روسیه دوست و همسایه همیشگی ترکیه

© Photo / Owegoo.comВид на Анкару. Архивное фото
Вид на Анкару. Архивное фото - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بحث‌ها درباره احتمال استفاده روسیه از یک پایگاه هوایی در ترکیه برای حمله به داعش، از روز گذشته تاکنون مورد توجه شمار زیادی از مطبوعات و رسانه‌ها قرار گرفته است.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از «تابناک»- با انتشار اظهارات وزیر خارجه ترکیه توسط خبرگزاری «تاس» که درباره این موضوع اظهارنظر کرده، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، گزارش‌های برخی رسانه‌ها را درباره امکان موافقت این کشور با روسیه برای استفاده از پایگاه هوایی اینجرلیک توسط هواپیماهای روسی را تکذیب کرد. چاووش اوغلو با تأکید بر آمادگی ترکیه برای همکاری با کشورهای دیگر از جمله روسیه در زمینه مقابله با داعش گفت که درباره امکان استفاده از این پایگاه توسط روسیه صحبتی نکرده است. وی گفت: «رسانه‌ها سخنان مرا اشتباه منعکس کردند». یک مقام وزارت دفاع روسیه نیز گفته: ««استفاده از پایگاه اینجرلیک توسط روسیه غیر ممکن است، زیرا کنترل این پایگاه عملاً در دست آمریکایی‌هاست، نه ترک‌ها».

 

در عین حال، نخست‌وزیر ترکیه در اظهاراتی بر روابط دوستانه کشورش با روسیه تأکید کرده است. به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، نخست وزیر ترکیه با تأکید بر اینکه تنش اخیر میان کشورش با روسیه خواسته هیچ یک از دو طرف نبوده، اعلام کرد، روسیه دوست و همسایه همیشگی ترکیه است. بینالی ییلدریم گفت: «روسیه همسایه ماست و تنش موقتی که اخیراً رخ داده، ‌ خواسته هیچ یک از ما نبوده است. هدف اولیه ما این است که دوست و همسایه‌های همیشگی برای کشورهای همسایه باشیم و به همکاری با یکدیگر بپردازیم. از فرصت‌های موجود به جای ایجاد بحران بهره ببریم و به تبادلات فرهنگی و گردشگری و تقویت سرمایه‌گذاری‌های دو جانبه بپردازیم».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала