خانم های بی حجاب تاجیکستان

© Sputnik / Alexander Poliakovلباس سنتی تاجیکی
لباس سنتی تاجیکی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
لباس ملی از پارچه اطلس از نظر زیبایی می تواند با لباس های دیگر رقابت کند.

بازگشت به سنن  اصیل تاجیکی. مقامات کشور تاجیکستان از زنان خواستند از عناصر اسلامی پوشاک خودداری ورزند  و به سنن اصیل پوشاک تاجیکی  توجه کنند.  در کشور توجه خاصی به  لباس های اطلسی خواهد شد و  حجاب  از مد خواهد افتاد.  این فراخوان دولت  تقاضا برای  ابریشم  رنگین را بشدت افزایش داده است. تقاضا برای پوشش اسلامی سیر نزولی می پیماید.  عالم فصح الدینوف  خبرنگار رادیو « سپوتنیک» از  تاجیکستان گزارش می دهد.

 به کارمندان دولت، دانشجویان و  محصلان پیشنهاد می شود یا لباس های ملی از اطلس را بپوشند و یا لباس های  اروپایی به تن کنند. به گفته کارشناسان  پس از چنین اعلامیه ای تقاضا برای  پارچه اطلسی افزایش خواهد یافت که هم اکنون  مشاهده می شود. کارشناسان پیشنهاد می کنند برای تبلیغ این نوع لباس باید زمینه خوبی  آماده شود:  انتشار مجلات مد،  برگزاری فستیوال پارچه های اطلسی،  احیای کارخانه های تولید  اطلس.  با اجرای این طرح ها، دیگر نیازی به صدور دستور و فرمان نخواهد بود و دختران و زنان تاجیک خودشان  با مد روز پیش خواهند رفت.

زرینه  دینارشایوا  پروفسور دانشگاه  اسلامی روسیه — تاجیکستان در این خصوص گفت: این ایده خوبی است و لباس ملی اگر از پارچه اطلس و یا « ادرس»  دوخته شود  از نظر زیبایی  می تواند با لباس های دیگر رقابت کند. می توان از گرایشات مد روز نیز بهره گرفت  تا نظر خانم ها بهتر به این نوع لباس جلب شود،  نتیجه  خیلی خوب خواهد بود.

لباس های خنک  و سبک اطلسی  در  تاجیکستان باید در رقابت با دیگر پوشاک  قوی باشند.  زمان نشان خواهد داد که آیا لباس ملی زنان تاجیک می تواند چادرهای سیاه  را  عقب براند یا نه.  مطابق با پژوهش های انجام شده، در تاجیکستان  لباس  حالت ایدئولوژیکی به خود گرفته است.  ملاها به نفع لباس اسلامی تبلیغ می کنند. اما  خودشان نمی دانند  که هیچگونه دستورالعمل  خاصی در رابطه با  پوششن زنان و آرایش آنها  در  کتب مقدس  وجود ندارد.

مُکَرَم  قیومووا  طراح مد از دوشنبه دراین خصوص گفت: چندی پیش دیداری با دانشجویان دانشگاه اسلامی  داشتم.  آنها سعی کردند به من بقبولانند که در باره حجاب در اسلام نوشته شده است.  من به آنها گفتم که اسلام  خواهان پنج کار از مسلمانان است-  رفتن به حج ،  نماز خواندن،  روزه گرفتن  و حمایت از  فقرا و مستضعفان.  اما در هیچ کجا نیامده است که زنان باید  دین وایمان خود را در لباس نشان بدهند. در گفتگوی  جدی، آنها صحت این موضوع را قبول کردند.  به آنها قول دادم لباس های زیبایی  مطابق با  فرهنگ   ملت خودمان برایشان بدوزم. فقط کمی وقت خواستم».

همانا از نقطه نظر ایدئولوژیکی در  سالهای حکومت شوروی  مقامات، لباس های اطلسی را تبلیغ می کردند.  این پارچه محبوب ترین پارچه در جمهوری تاجیکستان بود.  کارگاه تولید اطلس  کار می کرد و خیاط خانه ها، لباس های اطلسی می دوختند.  اواسط دهه 1990  همه چیز از هم فرو پاشید. مقامات باید کارخانه ها را احیا کنند و به تولید اطلس بپردازند.  تا آن زمان، زنان تاجیک  برای اجرای دستور مقامات حکومتی مجبور می شوند  پارچه اطلسی را از  ازبکستان ودیگر کشورهای همسایه خریداری کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала