پل ویتامین تاجیکستان –روسیه

© Sputnik / Ekaterina Chesnokovaمیوه و سبزیجات
میوه و سبزیجات - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در فصل بهار 200 هزار تن پیاز تاجیکی به روسیه صادر خواهد شد.

 تاجیکستان به روسیه پیشنهاد  کرد  باصطلاح « پل ویتامین» بین دو کشور ساخته شود.  منظور  تحویل سالانه  سبزیجات و میوه  و تره بار  به روسیه است.  کارشناسان قدرت بالقوه کشاورزی  تاجیکستان را  عالی ارزیابی می کنند  اما  از مسائل  فنی نیز صحبت می شود. عالم فصح الدینوف  خبرنگار « سپوتنیک» در تاجیکستان در این خصوص گزارش  داد.

  بسیاری از مناطق روسیه هنوز   برفپوش هستند، اما  در تاجیکستان دمای هوا  30 درجه بالای صفر است. کشاورزان  برای برداشت اولین محصول آماده می شوند.  فعلا سبزیجات و تره بار برداشت می شود و در ماه آوریل  میوه  و انواع  توت برداشت خواهد شد.  نکته مهم پیدا کردن خریدار است.  جمهوری به  شرکای سنتی خود چشم دوخته است.  روسیه سودآورترین بازار است.  به ویژه که در  روسیه بارها نسبت به محصولات کشاورزی تاجیکستان  ابراز توجه شده بود. تاجیکستان از قدرت بالقوه خوبی برای ایجاد « پل ویتامین»  در روسیه برخوردار است.

ویورِل هوتسو  رئیس نمایندگی  سازمان  محصولات غذایی و کشاورزی سازمان ملل در دوشنبه در  مصاحبه با رادیو « سپوتنیک» گفت:  محصولات کشاورزی باید  به فروش بروند.  هم اکنون  فصل پیاز و زردآلو و  از این نوع محصولات است.  در تاجیکستان 11 نقطه آب و هوایی مناسب برای کشاورزی وجود دارد  و می تواند فصول  تحویلات محصولات کشاورزی را  طولانی کند که امکان بسیار خوبی است.  به نظر من امکانات تاجیکستان در این رشته بتدریج  بیشتر خواهد شد.

در سال 2015 میلادی، تاجیکستان بیش از 200 هزار تن  محصولات کشاورزی به روسیه صادر کرد.  در سال جاری تاجیکستان قصد دارد این میزان را یک ونیم بار افزایش بدهد. به ارزیابی  دولت، تاجیکستان می تواند  در فصل بهار  تقریبا 200  هزار تن  پیاز  زودرس را به روسیه صادر کند.  در ماه مه، زردآلو، گیلاس ، سیب درختی و گوجه فرنگی  صادر خواهند شد.  به گفته کارشناسان تاجیک،  میوه و سبزیجات تاجیکستان از نظر اکولوژیکی  پاک هستند.  علت آن است که افزودنی های معدنی و شیمیایی برای  دهقانان  محلی گران  و غیر قابل دسترسی است. حمل ونقل این نوع مواد   از طریق خاک ازبکستان  مشکل ساز است. از اینرو  کشاورزان و دهقانان تاجیک فقط از  کود ارگانیک  استفاده می کنند و  به نور خورشید امیدوارند.

رستم باباجانوف  اقتصاددان دوشنبه در این خصوص گفت: محصولات صادراتی تاجیکستان همیشه مرغوب بوده است.  هم اکنون در کشور کمتر کسی از کود  حتی به اندازه  زمان شوروی استفاده می کند.  از اینرو می توان گفت که محصولات ما از نظر اکولوژیکی پاک هستند.

 اما ناظران از وجود مسائلی در این رشته صحبت می کنند.  در تاجیکستان  کمبود انبارهای  نگهداری از سبزیجات، کارخانه بسته بندی  و پایگاه لجستیکی محسوس است. زیر ساخت موجود، بعد از برداشت محصول فقط برای 10 درصد محصولات کافیست.

ویورِل هوتسو دراین خصوص گفت: یکی از  بزرگترین مسائل، زیر ساخت مابعد برداشت محصول است-  کارگاه بسته بندی و یخچال.  در صورت رفع این مسائل، این محصولات را می توان به  بازارهای بزرگ صادر کرد.

روسیه  یکسال پیش به تاجیکستان  اطمینان داد  که امکان  ایجاد  مراکز لجستیکی در نزدیکی  دوشنبه را بررسی خواهد کرد.  کارفرمایان و تاجران روسیه در بهار سال جاری به دوشنبه سفر کردند.  آنها برای  بررسی  مسائل فنی  اجرای پروژه « پل ویتامین»  به دوشنبه  سفر کردند.  در وزارت کشاورزی تاجیکستان گفته شد که ممکن است موافقت نامه  جدید به امضا برسد.  در بهار سال جاری  کمیسیون  بین الدول دو کشور برگزار خواهد شد.  موضوع  همکاری در رشته کشاورزی در دستور روز قرار خواهد داشت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала