گزارش و تحلیل

افق های همکاری نظامی روسیه و آفریقای جنوبی

© AFP 2023 / MUJAHID SAFODIENPilots of the AHRLAC (Advanced High-Performance Reconnaissance Light Aircraft), designed by Paramount Group, Africa's largest privately-owned defence and aerospace company, look on within the first public flight of Africa's first wholly designed and built military fixed wing aircraft, at the Wonderboom airport in Pretoria on August 13, 2014
Pilots of the AHRLAC (Advanced High-Performance Reconnaissance Light Aircraft), designed by Paramount Group, Africa's largest privately-owned defence and aerospace company, look on within the first public flight of Africa's first wholly designed and built military fixed wing aircraft, at the Wonderboom airport in Pretoria on August 13, 2014 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در پایگاه نیروی هوایی آفریقای جنوبی که نزدیک پرتوریا، پایتخت این جمهوری واقع است، نمایشگاهی به نام "Africa Aerospace and Defence 2016 " دایر شده بود.

فدراسیون روسیه به حیث صادر کننده پیشرو اسلحه به قاره آفریقا در این نمایشگاه همچنین حضور یافته است. تجارت عمده مجتمع نظامی روسیه قالباً در شمال این قاره متمرکز است. معامله بزرگ اسلحه با اوگاندا یا آنگلا در مقابل ارتباطات پیوسته و طویل مدت با الجزایر و مصر ناچیز به نظر می رسد. در مجموع، کشورهایی که جنوبتر از صحرای بزرگ آفریقا واقع اند، در سالهای اخیر فقط 2% از حجم عمومی صادرات جهانی اسلحه و ادوات نظامی بر خود تخصیص می دهند که 30% این حجم را روسیه تأمین می کند.

ولی نباید این بخش بازار اسلحه را نادیده گرفت. اولاً، حتی این 2% هم سالانه برابر صدها میلیون دلار است، ثانیاً، امکان دارد سهم معامله اسلحه صعود مطلق و نسبی داشته باشد.

یوری دمچنکو،مشاور مدیر اجرایی شرکت "روس اوبرون اکسپورت" در مصاحبه با سایت "لِنتا. رو" اشاره کرد که "طبق پیشبینی کارشناسان، در ده سال آینده تولید ناخالص داخلی کشورهای آفریقا بطور متوسط از 3 تا 6% رشد خواهد کرد. محاسبه ما این است قیمت مجموعی تحویل سالانه محصول دفاعی روسیه به کشورهای واقع جنوب صحرای بزرگ آفریقا همچنین افزایش می یابد. به این ترتیب آفریقا برای ما، بازار با اولویت و دورنمای فروش اسلحه می باشد".

نفطه نظر نماینده شرکت "روس اوبرون اکسپورت" که سنگین وزن به نظر می رسد، اهمیت ویژه در برابر موضع مقامات رسمی آفریقای جنوبی کسب می نماید. دایر نمایشگاه با دو رویداد مهم همزمان شده است. رویداد اول، جلسه کمیسیون بین دولتی در امور همکاری نظامی و رویداد دوم، کارگاه کارخانجات دفاعی روسی و آفریقای جنوبی بود.

نتایج این عملکردها مثبت بود. آفریقای جنوبی در توسعه همکاری با مجتمع دفاعی روسیه هم در راه خرید احتمالی ادوات برای نیروهای مسلح خود و هم با هدف مشترک رساندن محصولات به بازار کشورهای آفریقایی دیگر علاقمندی نشان داده است. علاوه بر این آفریقای جنوبی از همکاری راه افتاده وتنظیم شده از جمله خدمات و تعمیر بال گردهای ساخت روسیه در آفریقا استقبال نموده در فکر گسترش آن می باشد. نهایت، آفریقای جنوبی دوره آموزش افسران خود در روسیه را شروع کرده است. در سال 2015 ، 17 افسر نیروهای مسلح آفریقای جنوبی از جمله 5 خلبان عازم روسیه شدند. برنامه دوره آموزش آنها از دو بخش عبارت است، یاد گرفتن زبان روسی وبخش حرفه ای. در آینده وسعت همکاری در این بخش افزایش می گردد.

در علاقه آفریقای جنوبی به همکاری با روسیه اساس کاملا منطقی وجود دارد. پرتوریا به طور جدی تمام گزینه ها را برای توسعه بیشتر ظرفیت صنعتی کشور، از جمله در تولید سلاح و ادوات نظامی، در نظر می گیرد. بدیهی است که خرید برای نیروهای مسلح نمی تواند جاه طلبی های صنایع دفاعی محلی را تامین کند، و تعاونی بین المللی، راه حل طبیعی در این شرایط می باشد.
با تمام "اما" آفریقای جنوبی ،دارای پیشرفت ترین صنعت در قاره سیاه  می باشد که معماری امنیت جنوب آفریقا را تعیین می نماید. صنعت آفریقای جنوبی مقتدر ساخت تمام طیف تجهیزات و ادوات می باشد که مورد نیاز کشورهای آفریقایی است. با این حال، مسئله سطح تکنولوژیکی بسیار مبرم است. امروز آفریقای جنوبی فاقد شریک استراتژیک است که قادر باشد حجم اطلاعات فناوری مورد لزوم را در اختیار شان قرار دهد.
اکثریت کشورهای پیشرو رتبه بندی جهانی تولید و فروش سلاح،دارای محدودیت ها می باشند. حتی کشور چین که به طور فعال مشتاق وارد به بازار آفریقای است، به تکنولوژی نیازمند است و به عنوان منبع شایسته در بسیاری از زیر بخش های صنایع دفاعی مورد علاقه پرتوریا، نمی تواند رقابت کند. اتحادیه اروپا و ایالات متحده که می توانستند این نقش را یفا کند، از لحاظ تاریخی آماده نیستند تکنولوژی را در دسترس شرکا بگذارند. در نتیجه ، تنها گزینه ای بی دردسر برای آفریقای جنوبی روسیه است.
مزایای همکاری برای دو کشور آشکار است. آفریقای جنوبی تحرک جدید برای توسعه تولیدات نظامی خود می یابد و به بازارهای فراتر از منطقه دسترسی پیدا می کند. شرکت های مشترک دو کشور در تولید تجهیزات نظامی می توانند تا حد زیادی فرصت های تحویل تسلیحات روسی به منطقه را گسترش دهد. سخن هم از پیوندی است که ترکیب فناوری مختلف کشورهای ما را در بر می گیرد و هم ازنصب و تعمیرو خدمات تجهیزات نظامی روسیه برای کشورهای آفریقایی می رود.

جالب ترین سرمایه گذاری، برنامه دوره آموزش اضافی افسران آفریقای جنوبی در روسیه به شمار می رود. در نتیجه، پس از 10-20 سال، بسیاری از افسران تحصیل شده در روسیه، عهده دار مقام های ارشد نظامی در آفریقای جنوبی خواهند شد. این اقدام،  افزایش شدید فرصت های روسیه به عنوان یک تحویل کننده اسلحه و لابی به همراه خواهد داشت.    

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала