سازمان ملل متحد: در حلب در طول دو هفته صدها نفر سوری کشته و یا زخمی شدند

© AP Photo / Mуnica G. PrietoЛюди на улице города Алеппо
Люди на улице города Алеппо - اسپوتنیک ایران
اشتراک
استفان دوجاریک نماینده دبیر کل سازمان ملل متحد در مورد حملات تروریستی به حلب سوریه که موجب تخریب واحد های غیر نظامی و کشته شدن و مجروح شدن صدها نفر شد اعلامیه ای صادر کرد.

خبرگزاری تاس با استناد به سخنان دوجاریک نوشت: «همتایان ما گزارش می‌دهند که تیرگی اخیر عملیات جنگی در حلب و حوالی آن موجب هلاکت و مجروح شدن صدها نفر از جمله کودکان شد. همچنین مدارس، بیمارستان ها و دیگر واحد های غیرنظامی تخریب شدند. مسلماً این جرایان مزاحم انجام عملیات انساندوستانه شده است».

دوجاریک از وخامت اختلاف در دیگر نواحی کشور از جمله در استان درعا ابراز نگرانی کرد. در آنجا هفته گذشته عملیات نظامی شدید و بمباران ها از سر گرفته شد.

دوجاریک اشاره کرد که «سازمان ملل از طرف‌های درگیر فرا می‌خواند که از افراد غیر نظامی همانطوریکه حق بشری بین‌المللی طلب می‌کند دفاع شود. وی اطلاعی در باره بمباران های امروزی بیمارستان حلب را تأیید کرد

آمریکا دست داشتن اپوزیسیون در حمله را قبول کرد

جان کری وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که موشکباران بیمارستان حلب از اراضی زیر کنترل اپوزیسیون انجام شد. خبرگزاری ریانووستی سخنان کری را چنین نقل قول کرد: «به نظر می‌رسد که حمله امروزی به بیمارستان بوسیله موشک هایی انجام شد که از ناحیه زیر اشغال اپوزیسیون پرتاب شدند و ما سعی می‌کنیم روشن کنیم که کدام اپوزیسیون این کار را کرده است. هیچ توجیه این زورگویی وحشتناک که هدف آن افراد غیر نظامی و یا اورژانس بود صرف نظر از اینکه چه کسی آنرا انجام داده بود نیست».
کری گفت که حلا واشنگتن دارد معلوم می‌کند که کدام گروه‌های اپوزیسیون در آن تیراندازی دست داشتند.

واکنش دمشق

وزارت خارجه سوریه اعلام کرد که تروریست هایی که امروز به حلب حمله کردند روند آتشبس را مختل کردند. ریانووستی این اعلامیه را چنین نقل قول کرد: «تروریست ها با حمله ناسنجیده به حلب روند آتشبس را نقض کردند که دیروز حاصل شده بود. تروریست ها برای ریخته شدن مقادیر زیاد خون افراد بی‌دفاع حد اکثر مساعی را بکار بردند».

به عقیده «کنستانتین کاساچیف» رئیس کمیته امور بین‌المللی شورای فدراسیون روسیه شورای امنیت سازمان ملل متحد موظف است حملات امروزی به حلب را بررسی کند.

کاساچیف به ریا نووستی گفت «موقعیت بسیار نگران کنند است و ایجاب می‌کند که در شورای امنیت سازمان ملل آنرا بررسی کند و فرانسه هم اینک به همین فرا خوانده است».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала