واکنش رسانه ها به معذرت خواهی اردوغان از روسیه

© AFP 2023 / Turkish Presidential Press Officeرییس جمهور ترکیه
رییس جمهور ترکیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نامه حاوی معذرت خواهی به خاطر قتل خلبان جنگنده سوخو 24 روسیه ، سرنگون شده توسط نیروی هوایی ترکیه در نوامبر 2015 را برای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ارسال کرد. رسانه های گروهی خارجی فورا به این اقدام رئیس جمهور ترکیه واکنش نشان دادند.

تعدادی از رسانه ها معتقدند اردوغان طی چند سال اخیر ترکیه را دچار حالت اعلام نشده انزوای بین المللی کرده است و معذرت خواهی از روسیه تلاش برای تخفیف تنش سیاسی به وجود آمده است که خود انکارا آنرا خلق کرده است.

رییس جمهور ترکیه - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
آیا مشکل اردوغان با عذرخواهی از اسد حل خواهد شد؟
روزنامه "واشینگتن پست" می نویسد یکی از با اعتبار ترین رهبران منطقه حل و فصل درگیری های به وجود آمده در زمان اخیر در صحنه سیاست بین المللی را آغاز کرده است.
The Atlantic، نشریه دیگر آمریکایی خاطرنشان می سازد چنین اقدامی از طرف اردوغان به خودی خود رویداد مهمی است و ترکیه تلاش می ورزد از حالت انزوا خارج شود. علاوه در بسیاری از مقاله های منتشره تاکید می شود اردوغان تصمیم گرفته با پیروی از "حساب های ژئوپلتیک" از روسیه معذرت خواهی کند چون روسیه نقش آفرین مهمی در فعلی روند هایی سیاسی بین المللی از جمله حل و فصل درگیری داخلی سوریه است که رئیس جمهور ترکیه دارای منافع خود در آن می باشد.
Foreign Policy ضمن اشاره به اینکه معذرت خواهی از کسی به خاطر رفتار خود نفرت انگیز ترین کار برای اردوغان است، می نویسد:" اقدامات پرتحرک اردوغان برای بهبود روابط با کرملین در شرایط نگرانی های روز افزون به خاطر خطر داعش برای امنیت خاورنزدیک رخ می دهد".
Recep Tayyip Erdogan, presidente de Turquía - اسپوتنیک ایران
اردوغان از روسیه عذرخواهی کرد
Foreign Policy همچنین تصمیم اردوغان درباره درباره سازش با کرملین را در رابطه با رو به تضعیف بودن روابط آنکارا با کشور های اروپایی می داند که ترکیه را هر چه بیشتر از شرکت در روند های اروپایی کنار می گذارد. این نشریه به عنوان نمونه نسل کشی دانستن کشتار سال 1915 ارامنه در امپراطوری عثمانی از سوی آلمان را ذکر می کند.
مفسر "الجزیره" می نویسد مزایای عادی سازی روابط با روسیه برای رهبر ترکیه می تواند "بیشتر از احساس تحقیر ناشی از معذرت خواهی" باشد.
эрдоган извинился - اسپوتنیک ایران
اردوغان از روسیه عذرخواهی کرد
روزنامه نگاران خارجی یک دلیل دیگر معذرت خواهی رهبر ترکیه را تاثیر زیاد تحریم های اعمال شده از سوی مسکو علیه آنکارا پس از سرنگونی سوخو 24 می دانند. فوکس نیوز" می نویسد:" لغو این محدودیت های مخرب دارای اهمیت اصولی برای اردوغان است که هم در داخل کشورش و هم در خارج در زیر فشار قرار گرفته است".
همچنین روزنامه بریتانیایی "فایناشنال تایمز" نیز از چنین عقیده ای پیروی کرده و خاطرنشان می سازد بحران در صنعت گردشگری ترکیه شدیدترین بحران از سال 1999 بوده و اردوغان راه دیگری نداشت.
Foreign Policy ضمن تفسیر معذرت خواهی اردوغان از روسیه می نویسد:"ببخشید گفتن هیچگاه دیر نیست".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала