چرنوبیل بیجان

© AFP 2023 / Sergei Supinskyگرافیتی شهر « پریپیات» چرنوبیل
گرافیتی شهر « پریپیات» چرنوبیل - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فیلیپ گروسمان در چرنوبیل ازدواج کرد.

بیست و ششم ماه آوریل سال 1986 میلادی  نیروگاه اتمی چرنوبیل دچار حادثه شد که بزرگترین  سانحه  در  تاریخ فجایع بشری در عرصه انرژی اتمی است.  30 سال پس از آن،  نمی توان چرنوبیل را یک منطقه  خالی از سکنه   نامید.  امروز در باره چرنوبیل و  چگونگی استفاده از آنجا برایتان تعریف می کنیم.

جاذبه گردشگری

 این منطقه  از اواسط  دهه 1990  سال گذشته  گردشگران  را بسوی خود جلب می کند.  آنها  بطور غیر قانونی وارد این  منطقه  مسموم به مواد رادیو اکتیو می شوند.  اولین گردشگران  پس از  تأسیس آژانس خبری ، همکاری بین المللی و  رشد  به نام « چرونبیل  اینتر اینفورم»  از این ناحیه دیدن کردند (  این آژانس از سال 1995 تا 2013  فعال بود) و به  سازماندهی گردش های توریستی در این منطقه  اشتغال داشت.  رسما از  دسامبر سال 2010  تا  ژوئن سال 2011 میلادی  اجازه دیدن از  چرنوبیل صادر شد.  سپس مقررات  سخت تر گشت. هم اکنون سن گردشگران نباید کمتر از 18 سال باشد.  به گفته  شرکت « چرنوبیل — تور» قیمت  یک سفر سه روزه  انفرادی به ناحیه چرنوبیل 249 دلار است.  سرگی  میرنی  موسس این شرکت گردشگری و  افسر  اطلاعات امنیتی  رادیو اکتیو  چرنوبیل  در مصاحبه با « اِر.ت» در  خصوص گردشگری در  ناحیه   اتمی  تعریف کرد.

« تورهای چرنوبیل خیلی  محبوب هستند. در سال گذشته  15 هزار و 500 نفر  از  چرنوبیل دیدن کردند.  این مسیر گردشگری با توجه به اوضاع کنونی در اوکراین  دچار افت کوتاه مدت شد.  ما مسیرهای گردشگری  در  بازارهای بزرگ مکاره جهان را به توریست ها پیشنهاد می کنیم —  بازارهای مکاره در برلین و لندن  و قصد داریم در آینده در این مسیر به فعالیت خود ادامه بدهیم.  تعداد  گردشگران بیشتر می شود.  جغرافیای توریست ها نیز وسیع تر می گردد —  ساکنان  بیش از 60 کشور ، از  زلاند نو تا  استرالیا  و کلمبیا ، مکزیک، شیلی، پاکستان ، هند و آفریقای جنوبی و چین بعلاوه گردشگرانی از کشورهای اروپا و آمریکا و کانادا».

  موجودات زنده ای که تحت تأثیر  رادیو اکتیو تغییر شکل داده اند  علاقمندان دیدن از این ناحیه ممنوعه  برای زندگی  را نمی ترساند.

دمیتری  مالین  سازماندهنده  سفر به چرنوبیل و هماهنگ کننده پروژه «   go2chernobyl.com  »در باره  مقدمات سفر به آنجا توضیح داده گفت:  چه افرادی به آنجا می روند؟  گروه های مختلف  شهروندان —  از 18 تا 21 سال. آنها اشخاصی هستند که در زمان خود  سری بازی های کامپیوتری  « استالکر» را  بازی کردند  که در باره  منطقه  ممنوعه چرنوبیل بود. همچنین  افرادی به آنجا می روند  که  قصدشان از سفر به آنجا پژوهش های علمی  است.  خبرنگاران و  مستند سازان  برای ساخت فیلم  نیز  در این نوع سفر ها شرکت دارند.  گروه دیگر از افرادی تشکیل شده است که  تا قبل از سانحه در آنجا زندگی می کردند.  برای این دسته از افراد نیز سفر به چرنوبیل را سازماندهی می کنیم.  هم اکنون  مطابق با قوانین  اوکراین  گردشگر و یا  محقق نمی تواند بیش از 5 روز در آنجا بماند.»

دلیلی برای الهام

 از این ناحیه  در  آثار هنری  و ادبی  یاد می شود.  فیلم هایی در باره آن ساخته شده است (« فروپاشی» و « ناحیه ممنوعه») و سریال (« چرنوبیل: منطقه ممنوعه»، « شاهپرک ها»)، سری بازی های کامپیوتری «  استالکر»  و یکسری کتب در باره چرنوبیل  منتشر شده اند.

 به دلیل ملاحظات  امنیتی  در این منطقه فیلمبرداری مستقیم  انجام نمی شود  اما گاهی استثنا قائل می شوند.  بعضی از صحنه های  سریال روسی « چرنوبیل: منطقه ممنوعه»  که بدون شرکت هنرپیشگان انجام شد در « پریپیاتی»  فیلمبرداری شد.

 جایی برای زندگی

رسما  افرادی در منطقه ممنوعه چرنوبیل زندگی می کنند که  مسئول تأمین امنیت نیروگاه  هستند.  محافظان  متخصصان و تجهیزات نیروگاه از  وزارت کشور اوکراین نیز  در آنجا  زندگی می کنند.  اما فهرست ساکنان  این منطقه به این افراد ختم نمی شود.  بعضی ازافراد  پس از   رفع عواقب  حادثه به  خانه های خود برگشتند  و تعدادی به کشت  زمین های  بی صاحب پرداختند.

جایی برای عروسی

منطقه ممنوعه می تواند  جایی برای  برگزاری مراسم غیر منتظره باشد.  فیلیپ گروسمان آمریکایی  در زمان سفر  به چرنوبیل   ازدواج کرد.

گروسمان  توجه زیادی به  ماجرای  چرونبیل می کند و حتی  فیلم مستندی در باره آن ساخته است.

 

خطر بالای صفر

هم اکنون خطر  پخش  مواد رادیو اکتیو زیاد نیست.  کارهایی در خصوص ساخت باصطلاح « تابوت»  بزرگ برای  بلوک های انرژی چرنوبیل جریان دارد. این سازه باید   جای « تابوت » کنونی به نام « مخفی گاه» را بگیرد.  قرار بود این پروژه در سال 2015 میلادی به پایان برسد  اما ساخت آن هنوز به پایان نرسیده است.

 بدین ترتیب نمی توان از خطر صفر در آنجا صحبت کرد.  آتش سوزی  سال گذشته در نزدیکی چرنوبیل  متخصصان را نگران کرد، هر چند  بدون عواقب جدی  رفع شد.

انفجار در نیروگاه اتمی چرنوبیل  شب 26 آوریل سال 1986 میلادی  رخ داد. سانحه باعث بروز منطقه ممنوعه در اوکراین و  تا شعاع 30 کیلومتری از نیروگاه در خاک بلاروسی  شد. ساکنان  قصبات همجوار تخلیه شدند. بیش از 600 هزار نفر در  رفع عواقب  فاجعه چرنوبیل شرکت داشتند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала