گزارش و تحلیل

نماینده ترکیه: امریکا و ترکیه به دنبال مخرج مشترک برای رقه

© Sputnik / Michael AlaeddinТерритория военных училищ в Алеппо, которая была освобождена сирийской армией от боевиков
Территория военных училищ в Алеппо, которая была освобождена сирийской армией от боевиков - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اوباما و اردوغان در حاشیه اجلاس جی بیست واقع در چین درباره عملیات مشترک گفتگو کردند.

رییس جمهور رجب طیب اردوغان اظهار کرد که آنکارا و واشنگتن آماده اند تا شبه نظامیان داعش را وادار به عقب نشینی از سنگر خود در شهر رقه کنند. به گزارش رسانه های ترک، اوباما و اردوغان در حاشیه اجلاس جی بیست واقع در چین درباره عملیات مشترک گفتگو کردند.

میتهاد سنجر نماینده مجلس ترکیه از حزب خلق دموکرات و استاد دانشگاه ضمن گفتگو با خبرنگار اسپوتنیک درباره احتمال انجام عملیات مشترک در رقه توضیحاتی داده و پیش بینی های خود را در خصوص توسعه حوادث در شمال سوریه بیان کرد. وی می گوید:

"امریکا بدون کمک ترکیه در رقه عملیات نظامی انجام نخواهد داد، علاوه بر این امریکا قصد ندارد کنترل کل عملیات را به ترکیه بسپارد. در حال حاضر طرفین سعی دارند یک فرمول مشخص برای عملیات بعدی تحت عنوان «مخرج مشترک» برای عملیات در رقه آماده کنند. شاید، توافقاتی هم به صورت محرمانه انجام گرفته باشد. تا زمانی که ترکیه در کریدور باریک جرابلس منتظر بماند و از مرزهای تعیین شده در سوریه توسط امریکا عبور نکند، خطر درگیری مستقیم نظامی انکارا با کردها یا دیگر نیروهای مبارز در سوریه وجود ندارد. در واقع، این گزینه را ترکیه طی سه سال گذشته پیشنهاد کرده است، اما دولت ترکیه در تمام این مدت حساب و کتاب های دیگری برای پیشروی بیشتر در مرزهای سوریه داشته و روی توان نظامی خود بیش از اندازه حساب کرده است. در حال حاضر، ترکیه با تغییر طیف سیاست خارجی خود، ترجیح داده که این شرایط را بپذیرد و به همان تئاتر عملیات سوریه رضایت بدهد".

میتهاج سنجر همچنین درباره دلایل خطرات درگیری مستقیم نظامیان ترک با کردها می گوید:

"خطرناک ترین سناریوی توسعه حوادث برای ترکیه این است که با کردها درگیر شود. آنکارا متوجه است که در صورت وقوع درگیری مستقیم نظامی با کردها، مناسباتش با روسیه به شدت خراب می شود و ممکن است پیامدهای غیرقابل پیشبینی به دنبال داشته باشد. از شواهد اینطور برمی آید که ترکیه این نقش کوچک خود را پذیرفته است. اما درعین حال آنکارا به لفاظی هایش درباره خود ادامه می دهد. عملیات نظامیان ترک در شمال سوریه برنامه حکومت ترکیه بود تا اعتبار خود را در صحنه بین الملل بالا ببرند. اما اگر آنکارا در این کمپین از مرزهای تعیین  شده عبور کند، آنوقت با امریکا دچار مشکل خواهد شد".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала