گزارش و تحلیل

افزایش 200 کیلومتری برد موشک اسکاد C توسط رزمندگان ارتش یمن (ویدیو)

© REUTERS / KCNAЗапуск северокорейской ракеты
Запуск северокорейской ракеты - اسپوتنیک ایران
اشتراک
با توجه به برد حدودا 800 کیلومتری موشک های اسکاد C که اکنون یکی از آنها توسط مدافعان یمنی شلیک شده، می توان منطقه ای وسیع از خاک عربستان سعودی حتی تا عمق استراتژیک و شهرهای مهمی چون ریاض را زیر آتش این موشک های بالستیک تصور کرد.

خبرگزاری اسپوتنیک- سرویس دفاع و امنیت مشرق طی یادداشتی به ارائه گزارش در خصوص موشک اسکاد C و افزایش برد این موشک توسط رزمندگان یمنی پرداخته است. در این گزارش آورده است:

 از اولین روزهای سال گذشته هجری شمسی تاکنون، تجاوز ارتش سعودی و برخی همپینانانش به کشور یمن با کشته شدن هزاران نفر از مردم بی گناه و بی دفاع یمنی همراه بوده و علی رغم برتری کامل هوایی و ادعای اشراف دقیق نیروهای این ائتلاف از هم پاشیده بر تمامی تحرکات مدافعان یمنی، هنوز هم برگ های برنده فراوانی در اختیار این رزمندگان قرار دارد که می تواند سرنوشت این حمله ناجوانمردانه را تغییر دهد.

نگاهی به تعداد کشته های ارتش مجهز و تا بن دندان مسلح سعودی در مقایسه با رزمندگان انصارالله که زیر شدیدترین حملات هوایی و زمینی قرار داشته و از امکانات پدافندی و پدافند غیرعامل نیز تا حد زیادی محروم هستند، نشان می دهد تا همین امروز نیز کفه غالب و مغلوب این جنگ نابرابر، به شدت به نفع مردم مظلوم یمن سنگینی می کند.

آنچه که پس از گذشت چند ماه موجب تعجب و شگفتی کارشناسان خارجی و دولتمردان و ارتش سعودی شد، شلیک موفق موشک اسکاد از سوی یمن به سمت یک پایگاه مهم در خاک عربستان بود که با تغییر نگاه ها و ارزیابی ها نسبت به توان نظامی و دفاعی رزمندگان انصارالله همراه شد.

در آن زمان این موشک اسکاد یک پایگاه هوایی در شهر «خمیس مشیط» را هدف گرفته بود که در فاصله حدودا 250 کیلومتری مرزهای یمن قرار داشت.  

شلیک اسکاد B، اتفاق مهم سال 94

 اسکاد از معروف ‌ترین موشک‌ های بالستیک موجود در جهان است که ساخت اتحاد جماهیر شوروی بوده و پس از تولید موفق در دوران جنگ سرد در اختیار تعدادی از کشورهای جهان قرار گرفته است. یکی از مهمترین نمونه های استفاده از این موشک به جنگ تحمیلی عراق علیه ایران مربوط می ‌شود که عراق به صورت گسترده ‌ای از موشک‌های اسکاد علیه شهرهای ایران استفاده کرد و البته با پاسخ های قاطع ایران نیز مواجه شد.

مسیر طی شده توسط موشک اسکادB

بر اساس اطلاعات منتشره در رسانه های غربی، کشور یمن دارنده نوع B این موشک است. اسکاد  Bرایج ‌ترین مدل از انواع خانواده اسکاد موشک است که تولید آن به حدود 50 سال قبل باز می گردد و برد آن به ۳۰۰ کیلومتر می رسد و خطای آن حدود 50 متر برآورد شده است. همچنین کلاهک این موشک حدود 1 تن وزن دارد.

برکان 1؛ آتشفشانی که سعودی ها را غافلگیر کرد

اما شلیک موشک 800 کیلومتری توسط رزمندگان یمنی طی روزهای اخیر، باعث شگفتی و حیرت کارشناسان عربی و غربی شده است و در جدیدترین پاسخ موشکی، یمنی ها با استفاده از موشک «برکان 1» به عمق خاک عربستان سعودی حمله کرده اند.

شلیک موشکی بالستیک به برد 800 کیلومتر به درون خاک عربستان سعودی تا به امروز سابقه نداشته است و این برای اولین بار است که این عمق از خاک این کشور مورد حمله قرار می گیرد.

منابع یمنی برد این موشک را که پایگاه هوایی ملک فهد در عمق خاک عربستان را هدف قرار داده، در حدود 800 کیلومتر و وزن سر جنگی آن را در حدود 500 کیلوگرم اعلام کرده اند. همچنین طول برکان 1، 12 متر است.

با نگاهی به دارایی قبلی ارتش یمن می توان به موجود بودن موشک های اسکاد بی و سی در این کشور پی برد. با توجه به تصاویری که از برکان 1 منتشر شده است می توان متوجه شباهت بالای این موشک با موشک های سری اسکاد شد.

از نظر مشخصات، موشک برکان 1 به موشک اسکاد C شبیه تر است. سامانه موشکی اسکاد C به عنوان یک موشک بالستیک تاکتیکی در اواسط دهه 1960 میلادی طراحی و ساخته شد. این موشک به نسبت به دو مدل قبلی خانواده اسکاد موشکی سنگین تر محسوب می شود. این موشک به طور کل وزنی در حدود 6400 کیلوگرم داشته، برد آن 600 کیلومتر و وزن سر جنگی آن نیز 600 کیلوگرم بوده است.

آیا شلیک اسکاد C موفقیت محسوب می شود؟

در پاسخ به این سوال باید ابتدا یادآور شد که مناطق مختلف کشور یمن بویژه مراکزی که ائتلاف همپینانان سعودی تصور یا اطلاعاتی درباره ذخیره سازی امکانات دفاعی در آن داشت، به شدت مورد حمله قرار گرفته و بمباران شده بودند و نگهداری موشک های بالستیک نیز نیازمند شرایط خاص و مکان های امنی است که با توجه به اطلاعات دقیقی که مزدوران حامی عربستان از درون ارتش یمن به ائتلاف منتقل می کنند، پیدا کردن محلی مناسب برای نگهداری موشک، سوخت، لانچر و سایر تجهیزات شلیک موشک اسکاد، امری سخت و نیازمند دقت، تخصص و زحمات بسیار است.

در عین حال، باید توجه داشت که با توجه به وزن و طول موشک اسکاد و نیاز آن به سوخت مایع، شرایط شلیک این موشک بسیار زمانبر و تخصصی است چراکه در یک موشک سوخت مایع، عاملهای محرکه، سوخت و اکسنده، بصورت مایع و جداگانه از هم نگهداری میشوند و بعد به داخل محفظه احتراق پمپاژ می شوند.

موشک های سوخت مایع به دلیل پمپ ها و مخازن محرکه، پیچیده تر و سنگین تر هستند و عاملهای محرکه فقط قبل از اجرا یا استفاده، روی موشک کار گذاشته میشوند، لذا باید در زمان و مکان لازم برای شلیک، این اقدامات را انجام داد. همچنین جزئیات چگونگی مخلوط شدن و سوختن سوخت و اکسنده، بسیار پیچیده است و محاسبه و تحلیل آن کار یک تیم متخصص و با تجربه است.

لذا این موضوع که رزمندگان یمنی توانسته اند مکانی را —که گفته می شود در نزدیکی مرز قرار داشته- انتخاب کنند که مدت زمان چند ساعته برای تزریق سوخت و سایر موارد مورد نیاز برای شلیک در آن فراهم شود، سپس مکان فرود موشک به درستی انتخاب و شلیک شود، نیازمند مجموعه ای از توانمندی هاست که یک شبه حاصل نشده و بمباران شدنی یا هدف قرار دادنی نیست و اگرچه از زمان شلیک تا اصابت تنها چند دقیقه طول می کشد اما همین زمان کوتاه، تاثیر بلند مدتی بر نگاه طرف مقابل و غربی ها بر توان ارتش انقلابی یمن می گذارد.

در کنار این تخصص، استفاده از شیوه های پدافند غیرعامل، اختفا و استتار برای انتقال موشک و لانچر آن به این منطقه زیر انبوه حملات جنگنده های پیشرفته سعودی و برخی کشورهای دیگر عربی که از پشتیبانی ماهواره ها و هواپیماهای شناسایی دقیق و دوربرد نیز بهره می برند، مجموعه اقداماتی است که نشان می دهد مدافعان یمنی تخصص های فراوانی را ذیل یک شلیک موفق به نمایش گذاشته اند.

همچنین با توجه به اینکه آماده نگه داشتن موشک هاي سوخت مايع بسيار سخت و دارای تبعات مختلفی همچون شناسایی و بمباران توسط هواگردهای نیروهای مهاجم به یمن بوده، سرعت عمل دقیق و با برنامه برای در اختیار داشتن زمان مناسب تا شلیک، یک محاسبه دقیق و موفق را زیر شدیدترین حملات نشان می دهد.

نباید از نظر دور داشت که در همان دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، شلیک یک موشک اسکاد جزء آرزوهای رزمندگان ایرانی بود و اگر تلاش های شهید طهرانی مقدم و یارانش برای آماده کردن و پرتاب این موشک ها نبود، نمی توانستیم امیدی به متخصصان کشورهایی لیبی داشته باشیم که در زمان لازم، دست نیروهای مسلح ایران را بستند و فرار کردند. همچنین آموزش های نیروهای ایرانی در سوریه نیز دوران سخت و فشرده ای بود که ماهها طول کشید.

با توجه به برد حدودا 800 کیلومتری موشک های اسکاد C که اکنون یکی از آنها توسط مدافعان یمنی شلیک شده، می توان منطقه ای وسیع از خاک عربستان سعودی حتی تا عمق استراتژیک و شهرهای مهمی چون ریاض را زیر آتش این موشک های بالستیک تصور کرد که حتی با عقب نشینی مفتضحانه ارتش سعودی از برخی مناطق مرزی، امکان انتقال آن به داخل خاک این کشور و افزایش برد آن وجود دارد.

 شاهکار بزرگ رزمندگان یمنی در شلیک اخیر

 فارغ از هدف قرار دادن یا ندادن پایگاه هوایی مهم و استراتژیک فهد — که شواهدی از موفق بودن این شلیک و خالی شدن پایگاه و مناطق اطراف آن حکایت دارد- موضوع مهمتری در این شلیک نهفته است که می توان با بررسی آنها، به نتایج مهمی دست یافت.

با توجه به برد موشک برکان 1 که اخیرا توسط نیروهای یمنی شلیک شده، می توان از فاصله 800 کیلومتری بین محل شلیک تا محل فرود خبر داد که نسبت به ساختار کلاسیک و برد مشخص موشک اسکاد سی، تفاوت قابل توجهی دارد.

بر این اساس، به نظر می رسد متخصصان این کشور، با کاهش 100 کیلویی وزن سر جنگی، چیزی در حدود 200 کیلومتر به برد اضافه کرده اند و این شاهکار مهم می تواند مناطق مهمی از جمله پایتخت عربستان را هدف قرار دهد.

این روش از سالهای پیش برای افزایش برد موشک ها و یا هواپیماهای رزمی استفاده می شد که بر اساس آن با کاهش مواد منفجره یا مهمات حمل شده برد افزایش پیدا می کند. البته بحث کاهش دادن وزن سر جنگی و در کنار ان، طراحی و ساخت سرجنگی سبک شده نیز از جمله چالش های مهم و حساسی است که کارشناسان یمنی توانسته اند بر آن غلبه کنند اما رسانه های عربی و غربی جرات پرداختن به آنرا ندارند.

قطعا با شلیک موفق یک فروند دیگر از موشک های بالستیک و اذعان نیروهای سعودی به وجود حدودا 300 موشک از این نوع در یمن، باید منتظر ماند و دید، متجاوزان به مردم بی دفاع یمن چگونه با شلیک همزمان چندین موشک اسکاد یا نمونه های دیگری که تاکنون همچون اسکاد خبری از آنها منتشر نشده بود، مقابله خواهند کرد و ورق بازگشته، چه صفحه ای را در منطقه رقم خواهد زد؟!

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала