بلندپروازی های ناوبری چین

© AP Photo / Li Tangناو هواپیمابر « لیائونین» چین
ناو هواپیمابر « لیائونین» چین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ناوهواپیمابر چینی دو باند پرواز خواهد داشت:ترامپلین و سیستم کاتاپولت.

اطلاعات بیشتری در باره دومین ناو هواپیمابر  چین دریافت شده است  که در حال ساخت است.  واسیلی کاشین کارشناس  نظامی روسیه  به تفسیر این خبر  پرداخت.

کشتی جدید بزرگتر از ناو هواپیمابر « لیائونین» خواهد بود و  می تواند هواپیماهای  ضد کشتی  و  هشدار زودهنگام را حمل کند.  ان نوع هواپیماها  زیاده از حد سنگین هستند و  قدرت موتور آنها کم است.  از این رو آنها نمی توانند  مانند جنگنده ها از روی عرشه ناوبر پرواز کنند.  احتمالا ناوهواپیمابر چینی دو  باند پرواز خواهد داشت:  ترامپلین و  سیستم کاتاپولت.

احتمال دارد که چینی ها در ساخت ناوهواپیمابر جدید از  خصوصیات  ناو هواپیمابر شوروی «  اولیانوفسک»  استفاده کنند. ساخت این کشتی  در « نیکلایف» (در خاک اوکراین کنونی) اواخر سال 1988 آغاز شد و در زمان فروپاشی  اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی  در مراحل اولیه  ساخت قرار داشت و در سال 1995 آن را به آهن پاره تبدیل کردند. مهمترین وجه تمایز کشتی «اولیانوفسک»  از انواع سابق ناوهواپیمابر شوروی در آن بود که علاوه بر ترامپلین قرار بود از دو سیستم کاتاپولت در ساخت این کشتی استفاده شود. در اوکراین اسناد فنی در باره این پروژه  باقی مانده بود و احتمال اینکه چین آنها را به دست آورده باشد وجود دارد. می توان گفت که چینی ها با استفاده از تجربه خود و اطلاعات  جمع آوری شده در باره طرح شوروی در صدد ساخت ناوهواپیمابر  برآمدند تا بتواند گروه هوانوردی قوی تر از  ناو هواپیمابر « لیائونین» را حمل کند.

 بهره برداری از آن  گام مهمی در  تکامل  ناوگان  ناوهای هواپیمابر چین خواهد بود و به تجربه اندوزی در استفاده از « سیستم کاتاپولت» برای پرواز هواپیماها  کمک خواهد کرد.  هدف استراتژیکی  چین در این خصوص  ساخت  ناوهای هواپیمابر اتمی ضربتی  « از نوع آمریکایی — یعنی ترامپلین ها  مجهز به  کاتاپولت های الکترومغناطیسی — است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала