گزارش و تحلیل

شاعر در باره شاعر

© Sputnik / Pogorelchenckoعبدالله آریپوف شاعر ازبک
عبدالله آریپوف شاعر ازبک - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کل فلسفه و معنای اشعار شاعر ازبک از «زندگی انسان» ناشی می شود.

در این روزها 75-مین سالگرد عبدالله آریپوف، نویسنده سرود ملی ازبکستان  ، دارنده لقب شاعر  مردمی، شخصیت  اجتماعی ، مترجم و قهرمان ازبکستان  برگزار شد.

شاعر پر انرژی ازبک  برای خلق آثار جدید  آماده است و در روز تولدش، تبریکات زیادی از طرف دوستان  و  همکاران  و همفکران خود دریافت کرد.  نیکلای ایلین،  شاعر و ادیب ، سردبیر مجله « آموزش زبان وادبیات» اکثر آثار  شاعر ازبک را به روسی ترجمه کرده است.  نیکلای ایلین در باره سهم بسزایی  که عبدالله آریپوف  در  ادبیات معاصر ازبک ایفا کرده است با خبرنگار « سپوتنیک» به گفتگو نشست.

به عقیده نیکلای ایلین، عبدالله آریپوف،  شخصیت  بزرگی در نظم  معاصر  ازبکی است.  وی   عمق زندگی ملی  در  دوره گذار و تغییرات را بصورت  شعر وصف کرده است.  او به تفکر شاعرانه در باره  جای انسان در دنیای معاصر، و اینکه چه چیزی از گذشته  را حفظ می کند و  چه انتظاری از آینده دارد،  می پردازد.

کل فلسفه  و معنای اشعار شاعر ازبک از «زندگی انسان» ناشی می شود. او  در باره انسان  معاصر، ایده ها و تنوع  افکار  و  دستاوردهای فلسفی عمیق  زندگی  او  تا درک ارزش والای هر لحظه زندگی،  شعر می سراید.

انسان همیشه در  مرکز توجه او قرار دارد. انسان که می خواهد درک شود، حمایت شود و زندگی منطقی و اخلاقی داشته باشد.  در مرکز  سیستم اخلاقیات شاعر ازبک  مفهوم » اخلاص» قرار دارد- وفاداری.  در آثار آریپوف، آگاهی و درک، در مرکز زندگی  قرار می گیرد.

به گفته نیکلای ایلین، شاعر آریپوف ندای  وطن خود است. او سراینده سرود ملی ازبکستان است.

« کار  واقعی  همراه با چیزی که  بطور جاویدان برتر از زمان و سرنوشت اشخاص جداگانه باشد، به شکست زمان و داشتن زندگی  واقعی انسانی  کمک می کند. راه  برتری  امکانات زندگی هر انسان بطور جداگانه — خدمت به  مردم با کمک شعر ، حس همبستگی  و  تماس و یکی شدن  با کل زندگی ملی  و سرنوشت ملت  به جای نسل های  بیشمار- افکار اصلی شاعر ازبک را تشکیل می دهند.

نیکلای ایلین  به عنوان مترجم آثار آریپوف، بارها  در مجالس شعر او حضور داشته است،  در باره ادبیات با او بحث کرده است و بطور همزمان در ترجمه آثارش   با شاعر مشورت کرده و به  عقاید و ارزیابی وی توجه نشان داده است. مهربانی همیشگی او  و توانایی شاد کردن دیگران  و هدیه چند کلمه دوستانه  و برخورد محترمانه به زحمات  شخص دیگر، قدرت الهام بخش این شخصیت بزرگ است.

نیکلای ایلین  آثار کنونی آریپوف را یک اثر هنری  پر مفهوم و قدرتمند نامید. وی گفت کلماتی از آخرین شعر  شاعر در باره  بهار  تجسم گر  سالگرد  بهاری خود شاعر است.

دوباره جهان شاد از خواب بیدار می شود

بهار —  نوای آسمانی شنیده می شود

به دور دست ها نظر می اندازم

بهار  را-  مقدمه  و نه پایان می بینم.

 

 نیکلای ایلین در پایان گفت:  صمیمانه به  دوست خودم آریپوف شاعر ازبک سالگردش را تبریک می گویم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала