گزارش و تحلیل

تبلیغات گسترده رسانه‌های تروریستها و رویاهای نقش بر آب شده

© AFP 2023 / Bulent KilicТанк турецкой армии у границы с Сирией
Танк турецкой армии у границы с Сирией - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دستاوردهای اخیر ارتش سوریه بدون شک روند سیاسی و دیپلماتیک را دستخوش تغییر و دگرگونی قرار می‌دهد.

خبرگزاری اسپوتنیک- هنوز یک ماه از ایجاد روزنه‌ای در حومه جنوبی حلب به سمت محلات شرقی آن توسط تروریست‌ها به سرکردگی جیش‌الفتح نگذشته بود که ارتش سوریه با به کنترل در آوردن کامل دانشکده‌های نظامی و خنثی کردن نقشه تروریست‌ها برای شکستن محاصره حلب و ضربه زدن به طرحهای سیاسی یا نظامی برای ایجاد منطقه خالی از سلاح در شمال حلب، این روزنه را بست. خبرنگار خبرگزاری تسنیم از دمشق در گزارشی روند تحولات پیشروی های ارتش سوریه در مبارزه با تروریستها در سوریه را اطلاع داده است.

تبلیغات گسترده رسانه‌های تروریستها

رسانه‌های وابسته به گروه‌های تروریستی طی هفته‌های گذشته بعد از ایجاد این روزنه و عقب‌نشینی نیروهای سوری به مناطق پشتی، کار تبلیغاتی گسترده‌ای را آغاز کردند و گروه‌های تروریستی نیز از این عقب‌نشینی سوء استفاده کردند تا به زعم خود پیروزی بزرگشان را اعلام کنند. در همین راستا عبدالله المحیسنی تروریست سعودی نیز نمایشی را در محلات شرقی حلب به اجرا گذاشت و اعلام کرد که او به زودی بعد از پایان دادن به محاصره حلب، در مسجد اموی نماز به جا خواهد آورد.

نقش بر آب شدن رویای تروریستها

رویای این تروریست سعودی بعد از کنترل کامل ارتش سوریه و همپیمانانش بر دانشکده نظامی و بسته شدن روزنه‌ای که تروریستها ایجاد کرده بودند و رسیدن نیروهای سوری به تپه المقالع و گردان پدافند هوایی و منطقه البرادات و الزیوت و المشرفه و همه مناطقی که به اشغال تروریستها در آمده بود، نقش بر آب شد و این در حالی است که عناصر جیش الفتح و تروریستهای وابسته به آن نیز پا به فرار گذاشتند.

هلاکت بیش از 70 تروریست در ساعات پایانی

شبکه‌های اجتماعی وابسته به گروههای تروریستی از کشته شدن بیش از 70 تروریست در ساعات پایانی نبرد در حومه جنوبی حلب خبر دادند که برخی از آنها سرکرده میدانی هستند. این شبکه ها همچنین از قطع شدن ارتباط با عناصر تروریستی با وجود بهره مندی آنها از 100 فرد مسلح آموزش دیده و مجهز که از طریق مرزهای ترکیه وارد سوریه شده بودند و بیشتر آنها از اتباع خارجی بودند، خبر دادند.

مراحل پایانی عملیات به کنترل در آوردن دانشکده های نظامی حلب، چند روز قبل هنگامی که ارتش سوریه تپه‌های مشرف بر این دانشکده ها از الصنوبرات تا تپه القرع را آزاد کرد و تروریستها در بازپس گیری آن شکست خوردند، آغاز شد. زیرا این تپه مستقیما بر دانشکده‌های نظامی به ویژه دانشکده تسلیح مشرف است.

 

پیشروی ارتش سوریه در جبهه پروژه 1070 واحدی، روند آزادسازی تپه‌های مشرف بر دانشکده های نظامی را شتاب بخشید و در نهایت ارتش سوریه موفق شد به خوطط دفاعی تروریستها نفوذ کرده و با آزادسازی دو ساختمان در دانشکده فنی جای پایی برای خود در داخل این دانشکده پیدا کند.

موفقیتهای ارتش سوریه، با حملات توپخانه‌ای و هوایی گسترده و هدف قرار دادن همه محورهای تحرکات تروریستها همراه شد و این امر زمینه را فراهم کرد تا ارتش سوریه شب یکشنبه از سمت تپه القرع به سمت دانشکده تسلیح حمله کند. همزمان با آغاز این حمله درگیری‌های شدیدی بین دو طرف به وقوع پیوست و ارتش سوریه روز دوشنبه موفق شد عملیات آزادسازی  این دانشکده را با موفقیت به پایان برساند و تلاش‌های تروریست‌ها برای بازپس‌گری آن بعد از متحمل شدن خسارات سنگین، با شکستی سخت مواجه شد.

روند تبادل اتهام بین تروریستها

دستاورد گسترده ارتش سوریه در حومه حلب، بر رسانه‌های دشمن و حامیان آنها تاثیری منفی بر جا گذاشت و آنها متحمل شکست سنگینی شدند که انتظار آن را نداشتند و در نهایت مجبور شدند که به این شکست اعتراف و اعلام کنند که دانشکده‌های نظامی به دست ارتش سوریه افتاده است. سپس روند تبادل اتهامات بین گروههای تروریستی آغاز شد و این گروهها کدام دیگری را مسئول شکست و کوتاهی و خیانت دانستند.

شکه شدن تروریستها در شهر ادلب

بر اساس اطلاعات رسیده از اتاق عملیات مرکزی در شمال وابسته به تروریستها، تروریستهای شهر ادلب هنگامی که متوجه فرار جیش الفتح از دانشکده توپخانه شدند، شکه شدند. این در حالی است که برخی از گروههای تروریستی در حال توجیه شکست و فرار خود از میدان به این بهانه که ارتش سوریه و همپیمانانش در این نبرد از آتش گسترده استفاده کردند، هستند.

از سوی دیگر شبه نظامیان ارتش آزاد نیز از اتهام به خیانت در امان نماندند، زیرا برخی از سرکرده های جیش الفتح شبه نظامیان ارتش آزاد را به بیرون کشیدن نیروهایش از جنوب حلب و اعزام آنها به نبردهای جاری در منطقه جرابلس در حومه شرقی حلب علیه یگانهای کرد، متهم کردند.

طمع تروریستها برای بدست آوردن غنایم

این در حالی است که محافل گروههای تروریستی گفتند که فرماندهان آنها دهها گردان و فرد مسلح را در طمع به دست آوردن غنیمت به قتلگاه دانشکده های نظامی بردند. از سوی دیگر 1000 عامل انتحاری که عبدالله المحسینی تروریست سعودی وعده داده بود آنها را برای پایان دادن به محاصره حلب به این شهر بیاورد، غیبشان زد.

تاثیر پیروزی های ارتش سوریه بر روند سیاسی

خسارت گروههای تروریستی در حلب و محاصره آنها از سوی ارتش سوریه در داخل محلات شرقی فقط بر داخل تاثیر نگذاشته است بلکه این پیروزی بر روند سیاسی و دیپلماتیک نیز تاثیر گذاشته است بویژه اینکه مسکو و واشنگتن در حال یافتن یک راه حل برای بحران سوریه هستند و در نتیجه تحقق این دستاورد از سوی ارتش سوریه، وزن زیادی در این تفاهم سیاسی دارد.

نقش بر آب شدن رویای واشنگتن

 

گزارش‌های غربی از تصمیم واشنگتن برای رسیدن به آتش‌بس در شهر حلب با هدف جلوگیری از پیشروی ارتش سوریه حکایت دارد، اما دستاورد اخیر ارتش سوریه رویاهای آمریکا را نقش بر آب کرده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала