رمزگشایی کهن ترین کتاب مقدس عهد عتیق

اشتراک
یک تیم از دانشمندان اسرائیلی و آمریکایی موفق به خواندن بخش عظیمی از متون مکتوب در طومار سوخته متعلق به هزار و پانصد سال پیش شدند.

محققان دریافتند که این کتیبه بخشی از کتاب متعارف لاویان است که کتاب سوم از بخش اول تورات موسی را شامل می شود. بدین ترتیب این کشف تاریخی را می توان از قدیمی ترین منابع شناخته شده از عهد عتیق به شمار آورد. این یافته های باستان شناسان طی مقاله ای در مجله "Science Advances" منتشر شده است.
این کتیبه در سال 1970 در پارک ملی عین جدی "عین گدی" اسرائیل کشف شد. نتایج حاصل از آزمایشات تاریخ گذاری رادیوکربن نشان داد که این کشف مربوط به قرن 3 و 4 پس از میلاد مسیح می باشد. این طومار به شدت در یک آتش سوزی در قرن ششم آسیب دید و به همین خطر محتویات آن مدتهای مدیدی ناشناخته باقی مانده بود. باز کردن کاغذ طومار غیر ممکن بود و هرگونه لمس می توانست بطور جدی به آن آسیب برساند.
دانشمندان در نهایت توانستند با استفاده از سیتی اسکن کامپیوتری به بررسی ساختار داخلی این کشف تاریخی پرداخته و حالت آن را تغییر ندهند. به گفته باستان شناسان، آنها پس از روبرو شدن با این واقعیت که بسیاری از متون مکتوب خوانا بودند، شگفت زده شد. مشخص شد که طومار کشف شده در پارک عین گدی، شامل 35 خط از کتاب لاویان می باشد. آنها همچنین دریافتند که نوع نگارش این نامه بر اساس نسخه ماسوره ای بوده و مجموعه ای خلاصه از قوانین برای حفظ متون مقدس از کتاب مقدس عهد عتیق را شامل می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала