احساس نیاز به تعلق، نیاز به قهرمان‌شدن و نیاز به هیجان عامل جذب عمده افراد به داعش است

© AFP 2023 / Joseph Eidداعش
داعش - اسپوتنیک ایران
اشتراک
زمانی که از من پرسش‌های عجیبی پرسیدند مثل اینکه وقتی مُردی با چه کسی برای اطلاع‌‌دادن تماس بگیریم، فهمیدم اشتباهی آمده‌ام.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از مشرق- پژوهش آسوشیتدپرس مبتنی بر اسناد به دست‌آمده از پایگاه‌‌های جذب داعش در سوریه نشان می‌‌‌دهد افرادی که به این گروه می‌پیوندند، در آشنایی با تعالیم اسلامی بسیار مبتدی هستند.
این خبرگزاری با جمع‌آوری داده‌ها از فرم‌های جذب که در سال‌های 2013 و 2014 میلادی توسط افراد جدید پر می‌شده است و اخیراً به دست پایگاه خبری سوری «زمان الوصل» افتاده است، نشان داده حدود 70% از پاسخ‌دهندگان در پاسخ به این پرسش که تا چه حد با اسلام آشنایی دارید، گزینه اول از میان سه گزینه یعنی «مبتدی»‌ را انتخاب کرد‌ه‌اند. 24% نیز اطلاعات «متوسط» داشته و تنها 5% در سطح «پیشرفته»‌ با مکتبی که می‌خواستند به زعم خود برای آن بجنگند آشنایی داشته‌اند.
4030 فرم متعلق به غیرسوری‌ها بوده است. تحلیل فرم‌ها نشان می‌دهد عمده افراد در پاسخ‌دادن به پرسش‌هایی که اطلاعات آنها را از اسلام ارزیابی می‌‌کرده است، دچار مشکل شده‌اند.
آسوشیتدپرس همچنین با کسانی که پیش‌تر عضو این گروه تروریستی بوده‌اند، مصاحبه کرده است. یکی از این افراد که نخواست نامش فاش شود از مواجهه با گروهی می‌گوید که با تصور دیگری قصد پیوستن به آن را داشته است. او که 32 سال سن دارد گفت:«وقتی از من پرسش‌های عجیبی می‌پرسیدند مثل اینکه وقتی مُردی با چه کسی برای اطلاع‌‌دادن تماس بگیریم، فهمیدم اشتباهی آمده‌ام.
او ادامه داد «افرادی مثل من در دامی افتادند که اصلاً نمی‌شناختند». این جوان و چند تن دیگر از اعضای پیشین «دولت اسلامی» به مصاحبه‌گر آسوشیتدپرس گفتند پس از تکمیل فرم در برابر روحانیانی قرار گرفته‌اند که دائماً از فضیلت شهادت سخن می‌گفتند و ویدئوهای تبلیغاتی از داعش برای آنها پخش می‌شده است.

روایتی از سرنوشت تلخ جِیک بیلاردی، جوان استرالیایی که به داعش پیوست
یکی از مصاحبه‌شوندگان که از قضا نسبت برادری با عقاد، یکی از تروریست‌های حادثه خونین حمله به سالن کنسرت باتاکلان در پاریس دارد می‌گوید عوامل جذب در پایگاه مرزی داعش از تکنیک‌های زبانی و «بیان خوش» برای رام کردن او استفاده کرده‌ و سخن گفتن از اسلام فقط برای این بوده که او را «مانند یک گرگ به دام بیاندازند.

پاتریک اسکینر افسر پیشین پرونده‌های سیا در این باره به انگیزه‌های غیردینی برای پیوستن به داعش اشاره می‌‌کند:«انگیزه دینی پیامد پیوستن به این گروه است» نه عامل آن؛ عمده افراد در ابتدا «احساس نیاز به تعلق، نیاز به قهرمان‌شدن و نیاز به هیجان داشته‌‌‌اند.
پیش‌تر نیز پژوهش دیگری از مرکز مبارزه با تروریسم در ارتش آمریکا نشان داده بود اعضای داعش که اطلاعات بیشتری از اسلام داشته‌اند، کمتر از دیگر سربازانِ این گروه به عملیات انتحاری تمایل دارند. در آن گزارش آمده بود «اگر جان‌‌باختن دعوت اصلی دین باشد، توقع منطقی این است که هر چه اطلاع افراد از دین بیشتر شود، تمایل آنها برای انجام چنین عملیاتی بیشتر شود» اما داده‌ها خلاف این را ثابت می‌‌کند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала