مسابقه ماراتون در کویر لوت ایران

© Photo / Hadi Karimiدشت لوت ایران
دشت لوت ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کویر لوت ایران داغ ترین نقطه جهان شناخته شده است.

در نیمه اول ماه مه  ماراتون  جهان  در  کویر لوت ایران تحت عنوان «  در داغ ترین  نقطه جهان  بدویم»  برگزار خواهد شد.

کویر لوت و یا دشت لوت  داغ ترین نقطه جهان  شناخته شده است.  دمای هوا در کویر لوت در این فصل سال  به 71 درجه بالای  صفر می رسد و دمای شن از این هم بیشتر است.

 به گزارش خبرگزاری ایسنا  این مارتون در اروپا تحت عنوان «  راه ابریشم ایران» معروف است و  هدف اصلی آن  سازماندهی  مسابقات ورزشی نیست.  این یک برنامه  گردشگری  است که  ورزشکاران غیر حرفه ای در آن شرکت می کنند. به گفته شرکت کنندگان،  آنها با شرکت در این برنامه  مایلند مهارت  زنده ماندن در شرایط سخت و دشوار را کسب کنند. این برنامه  پیدا کردن راه چاره ای  برای برون رفت از  شرایط دشوار بطور جمعی را در نظر می گیرد.  در این مسابقه جایزه ای اهدا نمی شود.  اما مقامات  استان کرمان اعلام کردند که بهرحال جوایزی تقدیم شرکت کنندگان خواهد شد.

پس از  ارزیابی  محل و  آب و هوای  کویر لوت ، پائولو  بارگینی  ورزشکار باتجربه مارتون ایتالیای  در همکاری با  شرکت گردشگری ایران  برنامه این  مارتون بیابانی را تنظیم کرد.

بارگینی در خصوص این مارتون گفت: « در اینجا سرعت اصلا  مهم نیست.  سفر در بیابان  قوانین خاص خود را دارد و فقط 20 درصد  شرکت کنندگان  ورزشکاران حرفه ای خواهند بود  که برای آنها مسابقه  در سرعت جالب خواهد بود.  باقی شرکت کنندگان برای ارزیابی  توانایی   و شناخت   بهتر خود و آشنایی با فرهنگ کشور ایران در این برنامه شرکت می کنند».

شرکت کنندگان  مارتون معتقدند  اگر به اینگونه رویدادها  توجه بیشتری مبذول شود  این امر می تواند  به گردشگری در کشور کمک کند  و  چهره دیگر  طبیعت ایران را  به جهانیان  معرفی کند.

مسیر  سفر در بیابان  250 کیلومتر است  و  شرکت کنندگان باید  طی 8 روز آن را طی کنند.  سفر از یک کارونسرا آغاز و در کاروانسرای دیگر به پایان می رسد. با انتخاب  چنین  نقشه سفر  سازماندهندگان مایل اند  تمام جاذبه های  توقف ها در راه ابریشم را به شرکت کنندگان نشان بدهند.  قیمت شرکت در این مارتون برای  ایرانی ها 1000 یورو  و برای  خارجیان  2500 یوروست. برای شرکت در این مارتون نیازی به آن نیست که شخص ورزشکار حرفه ای باشد.

دستورالعمل شرکت دراین مارتون بقرار ذیل است:

هیچگونه وسیله برقی نباید همراه شخص باشد.

شرکت کنندگان باید فقط کوله پشتی  به وزن 6-5 کیلو حمل کنند

آنها باید غذا همراه خود داشته باشند، زیرا سازماندهندگان فقط آب را به آنها خواهند داد

مارتون در بیابان  یک رویداد مهم  در سطح جهانی است. آخرین بار چنین  سفری در  مراکش برگزار شد و  حدود 1400 نفر در آن شرکت کردند.

هر سال یکی از کشورها، از جمله کشورهای آفریقایی  این مارتون را برگزار می کند  اما به علت  نا امن بودن اوضاع در  بسیاری از  کشورهای آفریقا و  خاور نزدیک ، در سال جاری ماراتون در ایران برگزار می شود.

ایران اعلام داشت که همانا در زمان برگزاری ماراتون ، دریافت گواهی  کویر لوت  جهت  ورود به فهرست  میراث طبیعی  یونسکو جریان خواهد داشت  و ابرار امیدواری کرد که  جذابیت گردشگری این منطقه ایران  افزایش یابد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала