فاکتور بالا و بلند بیمارستان ترکیه

© Fotolia / Ondroooنوزاد
نوزاد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پرداخت 3000 دلار برای یک شب بستری کودک قزاقی.

 ولادیمیر تروشِنکو و یلنا شِوچوکووا  ساکنان شهر « پاولودار»  قزاقستان  که مجبور شده بودند پسر زودرس خود را در بیمارستان ترکیه باقی بگذارند با یک مشکل دیگر روبرو شده اند — در قزاقستان از صدرو  گواهی تولد برای  نوزاد خودداری ورزیدند.

 هدیه ازدواج ولادیمیر 39 ساله و یلنا 37  ساله سفر به آنتالیا بود.  این زوج قرار بود در ماه اوت  مراسم عروسی را برگزار کنند  و اولین فرزند آنها قرار بود در ماه اکتبر بدنیا آید. اما سرنوشت  نقش خود را بازی کرد: چند روز پس از ورود به آنتالیا، یلنا به دلیل درد شدید در ناحیه شکم و تب بالا در بیمارستان بستری شد. بیماری ابتلا به عفونت تشخیص داده شد. پزشکان تصمیم گرفتند تولد زودرس  کودک  را تحریک کنند، زیرا جان مادر  در خطر بود. در نتیجه 23  ماه ژوئن پسر زودرس آنها  که فقط 750 گرم وزن داشت متولد شد.  والدین او را « دمیتری» نامیدند.

به گفته ولادیمیر، یلنا قبل از آغاز سفر،  تمام آزمایشات  ضروری را انجام داده بود و همیشه تحت نظر پزشک بود.

« پزشکان اجازه سفر را صادر کردند. پرواز مشکلی برای او ایجاد نکرد. اما اگر پزشکان می گفتند که سفر برای او خطرناک خواهد بود ما  در خانه می ماندیم».

 در اولین روزی که یلنا را به بیمارستان رساندند، 200 دلار پرداخت کردند و سه روز بستری در بیمارستان ترکیه برای  آنها 1500 دلار خرج برداشت.  خویشاوندان  در جمع آوری این پول به آنها کمک کردند.  ولادیمیر گفت که مبلغ قید شده در فاکتور بیمارستان در نتیجه مذاکرات دیپلمات های سفارت قزاقستان با بیمارستان 1500 دلار شد، در غیر اینصورت  آنها مجبور به پرداخت مبلغ بیشتری می شدند.

 سوم ماه ژوئیه  ولادیمیر و یلنا به  شهر « پاولودار»  برگشتند.  پسر آنها در ترکیه ماند، برای آوردن پسرشان ، وزن او باید  به 2 کیلو برسد.  همچنین نیاز به دستگاه ویژه ای برای انتقال کودک  با هواپیماست  که 70-50 هزار دلار خرج برخواهد داشت.

اما برای انتقال پسرشان به قزاقستان ابتدا باید  مخارج بیمارستان ترکیه پرداخت شود که یک فاکتور بلند و بالاست.  هزینه مراقبت از  کودک در  بیمارستان روزانه 900 دلار است.

ولادیمیر گفت: « بیمارستان ابتدا  هزینه  روزانه را 3000 دلار  اعلام کرد.  به دلیل مذاکرات  کنسولگری،  ا این رقم  تا 900 دلار  در ازای هر روز کاهش یافت».

 برای انتقال کودک از ترکیه به قزاقستان چیزی حدود از 30 تا 70 هزار دلار لازم خواهد بود- همه چیز بستگی به وضع و حال  کودک دارد.

به ما گفتند زمانی که وزن کودک  بیشتر شود این رقم کاهش خواهد یافت.  بعضی از دستگاه ها را خاموش خواهند کرد  و  هزینه بستری از 300 تا 500  دلار خواهد شد.   هم اکنون  حدود 14 هزار دلار در ازای 15 روز  مراقبت از پسرم باید به بیمارستان بپردازیم».

تا کنون  شرکت بیمه « اوراسیا» که  یلنا قبل از سفر  خود را در آنجا بیمه کرده  بود  حدود 271  هزار « تنگه» به یلنا پرداخته است.

ولادیمیر و یلنا پس از  بازگشت به  وطن با مشکل دیگری  در رابطه با دریافت  شناسنامه برای پسر خود روبرو شدند.

« در ترکیه گواهی تولد با مهر بیمارستان را  به ما دادند.  ما می خواستیم بلافاصله  شناسنامه قزاقستانی برای پسرم بگیریم.  اما در «پاولودار» به ما گفتند که مهر Apostille (مهر استاندارد بین المللی در مورد قانونی بودن سند) لازم است.  اما در ترکیه  این مهر بر اسناد زده نمی شود. به این ترتیب بر اساس گواهی  تولد نتوانستیم برای پسرم شناسنامه بگیریم».

در کنسولگری قول دادند در  تهیه مدارک به آنها کمک کنند، اگر  قزاق ها طی دو ماه از زمان تولد فرزندشان دوباره به آنتالیا بروند.

« اما دوباره مشکل مالی سربلند می کند.  بلیط رفت و برگشت و اقامت در آنجا.  اگر می توانستیم در آنجا باقی می ماندیم و هر روز به دیدن پسرم می رفتیم.  اما  چنین پولی نداریم.

نمی توانیم وام بگیریم و یا خانه را بفروشیم. یلنا فروشنده  مغازه  لباس های زنانه است  و من راننده شرکت خصوصی هستم.  حقوق هر دوی ما رویهمرفته چیزی حدود 230-220 هزار « تنگه»   در ماه است. با چنین حقوقی هیچ بانکی وام 50 هزار دلاری  حتی تا آخر عمر به ما نخواهد داد. اگر خانه را بفروشیم، قیمت یک آپارتمان یک خوابه  15-12 هزار دلار است که برای پرداخت تمام هزینه ها کافی نیست».

انور ژایناکوف  رئیس  دفتر مطبوعاتی  وزارت امور خارجه قزاقستان  در مصاحبه با آژانس خبری « سپوتنیک»  گفت که دیپلمات های  قزاقستان منتها تلاش خود را برای حل این مسأله به انجام می رسانند.

« ما  در  جمع آوری اسناد ضروری به این خانواده کمک می کنیم. کارمندان کنسولگری بارها از مادر و نوزاد دیدن کردند.  ما مثل گذشته  برای رساندن  کمک لازم  ابراز آمادگی می کنیم  و  ارتباط دائمی ما با این خانواده برقرار است و سعی می کنیم  فرزند آنها براحتی  از « آنتالیا»  به قزاقستان منتقل شود».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала