برگزاری همزمان رزمایش های آمریکا و ناتو در سه جمهوری سابق شوروی

© AP Photo / Mindaugas Kulbisایالات متحده - رهبر بازار اسلحه
ایالات متحده - رهبر بازار اسلحه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رزمایش بین المللی بزرگ Noble Partner – 2016 امروز در حومه تفلیس آغاز می شود. هدف این رزمایش که تا 26 ماه مه در پایگاه نظامی وازیانی شوروی سابق برگزار می شود، آماده کردن نظامیان گرجی برای عضویت در نیروهای واکنش سریع ناتو است.

بیش از 1300 نظامی از جمله  650 سرباز و افسر آمریکایی ، 150 نظامی بریتانیایی و 500 نظامی قراردادی ارتش گرجستان در رزمایش حضور دارند. 14 تانک  M1A2 Abrams و 20 نفربر زرهی Bradley و چند هواپیمای ترابری نظامی سی 130 امریکا از بلغارستان و از راه دریا به این رزمایش آورده شده اند. 

رزمایش Noble Partner – 2016 برای دومین بار برگزار می شود. در رزمایش سال قبل 1200 نفر نظامی آمریکایی و گرجی  شرکت داشتند. در آن زمان گئورگی مارگولاشویلی، رئیس جمهور گرجستان در مراسم اختتام رزمایش ، نشان پشم طلایی، بالاترین نشان گرجستان برای خارجیان را به سرلشکر بن هوجز، فرمانده نیروی زمینی آمریکا در اروپا تقدیم کرده واعلام نمود پیوستن به ساختارهای یوروآتلانتیک از جمله ناتو "انتخاب ملت گرجستان" است.

وزارت خارجه روسیه به برگزاری رزمایش Noble Partner – 2016 در فاصله فقط 30 کیلومتری از مرز اوستیای جنوبی اعتراض کرده است. در بیانیه منتشره در سایت وزارت خارجه روسیه گفته می شود:" چنین ورود پیگیرانه ناتو به خاک گرجستان را اقدام تحریک آمیزی در راستای برهم زدن عمدی ثبات نظامی ـ سیاسی در منطقه قفقاز می دانیم. اغماض آشکار واشینگتن و متحدانش در برابر تمایلات انتقام جویانه تفلیس تا حد زیادی به این مساعدت می کند".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала