گزارش و تحلیل

اینجا بازار نیست: چرا روابط انکارا و برلین دایم بدتر می شود

© AFP 2023 / Adem AltanПрезидент Турции Реджеп Эрдоган
Президент Турции Реджеп Эрдоган - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آلمان که از این همه تهدید خسته شده، با لحن تندی از آنکارا خواسته که دست از این شانتاژها بردارد.

این اواخر روابط برلین و آنکارا به طور کاملا محسوسی خراب شده است. آنکلا مرکل صدراعظم المان و اطرافیانش از شانتاژهای رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه و تهدیدهای او مبنی بر لغ موافقتنامه مهاجرت با اتحادیه اروپا و گذاشتن دستهای اروپا در حنا به خاطر هزاران پناهجوی خاورمیانه و افریقای شمالی خسته شده اند.

«اینجا بازار ترکیه نیست»

در زمانی که ترکیه پیوسته از بروکسل می خواهد تاریخی را رای لغو روادید مشخص کند و پیوسته دم از لغو موافقتامه مهاجرت می زند، آلمان که از این همه تهدید خسته شده، با لحن تندی از آنکارا خواسته که دست از این شانتاژها بردارد.

آنکارا ازاین موضوع ناراضی است که مدیریت اتحادیه اروپا عملا در دستان برلین است و موضوع لغو روادید با ترکیه را عقب می اندازد.

اندرس شویر دبیر کل اتحادیه اجتماعی مسیحیان اوایل ماه اوت گفته بود که ما در بازار ترکیه نیستیم. ما قصد داد و ستد و چانه زنی برای وضع رژیم لغو روادید بین اتحادیه اروپا و ترکیه را نداریم. با این کلمات شویر به آنکارا تفهیم کرد که تا وقتی قانین مبارزه با تروریسم تغییر نکند، از لغو روادید خبری نیست.

آزمایش نسل کشی

گفتگوهای دوجانب و به رسمیت شناختن نسل کشی ارامنه توسط پارلمان برلین شرایط را بهتر نکرده است. زمانی که آلمان در ماه ژوئن درباره مساله نسل کشی ارامنه در امپراطوری عثمانی رای گیری کرد، آنکارا با یک برنامه مشخص شروع به فشار بر برلین کرده و حتی تهدید کرد که سیل جدیدی از مهاجران را به اروپا خواهد فرستاد. این تهدیدها درست در زمان رای گیری بود و به هر صورت نمایندگان مجلس آلمان بیانیه قاطع خود را تصویب کردند.

آلمان ها با این کار به رییس جمهور ترکیه تفهیم کردند که شانتاژهای او را در رابطه با لغو موافقتنامه مهاجرت نمی پذیرند. ایشات سایتوف مدیر مرکز مطالعات ترکیه معاصر در این رابطه می گوید: « آلمان از مقاومت ترکیه برای بازدید نمایندگان پارلمان آلمان از پایگاه اینجرلیک خسته شده و این در حالی است که سربازان آلمانی و نزدیک به 250 واحد نظامی درا ین پایگاه مستقر هستند و قرار است آنها را به اردن یا قبرس منتقل کنند.

فعلا صحبت درباره نحوه اجرای این برنامه زود است. آنکارا و برلین در ناتو با هم شراکت دارند و عضو ائتلاف ضدداعش هستند. جابجایی نیروهای هوایی آلمان از اینجرلیک به نقطه دیگر ممکن است به منافع کل ائتلاف صدمه بزند. هر دو طرف به خوبی متوجه شرایط هستند به همین خاطر از توسعه حوادث نامطلوب اجتناب می کنند. آلمان یک بار دیگر از مقامات ترک خواسته تا اجازه ورود نمایندگان به پایگاه را در ماه اکتبر بدهد. ظاهرا، طرفین پیوسته روی این موضوع کار می کنند.

عدم حمایت از اردوغان که تحقیر شده

برلین نسبت به حوادث کودتای ترکیه خونسردی از خود نشان داد. از سوی دیگر با اصرار به اردوغان گفت که نباید با اپوزیسیون مقابله کند و نباید فراموش کند که در این شرایط نقض حقوق بشر جایز نیست. رسانه های ترک این سخنان را بی احترامی به رییس جمهور عنوان کردند.

هیجانات زمانی شدت گرفت که ترک های ساکن آلمان حمایت خود را از رییس جمهور اردوغان ابراز کردند. ترک ها میتینگ 40 هزار نفری در کلن به راه انداختند. قرار بود که رییس جمهور از طریق اینترنت گفتگوی مستقیم با آنان داشته باشد. اما یک روز پیش از آغاز برنامه، دادگاه قانونی اساسی آلمان این اقدام را ممنوع کرد.

مقامات ترک که از این اقدام ناراحت شده بدند یک بار دیگر سفیر آلمان را به وزارت امور خارجه احضار کردند و بیشتر رسانه های ترک کاریکاتور آنگلا مرکل را شبیه به هیتلر کشیده و پخش کردند.

آیا دو طرف می توانند اختلاف نظرها و دلخوری های متقابل را که این مدت روی هم انباشته شده حل و فصل کنند. در این میان باید وضعیت اروپا را هم در نظر گرفت، زیرا اروپا از مشکلات مهاجران خاورمیانه و افریقای شمالی و اشکال مختلف اسلام گرایی و حتی از خود اردوغان به ستوه آمده و پیش بینی ها فعلا خوشبینانه نیستند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала