جنگ برزیل با واتس آپ

© AFP 2023 / Lionel Bonaventure علامت مسنجر واتس آپ
علامت مسنجر واتس آپ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سازمان « اف.بی. آر» خواهان دریافت « کلید اونیورسال» برای دسترسی به « آیفون» هاست.

دادگاه  برزیل « مسنجر واتس آپ» را در کشور  ممنوع کرد.  به نوشته « نیویورک تایمز» علت  فیلتر شدن  این مسنجر  در کشور با  خودداری « فیس بوک»  از افشای اطلاعات کاربرانی اعلام شد  که  دسترسی به آنها برای  بازرسی  پرونده های جنایی  مرتبط با  قاچاق موادمخدر  و  جنایتکاری سازمان یافته برای مقامات ضروری است.  این سرویس به مدت 72 ساعت  فیلتر شد و هر روز  آن  147 هزار دلار جریمه برای  فیس بوک خرج برداشت.

احتمال دارد که « فیس بوک»  از امکان فنی برای  انتقال اطلاعات ضروری به  مقامات  بر خوردار نباشد، زیرا در ماه آوریل  از سیستم رقمی « اند — تو اند» در مسنجر استفاده شد.  در آخرین گزینه  نرم افزار،  تمام پیامک ها،  عکسها و فیلم های ویدئویی  که با کمک  سرویس « آن لاین»  منتقل می شوند  بطور اتوماتیک  پس از دریافت آنها توسط کاربر رمزگشایی می شود.  در برزیل، نیمی از 200 میلیون  جمعیت کشور از  مسنجر « واتس آپ» استفاده می کنند.

نکته جالب دیگر در این ماجرا این است که « اف. بی.آر»  خواهان دسترسی به  آیفون  فیلتر شده  تروریستی بود  که در ماه دسامبر  14 نفر را در  « سان — برناردینو»  آمریکا به قتل رساند.  شرکت « اپل» اکیدا از  همکاری در این خصوص  خودداری ورزید. کار به دادگاه کشید و دادگاه  حکم همکاری با « اف.بی.آر» را صادر کرد، امااین حکم اجرا نشد. پس از آنکه « اف.بی.آر» توانست  بدون کمک  دیگران  به اطلاعات اسمارت فون دسترسی پیدا کند  و بر طبق اطلاعات « وال استریت ژورنال» —  یک میلیون و 300 هزار دلار خرج کرد، پرونده بسته شد.  یک دادخواست دیگر  در ماه آوریل   برای دسترسی به  اطلاعات آیفون ارائه شد. این درخواست نیز رد شد.

شایان ذکر است که قبلا شرکت « آیفون» با  سرویس های ویژه  در دسترسی به اطلاعات 70  تلفن همکاری می کرد  اما بعد به دلیل افشای اخبار مربوط به  نظارت غیر قانونی بر کاربران، این همکاری قطع شد. این اطلاعات از سوی  ادوارداسنودن  کارمند سابق  آژانس امنیت ملی آمریکا فاش شده بود.

 جون مک آفی  کارشناس مشهور در  امنیت دیجیتالی  و بنیان گذار شرکت « مک آفی»  که به طراحی  برنامه های آنتی ویروس اشتغال دارد دراین خصوص گفت: البته شرکت « اپل» به  « اف.بی.آر» کمک می کرد که عادی است.  ارگانهای انتظامی کشور حق دارند  از امکان دسترسی به  تلفن های مشخصی برخوردار بشوند  اگر حکم دادگاه  وجود داشته باشد.  در اینصورت « اپل» موظف  به همکاری است.  اما « اف.بی. آر»  خواهان دریافت « کلید اونیورسال»  است تا بتواند با کمک آن به هر « ایفونی» دستری داشته باشد.  این یک موضوع دیگر است. اولین بار است که سرویس ویژه چنین درخواستی مطرح کرده است».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала