زنان عربستان راننده نشده خلبان شدند

© AFP 2023 / Shah Marai Нилуфар Рахмани, пилот военного самолета из Афганистана
Нилуфар Рахмани, пилот военного самолета из Афганистана - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یک شرکت هواپیمایی در یکی از پرواز‌هایش به شهر «جده» عربستان برای اولین بار از هواپیمایی استفاده کرد که خلبان و تمام خدمه آن را زنان تشکیل می‌دادند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، شرکت هواپیمایی «رویال برونئی» برای نخستین بار پروازی را ارائه کرد که در آن تمام خدمه و خلبان هواپیما را زنان تشکیل می‌دهند.

بر اساس گزارش «ایندیپندنت» این پرواز که خلبان آن یک زن برونویایی است می‌تواند دستاورد بزرگی برای زنان عربستان محسوب شود.

به گفته خلبان این پرواز، این امر نشان می‌دهد که نسل جوان و به خصوص دختران هر آنچه را که می‌خواهند می‌توانند با تلاش به آن دست یابند.

این پرواز که متعلق به شرکت «رویال برونئی» در مسیر پروازی برونئی به جده فعالیت می‌کند.

اگر چه بسیاری این موضوع را نقطه عطفی برای زنان در صنعت هواپیمایی می‌دانند اما در کشوری که زنان هنوز مجاز به رانندگی با اتومبیل نیستند، متأثر کننده است.

اولین زنان خلبان در پاکستان در کنار هواپیماهای آموزشی تی ـ 37 - اسپوتنیک ایران
زنان خلبان هواپیماهای جنگنده
به مناسبت روز ملی «برونئی»،که جشن استقلال این کشور محسوب می‌شود، کاپیتان «شریفه سوراینی»(Sharifah Czarena Surainy)، اولین پرواز خود را در این مسیر پروازی انجام خواهد داد.

سه سال قبل بود که کاپیتان «شریفه» به عنوان نخستین کاپیتان زن جنوب شرقی آسیا مورد تقدیر قرار گرفت.

او طی مصاحبه‌ای درباره اینکه چرا این حرفه را انتخاب کرده گفت: "مردم به طور معمول انتظار دارند که یک مرد را به عنوان خلبان ببینند اما برای من به عنوان یک زن، این دستاوردی بزرگ است".

این خلبان آموزش خلبانی اولیه خود را در مدرسه پرواز «چابیر»(Cabair) در «کرانفیلد» انگلیس به پایان رسید.

در سال‌های اخیر، زنان عربستان از رسانه‌های اجتماعی جهت اعتراض به ممنوعیت پشت رل قرار گرفتنشان استفاده کرده‌اند؛ کمپین «رانندگی زنان»(Women2Drive) در فیس‌بوک نزدیک به 18000 طرفدار(فالوور) داشته است.

در دسامبر 2014، خانم «لجین الهذلول»، (Loujain AL-Hathloul) فعال حقوق‌بشری عربستانی پس از اینکه سعی کرد از طریق امارات به سمت عربستان رانندگی کند دستگیر شد.

مدیر شرق میانه و شمال آفریقا دیده‌بان حقوق بشر در آن زمان گفت: "پس از سال‌ها وعده‌های دروغین برای پایان دادن به محدودیت‌های پوچ علیه زنان، مقامات سعودی یک زن را به دلیل نشستن پشت رل بازداشت می‌کنند".

وی افزود:"محدودیت‌های تحقیرآمیز دولت عربستان بر علیه زنان موجب شرمندگی این کشور است".

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала