آزادی صلاحی از گوآنتانامو

© REUTERS / U.S. Department of Defense/Petty Officer 1st Class Shane T. McCoyزندان گوانتانامو
زندان گوانتانامو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یادداشت های صلاحی یکی از پرفروش ترین کتاب ها شد.

 چهارده سال است که محمد ولد صلاحی از موریتانی  در زندان  گوآنتانامو در حبس است و هنوز  رسما اتهام او مشخص نشده است.

در شبکه ها ی اجتماعی  کمپین بزرگ مقیاس  در خواست  آزادی او به راه افتاده است.  دو درخواست  امضاهای زیادی  جمع آوری کرد.  در آینده درخواست ها برای وزارت دفاع آمریکا ارسال خواهند شد.

در سال 2010  دادگاه فدرال  مقرر کرد صلاحی آزاد شود.  دولت  این حکم را رد کرد  و تا کنون پرونده  محمد در حالت تعلیق قرار داد  و خودش هنوز زندانی است.

صلاحی مظنون به همکاری  با «القاعده» در استخدام مزدوران برای سازمان تروریستی اعلام  شده است.  اما وی این اتهامات را رد می کند. صلاحی از سال 2002 در گوآنتانامو در حبس بسر می برد.  در سال 2015 میلادی ، یادداشت های او  منتشر و یکی از پرفروش ترین کتاب ها شد.

خطوطی چند از رفتار خشونت آمیزی که در این زندان  نسبت به زندانیان روا می دارند: «  زیر لباسم از گردن تا پاشنه پایم را یخ ریختند.  وقتی آب شد، دوباره  یخ ریختند.  نگهبان هرازگاهی مرا سیلی می زد. عرب مسلمان در  لباس نارنجی زندان بهانه خوبی است تا متهم به هر کاری بشود».

در شبکه های اجتماعی، « هشتگ» « آزادی صلاحی»  اوج می گیرد:  فعالان سعی می کنند  نظر مقامات را به سرنوشت  شهروند موریتانی  جلب کنند  که پرونده او  2 ماه ژوئن دوباره بررسی خواهد شد.

یادداشت های  صلاحی  بهر حال چاپ شدند.  اما مطالب زیادی  از آن سانسور شد.  به گفته  مقامات، یادداشت های  صلاحی حاوی مطالبی بود که  انتشار آنها می توانست به  امنیت ملی آسیب برساند.  بیش از 6 سال وکلا برای  چاپ یادداشت های صلاحی تلاش کردند.

برادر  صلاحی و  وکیل او از دولت آمریکا می خواهند  زندان « گوآنتانامو» بسته شود.  برادرش گفت: من می خواهم برای برادرم آرزو کنم:   قوی باشد  و اجازه ندهد شکنجه ها روحیه او را خرد کنند».

نانسی  هالاندِر وکیل محمد گفت: « زندان گوآنتانامو را باید بست.  پرونده های  کسانی که اتهام وارده به آنها  مشخص است باید  در دادگاه های  صلاحیتدار آمریکا بررسی شوند.  بقیه زندانیان را باید آزاد کرد».

به گفته وی  این یک مسأله دائمی است. « در کنگره  بعضی ها  اعلامیه هایی صادر می کنند  که مطابقتی با واقعیات ندارد: مثلا می گویند  این افراد را نباید به خاک آمریکا  راه داد، زیرا  خیلی خطرناک هستند.  در زندان های آمریکا  بیش از 500 نفر به اتهام  تروریسم  حبس هستند.  هیچ یک از آنها فرار نکرده و هیچکس سعی نکرد آنها  را آزاد کند.  آنچه آنها می گویند دلایل دروغین است».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала