آغاز دوباره عملیات جنگی در قره باغ کوهستانی

© Sputnik / Ilya Pitalev /  مراجعه به بانک تصاویر آغاز دوباره عملیات جنگی در قره باغ کوهستانی
آغاز دوباره عملیات جنگی در قره باغ کوهستانی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ارمنستان و آذربایجان از تشدید وخامت اوضاع در منطقه قره باغ کوهستانی خبر داده اند.

وزارت دفاع آذربایجان اعلام کرد نیروی های نظامی ارمسنتان طی شبانه روز گذشته 127 بار آتش بس را در امتداد خطوط تماس در این منطقه نقض کرده اند. بنا به گزارش وزارت دفاع آذربایجان، در عملیات نظامیان ارمنی از خمپاره اندازها و مسلسل های کالیبر بزرگ استفاده شد.
وزارت دفاع ارمنستان به نوبه خود در اعلامیه ای از عملیات فعال نیروهای نظامی آذربایجان در امتداد خطوط تماس و استفاده از تانک ها، توپخانه و نیروی هوایی در این عملیات خبر داد. به گزارش وزارت دفاع ارمنستان، این عملیات از شب شنبه 2 آوریل آغاز شده است. بر اساس این گزارش، بر اثر گلوله باران بعضی از مناطق قره باغ کوهستانی از سوی آذربایجان، یک کودک کشته و دو کودک دیگر زخمی شدند.

قره باغ کوهستانی یک جمهوری خودمختار واقع در جنوب غربی جمهوری آذربایجان با اکثریت ارمنی است. قره باغ سال ها است که محل مناقشه بین ارمنستان و آذربایجان می باشد. در ماه فوریه سال 1988 جنگی موسوم به "جنگ قره باغ کوهستانی" بین اکثریت ارمنی ساکن این ناحیه با پشتیبانی ارمنستان و جمهوری آذربایجان رخ داد که تا ماه مارس سال1994 ادامه داشت. در نتیجه این جنگ بیش از 35 هزار نفر کشته و بیش از 800 هزار نفر آواره و مجبور به جلای وطن شدند.
برای برقراری صلح و ثبات پایدار و مطمئن در منطقه قره باغ کوهستانی کوشش‌های متعددی به عمل آمده و طرح‌های صلح مختلفی ارائه گردیده است ولی تاکنون هیچ ‌یک از این طرح ها به نتیجه ای مورد انتظار نرسیده و وضعیت حاکم بر منطقه همچنان نه جنگ و نه صلح است.

 

 

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала