراز دارند ، و این نشان روشنی برای آن است که زمان استیلا و برتری آمریکا سپری شده است. ضمن در نظر گرفتن بروز علائم هشدار دهنده برای آمریکا در سیاست داخلی و در وهله ی اول تنش های در حال رشد ، بیش از همه به درگیری آشکارا منجر شده و می توان گمان کرد که به زودی آمریکا نمی تواند در ارتباطات بین المللی کل جهان مداخله نماید برای آنکه در خانه خودش به اندازه ی کافی مشکل دارد. این به معنای سازمان دهی مجدد ریشه ای تمامی سیستم های ارتباطات بین المللی ، شکل گیری اتحادیه ها و واحد های جدید است. باید اکنون در خصوص چشم اندازجهان چند قطبی جدید فکر کرد برای آنکه ، آندسته از کشورهایی می توانند اولین گام ها را در این مسیر برداند که بتوانند لوکومتیو قدرتمند اقتصاد جهانی شود ، ضمن احتساب اینکه این کشورها قادرند همدیگر را در زمینه های مختلف اقتصاد و فن آوری تکمیل نمایند. کاملا بدیهی است که فلیپین هم می خواهد به این اتحادیه بپیوندد ، برای آنکه این اتحادیه برای آنها شراکت برابر و احترام را به دنبال خواهد داشت.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала