رئیس شورای سیاسی مسلمانان هند: عربستان باید در خصوص تامین امنیت زائران تضمین بدهد

© REUTERS / Danish IsmailPeople stand on a road after vacating buildings following an earthquake in Srinagar
People stand on a road after vacating buildings following an earthquake in Srinagar - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شماری از علما، شخصیت ها و فعالان سیاسی هند با محکوم کردن اقدام عربستان در جلوگیری از شرکت زائران برخی از کشورها در مناسک حج گفتند این اقدامات و حوادث سالهای گذشته نشان داد که آل سعود توانایی و لیاقت اداره حرمین شریفین را ندارد.

خبرگزاری اسپوتنیک- این افراد خواستار نظارت و مشارکت تعدادی از کشورهای اسلامی در مدیریت مناسک حج شدند و اظهار کردند حوادث سالهای گذشته نشان داد که این کشور به تنهایی نمی تواند امنیت حجاج را تامین کند. امروز ایرنا در گزارشی به ارائه توضیحاتی در خصوص اعتراض فعلان و سیاسیون هندی نسبت به سیاستهای عربستان پرداخت.

رئیس نمایندگی جامعه المصطفی با اشاره به بیانات رهبرمعظم انقلاب اسلامی اظهار کرد شهادت هزاران نفر از حجاج بیت الله الحرام در سالهای گذشته بر اثر بی توجهی و بی کفایتی آل سعود صورت گرفت.

حجت الاسلام محمد رضا صالح اظهار کرد حوادث مختلف در سالهای گذشته و شهادت تعداد زیادی از زائران حرم امن الهی نشان داد که این کشور لیاقت و توانایی اداره این مکان های مقدس را ندارد.

وی افزود:حکام عربستان با تکبر جاهلی نه تنها اقدامی برای جبران خسارت وارده انجام ندادند،حتی از خانواده های قربانیان به خاطر این قصور عذرخواهی نیز نکردند.

رئیس نمایندگی جامعه المصطفی دهلی نو تصریح کرد جهان اسلام و مسلمانان نباید در برابر این اقدام ساکت باشند.

مولانا جنان اصغر عضو مجمع علمای هند نیز گفت حج یک موضوع عبادی است و یک کشور نمی تواند از انجام این فریضه الهی جلوگیری کند.

وی افزود:به لحاظ اسلامی این عمل قابل قبول نیست و باید آل سعود در خصوص این رفتار خود پاسخگو باشد.

دکتر حسن کمیلی از فعالان سیاسی هند نیز گفت که حج بر هر مسلمانی که استطاعت دارد واجب و جلوگیری از انجام این فریضه گناهی نابخشودنی است.

وی اظهار کرد سکوت مجامع بین المللی و اسلامی در خصوص حوادث مکه تعجب آور است.

دکتر تسلیم رحمانی رئیس شورای سیاسی مسلمانان هند نیز گفت چون مناسک حج در کعبه انجام می شود همه مسلمانان باید حق شرکت در مراسم را داشته باشند.

وی با اشاره به حوادثی که درسالهای گذشته در مکه رخ داده است تصریح کرد عربستان باید در خصوص تامین امنیت زائران به آنها اطمینان دهد. سال گذشته براثر بی تدبیری عربستان سعودی بیش از هفت هزار نفر از حجاج بیت الله الحرام در حین انجام مناسک حج جان باختند.

 

براساس آمار منتشرشده بیش از 90 هزار حاجی در 14 سال گذشته به دلیل بی کفایتی عربستان سعودی جان خود را از دست دادند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала